loading...
دبیرستان شهید مدرس(ره)- بخش فرهنگی
محمدرضا شفیعی بازدید : 1661 سه شنبه 07 آبان 1392 نظرات (0)

 

 

 

 

سرفصل ها و محتویات درس برنامه ریزی تحصیلی و شغلی

 

 

 

 

سال اول دوره دوم متوسطه

سال تحصیلی 93-1392

 

 

 

 

 

مؤلفان به ترتیب حروف الفبا:

رضا استادی، هادی اسدی، مهدی اسماعیلی، شهلا رستمی، حسین زیرک مرادلو، مهناز علیمرادی، منصوره کلهر

 

 

 

 

 

 

به نام خداوند جان و خرد

 

سخنی با همکاران

 

درس برنامه ریزی تحصیلی و  شغلی، در آگاهی دادن به دانش آموزان و ترسیم مسیر صحیح هدایت تحصیلی و به تبع آن انتخاب شغل مناسب، نقش مهمی ایفا می کند. با تغییرات انجام گرفته در آزمون های مشاوره ای و نیز کاهش مدت زمان اختصاص یافته به این واحد درسی (از 90 دقیقه به 45 دقیقه) و عدم انتشار کتاب برنامه ریزی تحصیلی و شغلی، سرفصل ها و محتویات پیشنهادی حاضر به عنوان مباحث محوری آموزش، تمرین و فعالیت های مشاوره ای ارائه می گردد.

مجموعه حاضر با تلاش گروه تدوین سرفصل ها و محتویات درس برنامه ریزی تحصیلی و  شغلی اداره برنامه ریزی و مشاوره اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران (شامل کارشناسان مرکز مشاوره رازی، سرگروههای آموزشی استان و تعدادی از نمایندگان مشاوره مدارس)، و در تابستان 1392 تدوین گردیده و شامل مباحث زیر است:

الف: ضرورت، اهمیت و انواع خدمات راهنمایی و مشاوره در حد مختصر برای دانش آموزان معرفی و نیز به طور مشخص زمینه و حیطه فعالیت های مشاوران تحصیلی و آموزشگاهی بیان شده است.

ب: مهارت های مرتبط با موفقیت تحصیلی از جمله اصول و روش های مطالعه، مدیریت زمان و برنامه ریزی، مطرح و مورد بحث قرارگرفته است.

ج: علاوه بر آشنایی با نظام آموزشی دوره دوم متوسطه، شاخه های تحصیلی و شرایط ورود به آنها، آیین نامه های هدایت تحصیلی، انتخاب رشته و عوامل دخیل در آن (از جمله علایق و رغبت ها، استعدادها و توانایی ها، ویژگی های رشته ها و شرایط محیطی در قالب حل تمرین ها)، تعیین رشته و تغییر رشته مطرح گردیده است.

د: با توجه به ویژگی های دانش آموزان دوره دوم متوسطه (به عنوان نوجوان)، بعضی مسائل مطرح در این دوره رشدی از جمله بلوغ و ارتباط با همسالان، مدگرایی، رشد معنوی و ... مورد بحث قرار گرفته تا در حد امکان، دانش آموز به شناختی صحیح و کافی از این دوره، از لحاظ ویزگی های روانی، جسمانی، اجتماعی و اخلاقی دست یابد.

ه: متناسب با موضوعات هر فصل، تمرین هایی از کتاب برنامه ریزی تحصیلی و شغلی (زندی پور، 1388)، به عنوان تکلیف انفرادی و یا کار گروهی انتخاب و ضمیمه شده است.

این مجموعه، تنها یک الگو و یک روش رسیدن به مقاصد اصلی درس، از جمله ایجاد آگاهی، حضور ذهن و آمادگی برای تصمیم گیری و نیز برنامه ریزی تحصیلی شغلی از طریق تمرین در حل مسائل واقعی و فرضی تحصیلی شغلی و تقویت خودشناسی در حیطه تحصیلی و شغلی است، بنابراین مشاوران محترم بنا بر نیازهای خاص دانش آموزان منطقه و حتی کلاس و در نظر گرفتن تفاوت های فردی دانش آموزان، می توانند با استفاده از روش های خلاقانه و وسایل کمک آموزشی به غنای این مجموعه بیفزایند.

با توجه به این که هدف از تدوین این مجموعه، هدایت صحیح دانش آموزان در مسیر تحصیلی و شغلی است، بنابراین توصیه می شود مشارکت دانش آموزان در فعالیت های کلاسی، کار گروهی، حل تمرین ها و انجام آزمون های پیشنهادی، به عنوان محور اصلی در نمره گذاری این درس، مورد توجه قرار گیرد.

درصورتی که در سال های آتی، امکان اجرای تدریجی آزمون های مشاوره ای در طول سال و طبق زمانبندی که هر مشاور، در نظر می گیرد مهیا شود (غیرمتمرکز)،پیشنهاد می شود که آزمون سلامت روان در پایان فصل اول و آزمون های رغبت و استعداد در پایان فصل سوم، اجرا شود.

 

با تشکر-گروه مؤلفان

تابستان 1392

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

 

 

عنوان                                                                                                                                                         صفحه

 

فصل اول: آشنایی با خدمات راهنمایی و مشاوره .................................................................................. 5

فصل دوم: مهارت های مطالعه و یادگیری .............................................................................................. 24

فصل سوم: هدایت تحصیلی .................................................................................................................. 54

فصل چهارم: نوجوانی ............................................................................................................................ 147

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل اول:

 

آشنایی با خدمات راهنمایی و مشاوره

 

 

هدف های کلی:

در این فصل دانش آموران با ماهیت و تفاوت راهنمایی و مشاوره ضرورت استفاده از این خدمات و همچنین خدمات مشاوران مدارس در روند دوره تحصیلی خود و انواع مشاوره آشنا خواهند شد.

 

هدف های رفتاری:

1-درک خود را از اهمیت استفاده از خدمات مشاوره، با بیان یک مورد ابراز نماید.

2- تفاوت دو مفهوم راهنمایی و مشاوره را بیان کند.

3-نقش مشاور را در حل مسائل تحصیلی-شغلی-سازشی و انواع خدمات راهنمایی و مشاوره را در مدرسه و مراکز مشاوره بیان کند.

 

تعريف راهنمايي و مشاوره

راهنمايي، جريان ياري دهنده اي است که از طريق يک سلسله فعاليتهاي منظم و سازمان يافته به رشد متعادل و همه جانبه انسان مي انجامد و موجبات بهره گيري از حد اکثر توانايي هاي بالقوه فرد را فراهم مي آورد.

فعاليتي است که به انسان کمک مي کند تا محيط اطراف خود را بشناسد و به عبارت ديگر راهنمايي، نشان دادن راه درست است. از طريق راهنمايي فرد به توانايي و ضعف هايش آگاه مي شود بطور مناسب عمل مي کند و در زمينه هاي گوناگون زندگي تصميم درست و معقولي مي گيرد. راهنمايي باعث افزايش آگاهي و بينش فرد در زمينه هاي تحصيلي، شغلي و شخصي مي شود و به او امکان مي دهد تا از موقعيت هاي مختلف و فرصت هاي پيش آمده بيشترين بهره را ببرد.

سر انجام مي توان گفت راهنمايي مجموعه تلاش ها و فعاليت هاي مستمر و منظمي است که انسان را در شناخت خود و اطلاع از منابع و امکانات محيطي به منظور نيل به يک انتخاب درست و مناسب، همچنين تصميم گيري آگاهانه و سنجيده و در غايت به يک زندگي رضايت بخش ياري مي دهد.

مشاوره نيز همچون راهنمايي تعاريف متعددي دارد. مشاوره فعاليتي تخصصي، ياورانه، حضوري، هدفدار و عاطفي- ذهني بين مراجع (کسي که مشکل دارد) و مشاور (کسي که تخصص لازم را دارد) است که در آن مراجع در يک جو مملو از تفاهم و همدلي، آزادانه و صادقانه به طرح مشکل خود با مشاور مي پردازد و پس از تجزيه و تحليل مشکل و خود شناسي بهتر و عميق تر با کمک مشاور تصميم مناسبي مي گيرد و در نهايت به حل مشکل توفيق مي يابد.

در مشاوره به عنوان يکي از خدمات تخصصي راهنمايي، فردي که مشکل عاطفي دارد به مشاور متخصصي مراجعه کرده و مشاور هم با برقراري رابطه ي حسنه ي مشاوره اي، مراجع را در شناخت و حل مشکلاتش ياري مي دهد.

مشاوره، سازگاري مراجع را با خود و اطرافيانش بيشتر کرده و ميزان مسؤوليت پذيري و رشد آن را افزايش مي دهد. مشاور در جريان مشاوره با بهره گيري از صلاحيت هاي علمي و تجارب مفيد شغلي، مراجع را در شناختن امکانات و کسب بينش بيشتر براي حل مشکلاتش ياري مي دهد. سر انجام مي توان نتيجه گرفت که در مشاوره و رابطه اي رويارو مشکل کنشي فرد تجزيه و تحليل و راه حل هاي مناسب جستجو مي شود و مشاور بايد بکوشد محيطي مملو از درک و همدلي و تفاهم به وجود آورد تا مراجع با احساس آرامش و امنيت خاطر مشکلاتش را صادقانه مطرح کندو خود را بهتر و بيشتر بشناسد و نحوه تصميم گيري درست را بیاموزد و سر انجام راه حل مناسبي براي مشکلش بیابد.

در صورتي که مشاور لازم بداند، مي تواند پس از جلب موافقت مراجع، با اطرافيان او (والدين، دوستان، معلمان و..) صحبت کند. مشاور رازدار است، مطالب مربوط به جلسه مشاوره را با کسي در ميان نمي­گذارد و به جاي مراجع و براي او تصميم نمي گيرد.

 

تفاوت هاي راهنمايي و مشاوره

راهنمايي با مشاوره تفاوت دارد. راهنمايي داراي مفهوم وسیع و گسترده است در حالي که مشاوره يکي از خدمات و فنون راهنمايي است و اصطلاحاً قلب راهنمايي محسوب مي شود. فعاليت هاي راهنمايي، پيش گيرنده وقوع مشکلات است گروهی از صاحب نظران و متفکران ،راهنمایی و مشاوره را به منزله ی امری مشابه دانسته و تفاوتی بین آنها قائل نشده اند. برخی نیز به وجود تفاوت های بین این دو، به قرار زیر اشاره کرداند.

1-راهنمایی ، راهنما می تواند از طریق مطالعه ی پرونده تحصیلی مراجع یا مورد مشورت قرار گرفتن از جانب اولیای دانش آموز یا مربیان وی، به اطلاعات گسترده و وسیعی در مورد وی دست یابد. در صورتی که ممکن است در امر مشاوره و در ابتدای کار مشاور فاقد چنین اطلاعات مفیدی باشد چرا که اغلب اوقات مراجع بدون مقدمه برای مشاوره مراجعه کرده و مشکل خود را با مشاور در میان می گذارد.

2-راهنمایی مفهومی کلی است و کاربرد وسیعی دارد و کلیه ی خدمات و فعالیت های انجام شده، برای کمک به فرد را دربرمی گیرد. تعدادی از این فعالیت ها عبارتند از تهیۀ فهرستی از علایق ، اطلاع رسانی، به کارگماری، آشنا سازی با محیط، ارزشیابی و همچنین مشاوره در حالی که مشاوره یکی از فنون اجرایی راهنمایی به حساب آمده و اصطلاحاً « قلب راهنمایی» نامیده می شود.

3-راهنمایی در وهله ی اول جنبه ی پیشگیری از مشکلات را دارد و مانع از بروز آنها می شود در حالی که مشاوره بر حل مسائل تأکید دارد و اولویت آن توجه به مشکلات می باشد به بیان ساده تر، راهنمایی از سقوط فرد به چاه ممانعت به عمل می آورد و از طریق مشاوره سعی می شود که فرد به چاه افتاده از چاه بیرون آورده شود.

انسانها در تمام مراحل زندگی به راهنمایی نیاز دارند اما نیاز آنها به مشاوره، به معنای تخصصی آن مربوط به زمانی است که دچار مشکل شوند.

 

مشاوره چیست وچه کسانی به مشاور نیاز دارند؟

مشاوره بر اساس نظر متخصصان و نظریه پردازان این حرفه عبارت است یک رابطه روانشناسانه بین دو نفر که یک طرف این رابطه فردی است که به نوعی با چالش ها و مسایل زندگی رو به رو است و برای حل این مسایل نیاز به کمک دارد و  طرف دیگر رابطه فردی است که در زمینه های روانشناسی، مسایل اجتماعی و فرهنگی تخصص دارد. در این را بطه فرد متقاضی خدمت، بیمار نامیده نمی شود بلکه مراجع نام دارد. و تمام تلاش مشاور این است که به او کمک کند تا به بتواند دید روشن تری نسبت به مسایل خود پیدا نموده جایگاه خود و دیگران و نیز عوامل محیطی و اجتماعی را در مورد مسایل خود درک کند و با شناخت و استفاده از قابلیت ها و توانمندی های خود به حل مسایلش بپردازد. در فرایند مشاوره نقش اساسی به عهده مراجع است چرا که هدف مشاوره کمک به رشد فرد است تا بعد از این خود بتواند بدون کمک مشاور مشکلاتش را تحلیل و به رفع آن کمک کند.

 

مشاور کیست؟

در فرایند مشاوره سه عنصر شخصیت، دانش و مهارت مشاور، نقش بسیار اساسی بازی می کند. کارل راجرز روانشناس و مشاور انسان گرا اعتقاد دارد در فرایند مشاوره  شخصیت مشاور63% و مهارت و تکنیک 37%نقش دارد. لذا مشاور موفق کسی است ضمن دارا بودن مهارتهای تخصصی و دانش کافی از لحاظ روانی نیز فرد سالم و نیز انسان دوست باشد. در غیر این صورت نه تنها نمی تواند کمکی به مراجعین خود ارایه دهد بلکه برای خود و مراجعین نیز مشکل ساز خواهد بود.

عنصر ضروری در فرایند مشاوره  دانش و مهارت کافی است و مشاور با خصوصی ترین و محرمانه ترین و نیز پیچیده ترین مسایل انسانها سروکار دارد، لذا داشتن صزف اطلاعات به تنهایی نمی تواند فرد را در مقام یک مشاور حرفه ای قرار دهد و مشاور باید دارای توانمندیهای ارتباط صحیح وسلامت همه جانبه باشد.

 

چه کسانی به مشاور نیاز دارند؟

اگر منحنی سلامت جامعه را در نظر بگیریم تقریباً 95درصد افراد جامعه در طیف سالم قرار می گیرند و 5 درصد دچار بیماریهای روانی هستند، البته این بدان معنی نیست که این 95درصد مشکلی ندارند بلکه این مفهوم را دارد که درگیر مسایل زندگی بودن به معنای بیماری نیست.

این طیف وسیع مردم نه تنها بیمار نیستند بلکه خود توانایی بالقوه حل مشکلاتتشان را دارند. آنها نیاز دارند با کمک فردی حرفه ای با کشف قابلیتهای خود  به گونه ای با چالش های زندگی و مشکلات موقعیتی رو به رو شده و به حل آنها اقدام کنند. با توجه به نوع مشکل مطرح شده از سوی مراجع، خدمات مشاوره در چهار زمینه اساسی ارایه می شود:

1- مشاوره سلامت روان: این نوع مشاوره مربوط است به زمینه های فردی مانند مسایل عاطفی، اضطراب، غمگینی، افسردگی، وسواس، ترس و دیگر مسائل عاطفی که خفیف بوده و با اقدامات غیر دارویی بهبود پیدا می کند.

2- مشاوره خانوادگی و زناشویی : که در زمینه هایی مانند ازدواج، طلاق، رابطه با فرزندان، روابط جنسی، تعارضات و اختلافات زناشویی ارایه می شود.

3- مشاوره شغلی و تحصیلی: این نوع مشاوره در زمینه هایی  مانند انتخاب رشته دانشگاهی، انتخاب شغل،  متناسب با شخصیت، تعارضات مربوط به محیط کار، انواع استرس های شغلی و تحصیلی، فرسودگی شغلی تغییر رشته و شغل،  سازگاری شغلی و از این دست مسایل ارایه می شود.

4- مشاوره توانبخشی: مشاوره توانبخشی به معنی کمک به افراد برای سازگار شدن با موقعیت های خاص زندگی است. ابتلا به بیمار های خاص، اعتیاد یا معلولیت فرد یا عضوی از خانواده او، طی نمودن مراحل سوگ و عوارض آن،  درگیر مسایل قانونی و زندان بودن و همچنین دوران بازگشت به جامعه بعد از تحت کنترل قرار گرفتن بیماری جسمی یا روانی مستلزم دریافت مشاوره توانبخشی است.

 

سخن آخر این که مشاوره یک فرایند پیشگیرانه و بهبود بخشی است که برای پیشگیری از بروز مشکل و بیماری و نیز بهبود بخشی عوارض ناشی از مسایل موقعیتی ارایه می شود. با این وصف درصد زیادی از افراد جامعه در بیشتر عرصه های زندگی خود نیاز به خدمات مشاوره دارند چه آنها که می خواهند از حداکثر توان خود برای رویارویی با چالشهای زندگی بهره ببرند و چه آن دسته که در پی افزایش کیفیت و شادمانی در زندگی خود هستند.

 

اهميت و ضرورت مشاوره و راهنمايي

1-تحول جوامع از ساده به پيچيده: گرفتاري­ها و سردرگمي در مدرنيته و شهر نشيني، فضاي بسته منازل، آب و هواي گرفته شهر، گرفتاريهاي متعدد مانند تعارضهاي ناشي از ازدواج، خانه و شغل خاص، تنوع کالاها و خدمات، تعدد رشته هاي تحصيلي، کار زياد و درآمد کم و... موجب استرس و اضطراب شده است.

2- پيدا یش مشاغل متعدد: وجود مشاغل متعدد، بيکاري به دليل تخصص نداشتن

3-گسترش حوزه هاي آموزش و پرورش: افزايش جمعيت دانش آموزي، گسترش رشته ها و فضاي آموزش.

4-علل و اسباب طبيعي و غير طبيعي: زلزله، تصادفات، جنگ، مرگ و ميرهاي اقوام و... زمينه افسردگي، اضطراب، بيماري رواني را فراهم کرده است.

همه موارد ذکر شده اهمیت گرفتن خدمات تخصصی از فرد واجد شرایط را ضروری می کند..

 

مشاورمدرسه کیست ؟

مشاور یکی از کارکنان مدرسه است که حداقل دارای درجه لیسانس بوده و با مسائل تعلیم تربیت، روانشناسی و فنون مشاوره و راهنمایی آشنا می باشد. او کسی است که با دارابودن تخصص و تجربه لازم می تواند شما را با همکاری کارکنان مدرسه در رفع مشکلات یاری دهد. مشاور از خصوصیات حرفه ای خاص نظیر رازداری ، علاقمند کمک به دیگران، صمیمیت و مهربانی برخوردار و آماده است همیشه شما را جهت کمک در حل مشکلات بپذیرد.

 

وظایف و مسئولیت های مشاورمدرسه

مشاور مدرسه وظایف متعددی به عهده دارد که اهم آنها به شرح زیر است:

1-دادن اطلاعات تحصیلی و شغلی به دانش آموزان

2-کمک به حل مسائل و مشکلات دانش آموزان از طریق تشکیل جلسات مشاوره ای و کاربرد فنون دیگر

3-ارجاع دانش آموزان به متخصصان و سازمانهای مربوط در مواردی که انجام کمک خارج از تخصص وی باشد.

4-شناخت دانش آموزان با استفاده از آزمون ها منظور راهنمایی و هدایت صحیح دانش آموزان در انتخاب های مناسب

5-کمک به دانش آموزان در جهت شناخت استعدادها، توانایی ها، رغبت ها و محدودیت های خود به منظور طرح ریزهای تحصیلی و شغلی

6-کمک به اولیاء دانش آموزان به منظور شناخت و راهنمایی فرزندان خود در زمینه های مختلف

7-آشنا کردن والدین دانش آموزان و کارکنان مدرسه با هدف ها و خدمات راهنمایی و جلب همکاری آنان در پیشبرد برنامه های مشاوره و راهنمایی.

8- ایجاد زمینه های ارتباطی از طریق جلسات حضوری و مکاتبه ای (صندوق ارتباط با مشاور)

9-ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به کارکنان مدرسه

 

توجه: آموزشگاه نمی تواند فضای مناسبی برای درمان باشد. بهتر است مشاورین محترم در زمینه پیشگیری اولیه برنامه ریزی داشته و در صورت نیاز دانش آموزان از سیستم ارجاع استفاده نمایند.

هم چنین مشاورین توجه نمایند که کمک به دانش آموزان در صورتی تأثیر مطلوب خواهد داشت که مشاور از همکاری متقابل دانش آموزان، مدیران، معلمان و والدین برخوردار باشند. لازم است در این زمینه مشاوران در تقویم اجرایی خود برنامه ریزی مطلوبی داشته باشد (حضور فعال در جلسات ماهانه آموزشگاه، حضور فعال در جلسات دانش آموزان،....).

 

 

انواع مشاوره

از نظر موضوع: 1- تحصیلی  2- شغلی 3- خانوادگی 4- سازشی

از نظر تعداد مراجع: 1- فردی 2- گروهی ( حداکثر 12 نفر)

از نظر رویکرد: 1- مستقیم 2- غیر مستقیم 3- انتخابی

در رویکرد مستقیم (ﻣﺸﺎور ﺟﻠﺴﻪ را رهبری و هدایت می کند، مشاور نقش فعال تری بر عهده دارد، به علل مشکل توجه می شود، راه حل توسط مشاور ارائه می شود، زمان مشاوره معولاً کوتاه تر است، از آزمون بیشتر استفاده می شود).

در رویکرد غیر مستقیم (مراجع جلسه را رهبری و هدایت می کند، مراجع نقش فعال تری بر عهده داشته و راه حل ها را خود کشف می کند، زمان مشاوره طولانی تر است، از آزمون کمتر استفاده می شود).

در رویکرد انتخابی، مشاور به توجه به روند جلسه گاهی اوقات مستقیم و گاهی غیر مستقیم عمل می کند.

 

 

انواع مشاوره:

امر مشاوره همانند راهنمایی با توجه به زمینه های مختلف به انواع گوناگون تقسیم می شود. از لحاظ موضوع، به تحصیلی، شغلی، خانوادگی، بهداشتی و سازشی تقسیم شده و از لحاظ اجرا نیز به شکل های فردی و گروهی صورت می گیرد.

 

مشاوره از لحاظ موضوع:

1-مشاورۀ تحصیلی: مشاوره تحصیلی مجموعه ی فعالیت هایی است که از طرف مشاوره به منظور رفع مشکلات تحصیلی مراجعان صورت می گیرد. برخی از فعالیت های مشاوران در این زمینه عبارتند از : ارزیابی استعدادها، علایق و شخصیت دانش آموزان به قصد کمک به آنان در شناخت نقاط قوت و ضعف خود و تلاش در رفع کاستی ه ، کمک به دانش آموزان دارای عقب ماندگی تحصیلی با هدف جبران عقب ماندگی آنان، یاری به دانش آموزان باهوشی که زیر حد توان خود کار می کنند به منظور ارتقای پیشرفت تا حداکثر فعالیت، یاری رساندن به دانش آموزان در جهت رفع نگرانی ها و اضطراب امتحانی، همکاری با والدین، معلمان و سایر کارکنان مدرسه در جهت رفع مشکلات تحصیلی دانش آموزان.

 

2-مشاوره شغلی:مشاوره شغلی به منظور رفع مشکلات مراجعان در زمینه شغل صورت می گیرد. تعدادی از فعالیت های مشاوران شغلی:

- ارزیابی و یژگیهای شخصیتی، استعدادها و مهارت های افراد و کمک به هماهنگ نمودن آنان با نوع شغل

- ایجاد نگرش مثبت نسبت به کار در افراد کارگریز

- کمک کردن به افراد برای هماهنگ شدن با مقرارت سازمان

- یاری رساندن به مراجعان در جهت سازگاری با سایر کارکنان

- کمک به مراجعان در جهت سازگاری با شغل جدید 3

3-مشاوره خانوادگی: مشکلات خانوادگی مانع تحقق استعدادهای اعضای خانواده شده و سبب بروز نابسامانی های روانی و مشکلات رفتاری را فراهم می آورد.

بعضی از فعالیت های مشاوران خانوادگی:

- کمک به زوجین به منظور کسب درک متقابل و داشتن انتظارات معقول از یکدیگر

- یاری رساندن به والدین در جهت اجتناب از شیوه های فرزند پروری استبدادی، سهل انگارانه یا تبعیض آمیز

4-مشاوره سازشی: در این نوع مشاوره به افرادی که ناتوان از سازگاری با خود، دیگران و محیط هستند کمک می شود تا مشکلات آنها رفع گردد.

برخی از فعالیت های مشاوران سازشی عبارتند از:

- تلاش در رفع نیاز های معقول دانش آموزان با هدف رفع ناسازگاری ها

- کمک به دانش آموزان برای درک و شناخت مسائل، مشکلات و علل ناسازگاری های خود و کوشش در جهت رفع آنها

- شناسایی دانش آموزان دارای مشکلات در روابط خود با دیگران

- ایجاد زمینه ی مناسب جهت سازگاری دانش آموزان با مقررات آموزشگاه

- شرکت دانش آموزان در فعالیت های فوق برنامه جهت کمک به سازگاری آنان

 

 

 

مشاوره از لحاظ اجرا:

الف )مشاوره فردی: در مشاوره ی فردی نیز همانند راهنمایی فردی ، امر مشاوره به شیوۀ انفرادی صورت می گیرد و مراجع مشکلات خود را در زمینه های تحصیلی، خانوادگی، سازشی و نظایر آن را مطرح می کند. توجه به مسائل فردی و محرمانه شمردن آنها دراین نوع مشاروه دارای اهمیت ویژه ای است

ب) مشاوره گروهی: مشاوره ی گروهی به صورت (( تلاش اندیشمندانه برای تغییر افکار، احساسات و رفتارهای گروه )) تعریف شده است منظور از گروه دو نفر یا بیشتر است که دارای هدف مشترک، کنش متقابل و احساس عاطفی نسبت به همدیگر هستند. . تشکیل گروهها باعث می شود تا اعضای آنها بر یکدیگر تأثیر بگذارند و از یکدیگر تأثیر بپذیرند . به این امر پویایی گروهی گفته می شود. هدف پویای گروهی، تغیر نگرش ها ورفتار فرد برای منطبق نمودن آنها با هنجار های گروهی است. کورت لوین بنیانگذار علم پویایی گروهی است

 

 

تمرین شماره 1:

-مشاور مدرسه در چه مواردی می تواند به دانش آموران کمک کند؟

-به نظر شما چه تفاوتی بین راهنمایی و مشاوره وجود دارد؟

-دانش آموزان عزیز، ابتدا به صورت انفرادی، با صرف حداکثر 10 دقیقه وقت به سؤال زیر پاسخ دهید، سپس به گروه های خود باز گردید و پاسخ های خود را به بحث و تبادل نظر بگذارید، در پایان فرصت چکیده یافته های خود را به صورت فراوانی پاسخ ها به کلاس و مشاور که آن ها را بر روی تابلو تلخیص می کند ارائه دهید.

- پنج نفر از مهم ترین افرادی را که تصور می کنید خوب است از مشورت با آنها در تصمیم گیری های تحصیلی-شغلی بهره مند شوید، نام ببرید.

1-                    2-                  3-                       4-                       5-                       

چرا این افراد مورد اعتماد و مقبول شما هستند؟ به عبارت دیگر کدام ویژگی آنها موجب جلب اطمینان شما می شوند؟

 

 

تمرین شماره 2:

در زیر موقعیت هایی توصیف شده است که در آن فرد نیازمند نوعی کمک است. ابتدا به مدت 10 دقیقه به صورت انفرادی، عنوان شخصی را که (دبیر، مدیر، مشاور، معاون، مربی بهداشت و ...) پیشنهاد می کنید افراد زیر در مدرسه شما، برای دریافت کمک به او مراجعه کند، نام ببرید.

1-دانش آموزی و سایر افراد خانواده اش امروز صبح دیر برخواستند، دانش آموز 1 ساعت دیر به مدرسه رسیده است در مورد یک ساعت غیبتش چه کسی را باید ببیند؟ ..........................

2-دانش آموزی در کلاس مریض می شود او باید به .................................. مراجعه کند.

3- در ساعت تفریح دانش آموزی صندلی را شکست او باید به ............................مراجعه کند.

4- دانش آموزی نمی داند چه رشته تحصیلی را باید بر گزیند او باید به .................................. مراجعه کند.

5- دانش آموز نمی داند چه دروسی را باید بگذراند او باید به .............................. مراجعه کند.

6- دانش آموز فکر می کند بیمار است او باید به ................................. مراجعه کند.

7-دانش آموز هیچ دوستی ندارد او می تواند با ................................. صحبت کند.

8-دانش آموزی از دست معلم ریاضی اش عصبانی شد و چیزی گفت که او را آزرده ا و باید به ....................... مراجعه کند.

9- دانش آمز در مورد این که بعد از اتمام دبیرستان چه می تواند بکند کاملا سرگردان است او باید با ..............صحبت کند.

10- دانش آموز کاملا از زندگی ناراضی است او باید با ................................صحبت کند.

11- دانش آموز در جبر نمره 13 گرفته است اما یقین دارد که می تواند نمرات بهتری بگیرد او باید به ........... مراجعه کند.

12- دانش آموز می خواهد بعد از دبیرستان به دانشگاه برود اما می داند که والدینش نمی توانند مخارج دانشگاهش را تامین کنند، او باید به ................... مراجعه کند.

13- از کیف دانش اموز چیزهایی دزدیده شده است، او باید این جریان را به .....................گزارش کند.

تمرین شماره 3 (برای جلسه آینده):

به اتفاق والدین ،دوستان یا مشاور خود از نزدیک ترین مرکز مشاوره بازدید کنید. گزارش مشاهده و شرح فعالیت های آن مرکز را مکتوب نموده و آماده باشید که راجع به جالب ترین و مهم ترین مشاهدات و یادگیری های تازه خود در کلاس صحبت کنید.

آشنایی با آزمون ها

 

مقدمه:

دست یابی به کمال انسانی و طراحی سبک زندگی اسلامی- ایرانی در جامعه، نیازمند زیر ساخت های لازم و ضروری در قلمرو زندگی فردی و اجتماعی می باشد. بنابراین شناخت همه جانبه ی دانش آموزان در ابعاد جسمانی، اجتماعی، روانی و رفتاری برای طراحی برنامه های کلان و آینده نگر آموزش و پرورش، مورد توافق همه مکاتب و اندیشمندان حوزه ی علوم انسانی می باشد. لذا با ترسیم نیمرخ روانی- رفتاری دانش آموزان، برنامه ریزی مطلوب مبتنی بر اطلاعات حاصل از نیمرخ روانی- رفتاری و نیاز آنان امکان وقوع می یابد و مشخص می نماید که جهت گیری های آینده محور آموزش و پرورش به چه نحو و با چه راهبردی ادامه یابد که این مهم با ساخت آزمون سلامت روانی- رفتاری که بر اساس الگو های بومی هنجاریابی شده و زمینه ی لازم جهت شناسایی علمی مشکلات و توانمندی روانی- رفتاری را میسر می نماید.

 

الف: آزمون سلامت روان(برگزاری این آزمون در هفته ی سلامت روان می باشد).

اهداف آزمون سلامت:

1-    غربالگری دانش آموزان در گروه سنی 14- 19 سال در ابعاد روانی، اجتماعی، خانوادگی و سازگاری برای:

·        ارائه خدمات مشورتی به دانش آموزان، مسئولان مدرسه و اولیاء

·        ارائه خدمات مشاوره فردی به دانش آموز

·        تقویت سیستم ارجاع به هسته ها و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی

2-    شناسایی فراوانی مشکلات با توجه به مؤلفه های آزمون در دانش آموزان 19- 14 ساله

3-    برنامه ریزی جهت اقدام پیشگیرانه در سطح خرد و کلان

4-    ارائه راهکارهایی برای مقابله با مشکلات دانش آموزان

5-    ارائه خدمات مشورتی در سطح کلان برای سازمان ها و نهادهای درون و برون بخشی

6-    ارائه و تهیه گزارش های آماری به مسئولان در زمینه ی میزان بروز و شیوع آسیب های روانی و اجتماعی در بین دانش آموزان با توجه به جنسیت، نواحی و مناطق کشور

7-    شناسایی دانش آموزان نیازمند خدمات راهنمایی و مشاوره برای مداخله و درمان

8-    شناخت دانش و نگرش دانش آموزان در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی

9-    طراحی برنامه های راهنمایی و مشاوره ای متناسب با نیاز دانش آموزان

 

آشنایی کلی با ساختار آزمون:ابعاد مورد بررسی در پرسشنامه آزمون سلامت روانی- رفتاری دانش آموزان:

الف) مشخصات عمومی: در این قسمت اطلاعات فردی و عمومی دانش آموزان گردآوری می شود و با توجه به اطلاعات خواسته شده دانش آموزان باید در پاسخنامه علامت گذاری نماید.

ب) مشخصات اختصاصی: هیجانات و عواطف، نشاط و شادکامی، رفتارهای پرخطر، مشکلات شدید روانی، طرح ریزی شغلی، اوقات فراغت، نگرش به مدرسه، نحوه ی مقابله با استرس، مشکلات اقتصادی، حمایت خانوادگی

 

هیجانات و عواطف:

در این بخش تعداد 68 گویه، هیجانات و عواطف منفی و مثبت دانش آموزان را ارزیابی می کند. از آنجا که گویه ها بر روی یک طیف 5 درجه ای لیکرت تنظیم شده است. نمره گذاری از کاملاً موافق (نمره 4) تا کاملاً مخالف (نمره صفر) تنظیم شده است که بعضی سئوالات نمره گذاری معکوس می شود. دانش آموزان باید نظر خود را در پاسخنامه علامت گذاری نمایند. نمره کل هر مقیاس برابر با مجموع نمرات هر مقیاس محاسبه می شود. کسب نمره ی بیشتر در این بخش نشانگر بالاتر بودن آن مقیاس در پرسشنامه محسوب می شود. خرده مقیاس های این بخش عبارتند از:

نشاط و شادکامی: سئوالات بخش سوم میزان نشاط و شادکامی دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار می دهد. این بخش دارای 28 سئوال و در هر سئوال چهار عبارت آورده شده است که دانش آموز از میان چهار عبارت پیشنهادی، عبارتی که احساس و عواطف دانش آموز را بهتر توصیف می نماید، انتخاب کرده و نظر خود را در پاسخ نامه علامت گذلری نماید. در هر سئوال به عبارت الف (نمره صفر) ب (نمره 1) پ (نمره 2) ت (نمره 3) تعلق می گیرد.

رفتارهای پرخطر: سئوالات این بخش میزان آسیب پذیری و رفتار های پرخطر دانش آموزان را ارزیابی می کند. در این بخش، عبارت هایی درباره رفتارهای دانش آموزان آورده شده است. دانش آموز باید ابتدا هر عبارت را به دقت مطالعه کرده و سپس درست ترین پاسخ را انتخاب و پاسخ مورد نظر خود را در پاسخنامه علامت گذاری نماید. این بخش دارای 23 عبارت می باشد. که پاسخ هر سئوال به صورت بلی و خیر می باشد.

 

مشکلات شدید روانی:

سئوالات این بخش افکار ساکوتیک دانش آموزان را طی یک ماه گذشته مورد بررسی قرار می دهد. در هر عبارت پنج گزینه (اصلاً- کمی- متوسط- زیاد- خیلی زیاد) برای پاسخ پیشنهاد شده است. در این بخش تعداد 10 سئوال پیش بینی شده است.

خود آگاهی، طرح ریزی تحصیلی شغلی:

داشتن اطلاعات در زمینه ی مشاغل+ آگاهی در مورد توانایی و محدودیت های خود و امکانات جامعه. سئوالات این بخش خود آگاهی و طرح ریزی تحصیلی و شغلی دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار می دهد و دارای 14 سئوال می باشد. برای هر عبارت چهار گزینه ی (اصلاً- کمی- زیاد- خیلی زیاد) پیش بینی شده است.

 

مسائل و مشکلات دانش آموزان:

در این بخش 30 مورد از مسائل و مشکلات دانش آموزان لحاظ شده است. دانش آموزان در مقابل هر عبارت که دارای نگرانی و مشکل می باشد، در پاسخنامه مشخص می نماید و محدودیتی در تعداد انتخاب ندارند. در پایان دانش آموزان، سه مشکل اساسی خود را به ترتیب اهمیت و اولویت در پاسخنامه مشخص می کنند.

نحوه ی مقابله با استرس و فشار روانی:

در این بخش نحوه ی مقابله با استرس و فشار روانی دانش آموزان را در 19 عبارت که پاسخ آن به صورت بلی و خیر می باشد مورد ارزیابی قرار می دهد که دانش آموزان در مقابله با استرس و فشار روانی چگونه با آن کنار می آیند؟ دانش آموزان پس از مطالعه هر عبارت روش هایی که در زمان فشار روانی از آن استفاده می کنند را در پاسخنامه علامت گذاری نموده و در انتخاب تعداد پاسخ ها نیز هیچ محدودیتی ندارند. سئوالات این بخش روش های مقابله با استرس مسئله مدار و هیجان مدار و اجتنابی را در دانش آموزان مورد ارزیابی قرار می دهد.

 

مشکلات اقتصادی:

سئوالات این بخش وضعیت اقتصادی و مالی خانواده دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار می دهد. آنان عبارت های هر بخش را مطالعه و اقدام به تکمیل پاسخنامه می نمایند. در این بخش تعداد 7 سئوال آورده شده که به صورت 5 گزینه ای (اصلاً- کمی- تاحدودی- زیاد- خیلی زیاد) می باشد.

 

خانواده:

سئوالات این بخش وضعیت خانواده دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار می دهد که دارای 23 عبارت 5 گزینه ای و یه صورت: 1- کاملاً موافق 2- موافق 3- نظری ندارم 4- مخالف 5- کاملاً مخالف می باشد که در تعدادی از سئوالات به معکوس نمره گذاری می شود. سئوالات بخش خانواده سه خرده مقیاس جو عاطفی خانواده، نظارت خانواده. پیوند و دلبستگی با خانواده را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد.

 

حمایت اجتماعی خانوادگی:

این بخش دارای 18 سئوال می باشد که به دو صورت دو گزینه ای بلی و خیر بوده و به بررسی جنبه های حمایت های خانواده، حمایت از طرف دوستان و مدرسه می پردازد. بخش دوم این آیتم نیز دارای یک سئوال می باشد که نگرش دانش آموز را به مشاوره نشان می دهد. قسمت پایانی این بخش میزان آشنایی با منابع حمایتی را از دیدگاه دانش آموزان مورد ارزیابی قرار می دهد.

فرآیند اجرای طرح: مقرر شده است آزمون سلامت روانی و رفتاری در محدوده ی زمانی مهرماه هر سال توسط مشاورین مدارس در دوره ی متوسطه اول اجرا گردد.

 

محرمانه بودن اطلاعات: به منظور شناخت بهتر دانش آموزان و شرایط اجرای یکسان در تمام مدارس توصیه می شود کلیه موازین علمی بر اساس تعهد حرفه ای مشاوران در مئارس رعایت شود. دسترسی به اطلاعات گرد آورری شده از دانش آموزان محرمانه بوده و صرفاً باید مشاور مدرسه به فایل اطلاعات گردآوری شده دسترسی داشته باشد.

 

دستورالعمل نحوه ی اجرای پرسشنامه آزمون:

مقدمات اجرای پرسشنامه آزمون:

1-    برای اجرای این پرسشنامه 120 دقیقه وقت بیش بینی شده است. در صورتی که برای تکمیل پرسشنامه نیاز به زمان بیشتری داشته باشد، فرصت بیشتری به دانش آموزان داده شود.

2-    ایجاد بستر و فضای آرام و برقراری ارتباط حسنه و اثربخش مشاوران با دانش آموزان که از اصول اساسی حرفه مشاوره و روان شناسی است، مجدداً تاکید می شود.

3-    محل اجرای پرسشنامه در صورت امکان باید به گونه ای فراهم شده باشد که دانش آموز به هنگام پاسخگویی به سئوالات، احساس امنیت و حفظ حریم شخصی نمایند. در این راستا توصیه می شود از صندلی دسته دار جداگانه و با فاصله ی مناسب استفاده شود.

4-    محل اجرا باید به لحاظ شدت نور، میزان صدا و دما مناسب بوده و وسایل تحریر موردنیاز پیش بینی شده باشد.

 

الزامات اجرای پرسشنامه ی آزمون:

1-از آنجا که برقراری ارتباط مناسب با دانش آموز و پاسخگویی به سئوالات احتمالی آنان نیازمند مهارت ویژه ای است، بنابراین ضروری است کلیه ی مشاوران مجری پرسشنامه ازمون دوره ی آموزشی لازم را دیده باشند.

2- لازم است از حضور افراد متفرقه، مسئولین مدرسه، والدین، دوستان و... در هنگام اجرای پرسشنامه آزمون ممانعت به عمل آید.

3-مجری ضمن راهنمایی دانش آموز جهت استقرار در مکان تعیین شده و ارائه ی پرسشنامه ی آزمون به وی توصیه کوتاهی به شرح زیر در مورد پرسشنامه (ترجیحا به صورت گروهی) ارائه می نماید:

این پرسشنامه ممکن است تا حدی با پرسشنامه های دیگری که تاکنون پاسخ داده اید متفاوت باشد، ممکن است در پاسخ به بعضی سئوالات کاملاً راحت باشید و در پاسخ به سئوالات دیگر کمی تردید پیدا کنید، به همین جهت باید بگوییم که هر چند لازم است شما نام خود را روی پرسشنامه بنویسید؛ اما به شما اطمینان داده می شود که پاسخ های شما کاملاً محرمانه باقی مانده و از نتایج آن فقط جهت برنامه ربزی برای ارتقای سلامت دانش آموزان استفاده خواهد گردید.

4-به دانش آموزان توصیه گردد به همه سئوالات پاسخ دهند با وجود این ممکن است در مواردی ملاحظه گردد که دانش آموزان مایل به پاسخ دادن به برخی از سئوالات نیست، در این شرایط پبشنهاد می شود ضمن تأکید مجدد بر محرمانه بودن پاسخ ها دانش آموزان زا به پاسخگویی بیشتر تشویق نمایید.

 

ب) آزمون تشخیص استعداد

مقدمه:

امروزه علاوه بر تأکید اساسی که بر بهره هوشی در یادگیری مهارت ها و حرفه ها می شود، مسأله استعداد نیز در کنار آن اهمیت ویژه ای دارد و تنها آزمون های هوشی نمی توانند تعیین کننده صرف میزان موفقیت فرد در یک زمینه باشند. به عنوان مثال فردی که از لحاظ سطح هوشی در حد بالایی قرار دارد لزوماً مهندس یا پزشک خوبی نخواهد شد. موفقیت او علاوه بر بهره هوشی، به استعدادهایی که در آن زمینه دارد، بستگی دارد. به طور کلی استعداد عبارت از توانایی های فطری است که به امر یادگیری کمک می کند و به آن سرعت می بخشد و نحوه و میزان یادگیری فرد را در زمینه های گوناگون در آینده پیش بینی می کند. یه عبارت دیگر استعداد بر میزان آمادگی برای یادگیری و خوب انجام دادن کاری در موقعیتی خاص اشاره دارد. بنابراین شناسایی استعدادها می توانذ انگیزه ای برای رشد توانایی های بالقوه افراد فراهم کند. دلیل دیگر برای لزوم شناسایی استعدادها این است که افراد در سطوح سنی یکسان استعدادهای مختلفی دارند و این باعث می شود که آموزشی که برای فردی مناسب است برای دیگری مناسب نباشد. مانند افراد تیزهوش که نوع آموزش آنها باید متفاوت از سایر افراد دیگر در همان سطوح سنی باشد.

با توجه به اهمیت استعداد در هدایت تحصیلی و شغلی افرد تاکنون آزمون های زیادی در دنیا جهت سنجش استعداد تهیه شده است ولی در ایران هنوز آزمون معتبری برای سنجش استعداد وجود نداشت و وزارت آموزش و پرورش به منظور برآورد استعداد کلی دانش آموزان در بدو ورود به دوره اختصاصی متوسطه از آزمون ریون استفاده می کرد که تنها هوش انتزاعی کلی را با سئوالهای شکلی می سنجید، نمی توانست استعدادهای اختصاصی نظیر هوش کلامی، خلاقیت، سرعت و دقت ذهنی و حافظه را ارزیابی نماید.

به همین دلایل در سال 1373 آزمونی تحت عنوان آزمون تشخیص استعداد توسط مرحوم براهنی تهیه شده که هدف آن اندازه گیری توانایی های شناختی مختلف دانش آموزان دوره متوسطه بود، به نحوی که بر اساس نمره های حاصل از آن بتوان دانش آموز را در انتخاب رشته ی تحصیلی مناسب با استعداد های شناختی وی راهنمایی کرد. برای ساخت این آزمون نخست نوع استعدادها و آزمون های مربوط به هر یک بر اساس پژوهش های مشابهی که در کشور های مختلف صورت گرفته بود، به ویژه بر اساس مطالعات مربوط به ماهیت و اندازی گیری توانایی های شناختی، مشخص شد. در مرحله ی بعد مجموعه سئوال هایی برای هر یک از آزمون ها تهیه شد و برای آگاهی از سئوالات و مشخصات مهم روانسنجی آن ها، این آزمون به صورت مقدماتی در چند استان اجرا و پس از اصلاح سوال ها مرحله ی نهایی هنجاریابی در خرداد 1376 آغاز گردید. مجموعه ی نهایی این آزمون متشکل از دو فرم الف و ب بود که هر یک شامل 19 خرداد آزمون بود که به 9 استعداد به شرح زیر تقسیم شده بودند:

1-    استعداد کلامی: درک مفاهیم کلامی و رابطه ی بین آنها.

آزمون ها: معنی واژه ها (45 سوال) و استدلال عددی (30 سوال)

2-    استعداد ریاضی: درک مفاهیم و روابط ریاضی در محدوده ی ریاضیات بسیار مقدماتی با تاکید بر استدلال ریاضی.

آزمون ها: مبانی ریاضی (25 سوال) و استدلال عددی (30 سوال)

3-    استنتاج: توان استنتاج بر اساس مواد کلامی ارائه شده.

آزمون: کفایت اطلاعات (27 سوال)

4-    استدلال انتزاعی: توانایی غیر کلامی برای درک تغییرات منظم شکل ها.

آزمون ها: استدلال انتزاعی (45 سوال) و استنباط منطقی (40 سوال)

5-    دقت و سرعت: استعداد دقت و سرعت ادراک و تا حدودی استعداد توجه.

آزمون ها: دقت و سرعت کلامی و دقت و سرعت عددی

6-    تجسم فصایی: توانایی درک فضایی

آزمون ها: تجسم فضایی (35 سوال) و آزمون چرخش شکل (45 سوال)

7-    استدلال مکانیکی: توانایی درک مفاهیم و روابط فنی.

آزمون ها: استدلال مکانیمی (40 سوال) و ترکیب قطعات (30 سوال)

8-    حافظه: حافظه یاد آوری فوری ارزیابی می شود.

آزمون ها: حافظه یاد آوری شکلی- کلامی (35 سوال) و آزمون حافظه بازشناسی (30 سوال)

9-    خلاقیت: در این آزمون سه عنصر اصلی باروری ذهنی اندازه گیری می شود که عبارتند از: سیالی، انعطاف و ابتکار.

 

از آنجا که این آزمون بسیار طولانی و وقت گیر بود و موجب خستگی دانش آموزان و تأثیر منفی در شیوه ی پاسخگویی و درنتیجه بی جواب ماندن تعداد زیادی از سؤالات می شد، در پژوهشی در سال 1389 فرم کوتاه این آزمون روی 1000 دانش آموز در 5 استان اجرا شد و فرم کوتاه آن توسط عابدی و همکاران ساخته شد و سپس اقدام به بررسی روایی و پایانی و تهیه جدول هنجار برای آن فرم کوتاه تشخیص استعداد شد که شامل خرده آزمون های زیر می باشد:

1-    معنی واژه ها (دارای 24 سوال)؛ 5 دقیقه زمان برای پاسخگویی

2-    استدلال کلامی (19 سوال)؛ 10 دقیقه

3-    کفایت اطلاعات (17 سوال)؛ 10 دقیقه

4-    مبانی ریاضی (12 سوال)؛ 10 دقیقه

5-    استدلال عددی (15 سوال)؛ 10 دقیقه

6-    استدلال انتزاعی (23 سوال)؛ 15 دقیقه

7-    استنباط منطقی (20 سوال)؛ 10 دقیقه

8-    تجسم فضایی (18 سوال)؛15 دقیقه

9-    چرخش شکل (23 سوال)؛ 10 دقیقه

10-ترکیب قطعات (20 سوال)؛ 10 دقیقه

11-استدلال مکانیکی (24 سوال)؛ 10 دقیقه

12- 

اهداف:

1-تعیین بهره هوشی دانش آموزان در حیطه های مختلف رشته های تحصیلی (علوم انسانی و...)

2-مشخص نمودن استعداد تحصیلی دانش آموزان در زمینه ی رشته های تحصیلی دبیرستانی و دانشگاهی

3-هم فزایی بیشتر در زمینه ی یادگیری مطلوب دانش آموزان و ترسیم نیم رخ هوشی استعدادی جهت اطلاع معلمان قبل از ورود به کلاس درس

 

 

 

ج) آزمون رغبت سنج (استرانگ شغلی)

 

مقدمه:

یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت در مدارس، تسهیل رشد مسیر شغلی دانش آموزان می باشد،. به همین منظور لازم است که فرد غلایق، توانایی ها و خصوصیات شخصیتی و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد. در این فرایند به دانش آموزان کمک می شود تا با شناخت و آگاهی از استعداد ها و رغبت های خویش و شناخت کامل مشاغل گوناگون، هدف خود را مناسب و درست انتخاب کند.

 

اهداف:

1-مشخص نمودن ویژگی های شخصیتی دانش آموزان در زمینه ی روانی- رفتاری، تحصیلی و شغلی دانش آموزان

2-تبیین استانداردهای روانی لازم جهت فضای کاری و شغلی دانش آموزان در آینده

 

فرآیند اجرا:

1-این پرسشنامه را به صورت فردی و گروهی می توان اجرا کرد.

2-قبل از اجرای پرسشنامه باید از آمادگی دانش آموزان اطمینان حاصل شود و آزمونگر باید قبل از اجرا از خلق آنان آگاهی پیدا کند.

خلق (میزان شادی) باید نمره ی بالای 50 بگیرد. از طریق سوال می توان سطح خلق دانش آموز را سنجید؛ خلق شما چطور است؟ یا میزان شادی شما چقدر است؟ (از صفر تا 100 چه نمره ای می گیرد). اگر خلق دانش آموز به هر دلیل از قبیل افسردگی یا وجود نگرانی پایین باشد، باید در اجرای پرسشنامه احتیاط کرد. چراکه پایین بودن خلق احتمال پاسخ های تصادفی و همچنین پاسخ های علاقه مند نیستم و اصلا علاقه مند نیستم را افزایش می دهد و در تشخیص رغبت ها دچار اشتباه شویم. به همین دلیل ضروری است که دانش آموز استراحت کرده و خلق بالا هم داشته باشد (بالای نمره ی 50 کافی است).

3-بعد از فراهم کردن این مقدمه و اطمینان حاصل کردن از آمادگی دانش آموزان، توضیح ذیل قبل از اجرای آزمون برای آنان خوانده می شود.

این پرسشنامه به شما در فهم علاقه های شغلی تان کمک می کند و انواع شغل هایی که احتمالا در آن ها احساس راحتی می کنید را نشان می دهد.

پرسشنامه از شش قسمت مختلف تشکیل شده است: در قسمت اول شغل های گوناگونی را به شما معرفی کرده ایم، که شما مشخص می کنید به هر شغل چقدر علاقه مند هستید. قسمت دوم شامل موضوعاتی است که شما احتمالا علاقه مند هستید در هر کدام از این زمینه ها مطالعه کنید، در قسمت سوم فعالیت های گوناگونی آمده است که میزان علاقه ی شما را باز سوال می کند. در قسمت چهارم انواع فعالیت های تفریحی معرفی شده و شما میزان علاقه ی خود را به هرکدام از این فعالیت ها مشخص می کنید. در قسمت پنجم افراد مختلفی را به شما معرفی کرده ایم، که شما مشخص می کنید، به هر کدام از این افراد چقدر علاقه مند به صحبت هستید و در قسمت ششم یا آخرین قسمت تعدادی از ویژگی های شما را آورده ایم که میزان موفقیت شما را با هر کدام از موارد علامت می زنید.

لطفاً به همه ی پرسش ها پاسخ دهید. وقت زیادی را به فکر کردن در مورد آن ها اختصاص ندهید و اولین چیزی را که به ذهنتان می رسد علامت بزنید.

 

 

منابع:

 

زندی پور، طیبه. (1388). برنامه ریزی تحصیلی و شغلی.تهران:شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران.

شریفی،حسین: حسینی، سید مهدی.( 1370). اصول وروش های راهنمایی ومشاوره. تهران: رشد.

شفیع آبادی،عبداله.( 1383). راهنمایی و مشاوره شغلی. تهران: سمت.

نوابی نژاد، شکوه. ( 1373). راهنمایی ومشاوره. تهران: معاصر.

 

 

 

 

 

 

 

 

فصل دوم:

 

مهارت های مطالعه و یادگیری

 

 

 

 

قال امام علي عليه السلام: غايَة العِلم حُسنُ العَمَل: نتيجه نهايي دانش ،كردار نيك است.

 

اهميت مطالعه:

اِقْرَاْ ِباسْم َربِّكَ الَّذي خَلَقَ،خَلَقَ الْاِنْسانَ ِمنْ عَلَقٍ،اِ قْرَاْ َوَربُّكَ اْلاَكْرَمُ ،اَلَّذي عَلَّمَ بِاْلقََلَمِ،عَلَّمَ اْلِانسانَ مَالَمْ يَعْلَمْ (سوره علق,آيات 1تا5) پروردگاري كه به وسيله قـــلم آموزش داد، به آدمي آنچــــه راكــه نمي دانست، بياموخت.

قال امام علي عليه السلام: مَنْ تَسَلي بِالْكُتُبِ لَمْ تُفْتهُ ِسلوه. هر آن كس كه با كتاب ها آرامش يابد، راحتي وآسايش افراد سلب نمي گردد.

 

اهداف مطالعه:

مطالعه، پويشي هدفدار و كوششي جهت دار است (خواندن مبدأ و مقصد مي خواهد)

هدف نهايي: كمال جويي و مقصد نهايي: تعالي خواهي

1) آموختن و افزودن دانستني ها و دستيابي به حقايق و معارف.

2) نقد انديشه ها و تفكرات ديگران.

3) تقويت افكار و تجديدنظر تعالي بخش در انديشه هاي خود.

4) عمل به يافته ها و معلومات سودمند و رشدآور.

5) انتقال حقايق و معارف به حقيقت گرايان و معرفت جويان.

6) خرسندي خدا و خدمت به خلق خدا.

 

تعريف مطالعه: مطالعه يك فرآيند شرطي و اكتسابي جهت افزايش معلومات است.

الف) فرآيند: فرآيند يعني مرحله به مرحله، روند، پروسه. به عبارتي مطالعه بايد داراي بخشهاي مختلفي مثل گرم كردن، ايجاد آمادگي، پيش مطالعه و... باشد.

ب) شرطي: يعني اينكه يك سري شرايطي دارد و از همه مهم تر يعني عادت كردن، به عبارتي بايد در طول سال تحصيلي به يك روش خاص عادت كرد.

ج) اكتسابي: يعني به دست آوردن، پس بايد روش مطالعه را ياد گرفت. براي شرطي شدن نسبت به مطالعه، بايد شرايطي را لحاظ كرد.

شرايط مطالعه، مكان مطالعه، زمان مطالعه، روش يا تكنيك مطالعه.

 

مكان مطالعه

1)جاي ثابت: اين جاي ثابت بايد حتماً پشت ميز باشد (مطالعه روي زمين، روي تخت و يا در حال رفتن مورد تأييد نيست).

2) نور اتاق مطالعه: بهتر است نور اتاق مطالعه تركيبي از طيف زرد و طيف سفيد باشد (به تنهايي از لامپ مهتابي و حتي از نور چراغ مطالعه استفاده نشود. ضمناً در موقع مطالعه پيرامونتان روشن باشد و فقط محلي كه درس مي خوانيد روشن نباشد) ضمناً نور از سمت چپ و پشت سر بتابد و از مطالعه در نور خيره كننده آفتاب پرهيز شود.

3)دماي اتاق مطالعه: دماي اتاق بايد حدود c  25باشد.

4) دكور اتاق مطالعه: دكور اتاق مطالعه هر چه ساده تر و ثابت تر باشد، بهتر است. به عبارت بهتر مرتب دكور اتاق را تغيير ندهيد و سعي كنيد به يك وضعيت عادت كنيد. در ضمن چيزي كه تداعي كننده خاطره خاصي باشد در اتاقتان وجود نداشنه باشد، مثل عكس، پوستر و يا مجسمه كه يادآور خاطره يا مسئله ي خاصي باشد.

5) برتري خانه: بهترين جا براي درس خواندن منزل است ولي اگر نمي توانيد در منزل درس بخوانيد مي توانيد از كتابخانه عمومی و فرهنگسراها استفاده كنيد. فقط توجه داشته باشيد كه برويد كتابخانه و درس بخوانيد نه اينكه مركز مشاوره وگفتگو باز كنيد و به جاي خواندن وقتتان تلف شود.

6)نقش موسيقي: در باره موسيقي نتايج ضد ونقيص فراواني منتشر شده است. خلاصه اينكه درس خواندن با موسيقي گوش دادن جور نمي آيد (هر سخن جايي وهر نكته مكاني دارد).

*البته مطالعات اخیر حاکی از آن است که برخی نت های موسیقی تأثیر بیشتری بر مغز می گذارند و امواج مغزی را تحریک می نمایند مانند برخی نت های موتزارت که سبب تمرکز و خلاقیت بیشتر می گردد. ممکن است در ابتدا سبب عدم تمرکز حواس شوند اما زمانی که با دندریت های مغز ارتباط برقرار کردند، اثربخش خواهند بود.

 

زمان مطالعه:

هيچ قانوني براي زمان مطالعه نداريم ،هر وقت كه راحت بوديد، همان موقع بهترين زمان براي درس خواندن است، ولي 3 زمان در يادگيري خيلي مهم است كه بهتر است در اين زمان ها درس بخوانيد:

1)اول صبح : به دليل اينكه تازه از خواب بيدار شده ايد وذهنتان منع قبلي ندارد ومطالب را به راحتي در خود نگه مي دارد.پس طوري برنامه ريزي كنيد كه روزانه صبح ها نيم يا يك ساعت بتوانيد درس بخوانيد.

2) آخر شب: به دليل اينكه بعد از درس مي خوابيد و منع بعدي نداريد، مطالب فرصت پيدا مي كنند تا از حافظه ي كوتاه مدت وارد حافظه بلند مدت شود.

3)پس از اتمام کلاس درس: مرور مطالب یاد گرفته شده پس از کلاس درس، باعث می شود مطالب از حافظه کوتاه مدت (که در کلاس درس فعال بوده است و ظرفیت کمی دارد) به حافظه بلند مدت (که ظرفیت بالایی دارد) منتقل شوند.

 

زمان هاي نامناسبِ مطالعه:

1) با شكم پُر درس خواندن مناسب نيست: حتماً بين وعده ي غذايي مثل ناهار و شام و آغاز مطالعه حداقل نيم ساعت فاصله باشد.

2) با شكم خالي درس خواندن نيز مناسب نيست: اگر گرسنه تان است ولي قسمتي از درستان هم باقي مانده است، اشكالي ندارد يك ميوه يا شيريني ميل بفرماييد و سپس برگرديد و درستان را ادامه بدهيد.

3) خوابيده ودراز كشيده.

4) در هنگام حركت و راه رفتن.

*برای زمان مطالعه می توان به تیپ شخصیتی افراد توجه کرد. بعضی افراد در شب عملکرد بهتری دارند و بعضی ها نیز در روز. اما تحقیقات پزشکی نشان می دهد در هنگام شب وقتی نور خورشید دیگر وجود ندارد و از طریق چشم به مغز نمی رسد، بدن انسان هورمونی را که به هورمون کاهش انرژی و خستگی موسوم است، به تدریج تولید می کند که سبب می شود تا انسان در شب به خواب رفته و استراحت کند، که به یقین این نشانه ای بزرگ از تدبیر خداوند متعال است.

 

روش مطالعه:

مطالعه بايد بر اساس يكي از سيستم هاي مطالعاتي باشد تا راندمان لازم را داشته باشد.

 

 

 

تمرین شماره4:

انواع روش مطالعه

روش مطالعه SQ3R، روش مطالعه PQ5R، روش مطالعهPQ6R

روش مطالعهPQ6R

اين روش يكي از معروف ترين روش هاي بهسازي حافظه است .

نام اين روش همانند نام انگليسي آن (PQ6R ) متشكل از حروف اول هفت مرحله اي آن است .

1.      مرحله  پيش خوانيPreview

2.      مرحله  سؤال كردنQuestion

3.      مرحله  خواندن Reading

4.      مرحله  خلاصه نويسيRecord

5.      مرحله تفکر عمیق    Reflect

6.      مرحله تازه كردن مطالعه  Refreshment

7.      مرحله ازبر كردن (مرور ذهني)Recite

8.      مرحله مرور كردن Review

سيستم مطالعاتي PQ6R

1)مراحل قبل از مطالعه: 1-1پيش مطالعه 2-1 سئوال كردن

2) مراحل حين مطالعه: 1-2 خواندن 2-2 خلاصه نويسي

3) مراحل بعد از مطالعه: 1-3 مرور كردن 2-3 ازبر كردن (مرور ذهني) 3-3 تازه كردن مطا لعه

مرحله ي پيش مطالعهPreview

در اين مرحله دانش آموز فصل هاي مختلف كتاب را به صورت يک مطالعه اجمالي و مقدماتي مطالعه مي كند.

از جمله موارد اين مرحله خواندن عنوان فصل ها, خواندن سطحي فصل, توجه به تصاوير, بخش هاي اصلي و فرعي و خلاصه فصل ها مي باشد.

هدف در اين مرحله يافتن يك ديد كلي نسبت به كتاب و ارتباط دادن بخش هاي مختلف كتاب با يكديگر مي باشد.

 

مرحله  سؤال كردن Question

پس از مطالعه اجمالي موضوعات و نكات اصلي, دانش آموز در باره ي آنها به طرح سؤال مي پردازد.

اين كار باعث افزايش دقت و تمركز فكر و سرعت و سهولت يادگيري مي گردد.

تذكر 1: از هر 3 يا 4 صفحه اگر يك سئوال كلي طرح كنيد، كافي است و نيازي نيست سئوالات زيادي را استخراج كنيد.

تدكر 2: براي اينكه در اين مرحله شرطي بشويد، بر روي ميز مطالعه خود روي كاغـــذ بنويسيد (Q) كه هر وقت اين علامت را مي بينيد، يادتان بيافتد كه بايد سئوال طرح كنيد.

قبل از آغاز مراحل حين مطالعه، مطالعه را از جنبه ديگري نيز مورد بررسي قرار مي دهيم:

مطالعه شامل سه بخش است: الف) يادگيري ب ) به خاطر سپاري ج ) يادآوري

تذكر: از سيستم ها وروش هاي مطالعاتــي آنهايي موفق هستند كه بر روي به خاطر سپاري و يادآوري كار بيشتري كـــرده اند و به واسطـــه آن سيستم هاي موفقي هستند، در حالی كه سيستم آموزش ما بر روي يادگيري تأكيد دارد. نسبت اهميت مراحل بخاطر سپاري ويادآوري به يادگيري حدود 70درصد است.

مرحله خواندن Reading

در اين مرحله دانش آموز به خواندن دقيق و كامل مطالب كتاب مي پردازد.

هدف در اين مرحله فهميدن كليات و جزئيات مطالب و نيز پاسخگوئي به سؤالات مرحله قبل مي باشد (هدف از مرحله خواندن فقط فهميدن وانتقال اطلاعات از كتب به يادداشتهاست.)

در مرحـــله خواندن براي فـهم بهتر مطالب مــي توان از كارهايي مثل يادداشت برداري , علامت گذاري و خلاصه نويسي بهره جُست.

تذكر 1: تنها عضوي كه در موقع درس خواندن مي تواند حركت كند، چشم ها هستند و نهايتاً انگشتـان دست به عنـوان راهنمايي براي چشم، پس سعي كـنيد موقع درس خوانـدن با صداي بلند درس نخوانيـد، صـــندلي را تـــكان ندهيد، با موهاي خود بازي نكنيد و...

تذكر2: در موقع درس خواندن فقط سعي كـنيد مطالب را بفهميد ورابطه ي آنهارا درك كنيد و در مرحله ي بعـدي (خلاصه نويسي) مطالب را حفظ كنيد.

 

عادات بد براي درس خواندن:

1) بلند خواندن مطالب در زمان مطالعه، روند انتقال مفاهيم از چشم به مغز، درك و ضبط اين مطلب را مختل مي سازد.

2)ثابت كردن طولاني نگاه بر روي يك تست از صفحه و يا ثابت كردن نــــگاه به مدت زيــــــاد بر روي يك سطر، از بهره وري مطالعه مي كاهد.

3) افراد عادي بر روي يك سطر كه در حدود12 كلمه دارد، 8 تا 10 بار تمركز كوتاه يا توقف دارند، براي بهره وري بيشتر اين تعداد بايد به 5 بار در هر سطر برسد.

 

مرحله ي خلاصه نويسي Record

قبل از آموزش خلاصه نويسي، لازم است موارد زير را يادآوري كنيم:

1.خلاصه نويسي كار بسيار وقت گير است ولي يك خاصـــيت دارد و آن هم اين است كه يادگيري را افزايش و فراموشي را كاهش مي دهد.

2.هر دانش آموز براي هردرس خودش 5 منبع مطالعاتي دارد كه عبارتند از:

الف) كتاب درسي ، ب) جزوه ي معلم سر كلاس، ج) جزوه ي معلم كلاس كنكور يا تقويتي يا معلم خصوصي، د)كتاب كمك آموزشي ،

ه) مجموعه هاي تستي موجود در بازاركه 70درصد مطالب اين منابع با يكديگر مشترك هستند ولي هر دانش آموزي براي دوره كردن مطالب نياز دارد كه هر منبع را مطالعه كند ولي اگر به كمك خلاصه نويسي اين 5منبع را به يك جزوه تبديل كند، مي تواند چندين بار آن را دوره كرده و به طور چشم گيري در وقت صرفه جوئي كند.

3- خلاصه نويسي در 2 زمان صورت مي گيرد:

الف) حين مطالعه: يعني همان موقع كه درس مي خوانيد، پارگراف به پاراگراف كتاب راخلاصه ويادداشت مي كنيد.

ب) بعد از مرور سوم، همان مرحله (Refreshment) است.

4.خلاصه نويسي بهتر است در كاغذ كلاسورانجام شود كه در صورت ايجاد تغييرات، به راحتي اين كار انجام دهيد ودر ضمن نسبت به دفتر فضاي بيشتري براي رسم درخت حافظه وطرح هاي خلاصه نويسي دارد.

ويژگيهاي خلاصه نويسي:

1) در خلاصه نويسي بايد سعي كنيد فعل ها را حذف كنيد.

2) تابع متن اصلي باشد.(40صفحه را به 10صفحه تبديل كنيد)

3)جامع و مانع باشد، يعني تمام نكات مهم رادربرگيردونكات زايد را هم نداشته باشد.

4)رنگي باشد بهتر است كه لايه هاي اول بارنگ هاي گرم (قرمزوسبز) باشدوتوضيحات آن بارنگهاي سرد (مشكي و آبي) باشد.

5) با استفاده از علامت هاي اختصاري باشد. مثل:pr  به جاي پروتئين

6)براساس نمودارشعاعي، درخت حافظه وطرح شبكه اي مغز باشد.

وقتي خلاصه نويسي درس تمام شد، مطالب خلاصه شده را يك بار دوره كرده و در ذهن خود مرور كنيد.

 

مرحله تفکر عمیق    Reflect

معمولاً عادت داریم بعد از انجام موفقیت آمیز هر کاری برای خود جایزه ای تعیین کنیم.

من یک ساعت درس می خوانم بعد به تماشای فیلم .......... می نشینم.

من این مبحث را می خوانم میرم یه گردشی می کنم و ......

که این جایزه های بد موقع تمام زحمات شمارا به باد خواهد داد

بعد از مطالعه و مرحله دقیق و مفهومی خوانی باید روی آموخته های خود تفکر کنید و کلمات کلیدی و مهم را بیرون بکشیدباید تفکر منتقدانه ای روی مطالب مطالعه شده داشته باشید مطالب جسته و گریخته مطالعه شده را به هم ربط دهید و با طرح سوالاتی در مورد نحوه ارتباط آنها مطالب را در ذهن خود تثبیت کنید.

مرحله ي تازه كردن مطالعه Refreshment

بعد از مرور سوم يعني زمانـــي كه تقريبــاً درس را كامل ياد گرفته و متوجه مفاهيم اصلي و نكات مهم آن شديد،خلاصه نويسي هاي خود را با كتاب و جــــزوه مطابقت مي دهيد،اگر نكته اي را كم نوشته ايد،اضافه مي كنيد. اگر مطلبي زائد است، حذف مي كــــــنيد و خلاصه هاي خود را كامل مي كنيد.

مرحله ازبركردن(مرور ذهني)  Recite

در اين مرحله دانش آموز سعي مي كند بدون مراجعه به كتاب و از حفظ به يادآوري مطالب خوانده شده بپردازد و بار ديگر به سؤال هايي كه خود مطرح كرده پاسخ دهد.

در اينجا دانش آموز بايد بتواند مطالب آموخته شده را در قالب كلمات براي خود بيان كند در غير اين صورت لازم است كه مجدداً به خواندن مطالبي كه آموخته نشده بپردازد.

مرحله از حفظ گفتن در پايان هر بخش انجام مي گيرد و وقتي بخش هاي يك فصل به اتمام رسيد، به مرحله مرور كردن يا آزمون وارد مي شويم.

در موقع مرور در باره خلاصه نويسي ها تفكر كرده،آنـها را ازبر مي كنيم و سازمان آن را به خاطر مي سپاريم.

مرحله ي مرور كردن   Review

مرحله مرور كردن يا آزمون در پايان هر فصل انجام مي گيرد.

در اينجا دانش آموز به مرور موضوعات اصلي و نكات مهم و نيز ارتباط مفاهيم مختلف به يكديگر مي پردازد و در صورت بر خورد با موضوعات مورد اشكال به متن كتاب مراجعه مي كند .

يكي از راه هاي كمك به اين مرحله پاسخگويي به سؤالات و تمرينات پايان فصل است. در صورت عدم وجود سؤال در پايان فصل شما مي توانيد خود به طراحي سؤال و آزمايش خود بپردازيد و بدين ترتيب قبل از اينكه معلم شما را بيازمايد شما پيشاپيش اين كار را كرده ايد. اجراي اين مرحله مي تواند مقداري از اضطراب امتحان را براي دانش آموز كاهش دهد.

مهم ترين قسمت مطالعه كه سبب ثبت اطلاعات درلايه هاي زيرين ذهن مي شود و جلوي فراموشي را مي گيرد، مرور كردن است. بطوري كه پيشينيان معتقد بودند:

الدَّرْس حَرْف وَالتكْرارُاَلْف(درس یکبار وتکرار هزار بار)

 

زمان هاي مرور:

1.      يك روز بعد:  كه فراموشي را تا 1هفته به تأخير مي اندازد.

2.      يك هفته بعد:   كه فراموشي را تا 1ماه به تأخير مي اندازد.

3.      يك ماه بـعد:    كه فراموشي را تا 4ماه به تأخير مي اندازد.

4.      4 مـاه بــعد:    كه فراموشي را تا 1سال به تأخير مي اندازد.

 

روش مطالعه SQ3R

 اين روش توسط فرانسيس. پي . رابينسون در سال 1946 در دانشگاه ايالتي اوهايو مطرح شد و شامل پنج مرحله است و تقريبا روشي شبيه به روش پس ختام است .

مراحل اين روش عبارتند از :

1-مرور يا بررسي رئوس مطالب   S(SERVEY): ابتدا عناوين كلي يا رئوس مطالب هر فصل را بخوانيد .

2-پرسش     Q(QUESTION:چنانچه فصل مورد مطالعه شما سؤال هايي دارد بكوشيد آن ها را پاسخ دهيد . در غير اين صورت سعي كنيد . با توجه به رئوس مطالب خودتان سؤال هايي را طرح كنيد .

3-خواندن        R(READ):به دقت متن را با توجه به جدول ها ‏‏‏‏، نمودارها ، تفاسير و ... بخوانيد و سعي كنيد سؤال هاي قبلي را پاسخ دهيد. خواندن يك كتاب درسي با خواندن يك رمان متفاوت است و مستلزم اين مي باشد كه به تدريج كه پيش مي رويد از خودتان سؤال كنيد تا مطمئن شويد آن چه را خوانده ايد فهميده ايد . دانش آموزان اغلب مي گويند همين كه كتاب را زمين مي گذاريم آن چه را كه خوانده ايم فراموش مي كنيم ، خوب است ، به خود تذكر دهيد كه به ياد آوريد و به منظور به خاطر سپردن بخوانيد. حتما به كلمات وعباراتي كه درشت تر ، رنگي ، خوابيده و يا به گونه اي متفاوت نوشته شده است دقت كنيد ، زيرا اين امر به منظور يادآوري مهم بودن آن ها صورت گرفته است.

4-از بر گفتن        ) R(RECITE: مطالب را براي خود يا دوستانتان ازبر بگوييد.اين امر به جلوگيري از فراموشي و تسلط شما بر موضوع ياد گرفته شده كمك مي كند .

5-دوره يا تجديد نظر كردن   R(REVIEW): مرور مكرر در يادآوري بسيار مهم است. بهترين اوقات دوره كردن بعد از اولين مطالعه و درست قبل از امتحان است . اغلب دانش آموزان خوب به فواصل مطالب را دو يا سه بار دوره مي كنند . هر دوره شامل دوباره خواندن و از بر گفتن است.

 

موانع مطالعه:

1) بي علاقگي وناآشنائي نسبت به موضوع.

2)عدم تمركز حواس.( هرگز وجود حاضر وغايب شنيده اي  من درميان جمع ودلم جاي ديگر است)

3)رعايت نكردن آداب وشرايط مطالعه.

4)توجه نكردن به مراحل و روش مطالعه.

5) بي نظمي د رمطالعه.

6)كمي نگري به جاي كيفي نگري. (چه مقدار فهميده ام، نه آنكه چه مقدار خوانده ام)

7)شخصيت گرايي به جاي حقيقت گرايي(توجه به آنچه گفته شده،نه آن كسي كه گفته است)

8)نوع نوشته وظاهر كتاب.

9)يكنواختي موضوع ومدت مطالعه.

تأكيد روان شناسان:بهره وري كيفي وكامل از يك موضوع با مطالعه اي در حدود 30دقيقه .

پس از مدت 1 ساعت خواندن استراحت 10 تا 15 دقيقه پيشنهاد مي شود. پس از رفع خستگي با تغيير نوع كتاب يا موضوع، مجدداًبه مطالعه مشغول شويد.

10)  راهنما نداشتن.

 

شرط پيروزي:اعتماد به نفس ، كنترل اضطراب ،  اطمينان به موفقيت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اصول اساسی مطالعه

برای یک مطالعه ی مؤثر و مفید چه اصولی بایدرعایت شود؟چگونه می توان بهره وری

مطالعه را افزایش داد؟ نکاتی که دراین قسمت مطرح می شوند شایدخیلی ساده

به نظر برسند، اما همین نکات ساده به میزان غیرقابل تصوری درکیفیت مطالعه تاثیر دارند.

این اصول،تقریبا ارتباطی با موضوع یا عنوان درسی ندارند و به عبارت بهتر،اصولی هستند

 که باید همیشه و در هر درسی رعایت شوند.

یک نکته ی ظریف دراستفاده از این اصول آن است که دانش آموزان تصور میکنند باید

زمانی راصرف آنها نمایند،درصورتی که از وقت خود میتوانند به شکل دیگری بهره ببرند

.این تصورغیرمنطقی باعث میشود دانش آموزان به همان شیوه های نادرست خود ادامه

 دهند. برخلاف تصور،رعایت این اصول،حتی اگردرابتدای کار زمانی را از وقت دانش آموزان بگیرد،درادامه به شدت موجب صرفه جویی در زمان خواهد شد.

 

کل خوانی

یک اشکال مهم دانش آموزان در مطالعه این است که آنها مطالب را جزء جزء خوانده و بعد این اجزاء را به هم ارتباط

میدهند.کل خوانی یک اصل بسیار مهم درمطالعه است ومنظور ساده از آن این است که قبل ازشروع مطالعه هر کتاب یا موضوع کلی،ابتدا باید چهارچوب یا طرح کلی ازآن در ذهن ایجاد کنیم.کلی خوانی باعث ایجاد ارتباط بیشتر بین مطالب و همچنین ایجاد نظم ذهنی می شود.بنابراین درمطالعه توصیه می شود وقتی کتاب یایک موضوع کلی راشروع می کنید ابتدا برفهرست مطالب توجه وتمرکز نمایید. ببینید چه ارتباطی بین مطالب وجود دارد؟درموردکدام موضوعات سابقه ی ذهنی دارید و کدام مطالب جدید هستند؟بعد از آن در یک فرصت زمانی مناسب و با حوصله و تامل کتاب را از ابتدا تا انتها ورق بزنید و مجموعه مطالب آن را مرور نمایید.مطمئن باشید همین کار ساده و وقت اندکی که برای بررسی فهرست و مرورمطالب صرف می کنید،بازده مطالعه شما را چندین برابر افزایش خواهد داد.

 

کلید: با رعایت اصل کل خوانی به ارتباط بین مطالب و ایجاد نظم ذهنی خود کمک کنید.

 

 

توجه به عناوین و سرفصل ها

هر مطلب کلی از کتاب و بخش های مختلف آن از یک سری سرفصل ها و عناوین فرعی تشکیل شده است.شاید باور نکنیدکه همین سر فصل ها وعناوین فرعی چقدر دریادگیری و درک بهتر مطلب می توانند مؤثر باشند.برای شما پیش آمده، سرجلسه امتحان به سؤالی بر خورده اید که می دانید حتما جواب آن را خوانده اید ولی هر چه به ذهن خود فشار می آورید این جواب را به خاطر نمی آورید.دلیل این امرهمین است که درحین مطالعه عناوین را مانند متن کتاب خوانده اید.توجه و تمرکز بر سرفصل ها و عناوین فرعی نه تنها موجب تقویت هشیاری میشود،بلکه باعث میگردد شما ارتباط بین مطالب را گم نکنید و بدانید که بین قسمت های مختلف یک موضوع چه ارتباطی وجود دارد.بنابراین توصیه می کنیم که درآغاز هرفصل،هم به موضوع اصلی وهم به عناوین فرعی با دقت بیاندیشید وسعی کنیددرذهن خود ارتباط بین مطالب را با دقت جا بیاندازید.

 

کلید: بر روی سرفصلها و عناوین فرعی تامل و تمرکز کنید.

 

 

ارتباط مطالب: از نظر روانشناسی،یادگیری وقتی معنی دار است که بین مطالب قبلی و جدید ارتباط ایجاد شود. سعی بر حفظ نمودن به جای درک وفهم مطالب، باعث عدم شکل گیری این ارتباط می شود.یک دلیل اصلی ضعف دانش آموزان در دروس ریاضی همین نکته است.اصولا دراکثر دروس یک ارتباط پلهای بین مطالب وجود دارد و هرچه این ارتباط قویتر باشد پیشرفت درسی نیز ازسرعت بیشتری برخوردار خواهد بود. بنابراین وقتی شما مطلبی را خوب متوجه نمی شوید و با این ضعف پیش می روید،این ضعف فقط درهمان نقطه باقی نمی ماند و ارتباط بین سایر مطالب را هم متزلزل می کند.

 

کلید: با درک و فهم بهتر موضوعات،به ارتباط مطالب و در نتیجه افزایش سطح یادگیری کمک کنید.

 

شیوه ی یادگیری

دو شیوه ی یادگیری وجود دارد.متراکم و فاصله دار، در شیوهی متراکم،فرد وقتی شروع به مطالعه می کند تا زمانی که فرصت دارد پیش می رود واستراحتی برای خود در نظر نمی گیرد.امادر شیوه ی فاصله دار،فرد زمان هایی را برای مطالعه و زمان هایی را برای استراحت در نظر می گیرد. مثلا اگر 4ساعت وقت دارد بعد از هر مطالعه 60تا70قیقه ای یک فرصت استراحت 10 دقیقه ای به خود می دهد.

پژوهش ها نشان داده اندکه یادگیری فاصله دار نتایجی به مراتب بهتراز یادگیری متراکم دارد.عده ای با این تصور که هیچ زمانی را از دست ندهند فرصت استراحت را هم مغتنم شمرده و به کار خود ادامه می دهند.اما مطمئن باشید که این فرصت نه تنها زمان از دست رفته نیست بلکه تا حد غیر قابل تصوری، بهره وری مطالعه را افزایش می دهد.

 

کلید: ساعات و فرصتهای مطالعه را به زمانهایی برای مطالعه و زمانهایی را برای استراحت تقسیم کنید.

 

نتیجه گیری

1- با رعایت اصل کل خوانی به ارتباط بین مطالب و ایجاد نظم ذهنی خود کمک کنید.

2- بر روی سرفصلها و عناوین فرعی تامل و تمرکز کنید.

3-با درک و فهم بهتر موضوعات،به ارتباط مطالب و در نتیجه افزایش سطح یادگیری کمک کنید.

4- ساعات و فرصت های مطالعه را به زمانهایی برای مطالعه و زمانهایی را برای استراحت تقسیم کنید.

 

استفاده از تواناییها

وقتی ازدانش آموزان سؤال میکنیم که: ازچنددرصدتواناییهای خوداستفاده میکنید؟اگرچه پاسخ هامتفاوت است، اما کمتر کسی ادعا داردکه به طورکامل از تواناییهای خود بهره میبرد.تجربه نشان داده است که ارزیابی دانش آموزان درباره ی استفاده ازتواناییهایشان بین 40-80درصداست.امکان داردکه این میزان درهمه ی زمان ها یکسان نباشد و دچارافت و خیزشود.همچنین،این افت وخیزممکن است هم درمورد دانش آموزان قوی وهم دانش آموزان ضعیف اتفاق بیفتد.چرا نمیتوانیم ازهمه ی تواناییها و انرژی خود برای کاری که آنرا مهم میدانیم، استفاده کنیم؟بقیه توان وانرژی ماکجا میرود وصرف چه چیزهایی میشود؟

 

تقسیم انرژی

به طور حتم، منظور ازتقسیم انرژی در ورزشهایی مانند دو ومیدانی،شنا و فوتبال را میدانید.یک دونده ی استقامت،از ابتدای مسیرباید به نحوی انرژی خودراتقسیم کندکه نه همه ی آن رادرابتدای حرکت صرف نماید و نه درآخرکم بیاورد. این موضوع درباره ی درس خواندن و بخصوص کنکورنیزمصداق دارد.نبایدآن چنان تندبرویدکه بعدهادچارمشکل شوید ونه آن چنان کند،که نتوانید از تواناییهایتان استفاده ی مطلوب ببریدلازم است شما هم مانندآن دونده ی استقامت، نمای ذهنی و کلی از مسیرداشته باشید تا برنامه ی کاری خود را براساس آن تنظیم کنید ممکن است امروزخیلی سرحال باشید و بتوانید زیاد درس بخوانید،اما اگراوضاع به همین صورت نبود چه میکنید؟همیشه اعتدال بهترین روش است وزرنگی شما درتهیه ی برنامه،تنظیم یک برنامه ی اعتدالی است.

 

کلید: باترسیم یک دورنمای کلی ازمسیرحرکت درذهن خود،انرژی خودرابه صورت متعادل دراین مسیرتنظیم کنید.

 

کنترل انرژی

یکی ازعواملی که موجب میشودنتوانیداز تواناییهای خوداستفاده ی بهینه کنیدصرف انرژی برای اموری است که در ایام درس خواندن- به خصوص کنکور-کم اهمیت تلقی میشود.اگرنتوانید کنترل انرژی خود را به دست بگیرید، باید ضرر و زیان بعدی را هم بپذیرید و تحمل کنید.برای روشن شدن منظوربه سه مثال اکتفا میکنیم.شما می توانید موارد دیگری رابه آنها بیفزایید.

یکی ازعادتها و مشغولیات ذهنی که باعث حدر رفتن گسترده ی انرژی و وقت می شود،تلویزیون است.عادت به مشاهده ی سریالها و برنامه های مختلف،تنها از نظر زمانی که صرف دیدن آنها می کنیدمشکل سازنیستند بلکه تاثیرات بعدی آنها مهم تراست.بعد ازدیدن یک سریال،حتی اگرتلویزیون راخاموش کنید، عملاسوژه ی سریال درذهن شماجریان دارد و تمام نشده است.این که چه اتفاقاتی درسریال روی داده واحتمالا درقسمتهای بعدی چه می شود تامدتی ذهن را به خود مشغول می سازند.موضوعات ورزشی،به خصوص فوتبال هم مشغله ای ذهنی است که اگر چه جالب هم باشند باید کنترل شوند. پیگیری اخبار ورزشی،جرّو بحثهای قرمزو آبی،خرید روزنامه های ورزشی و مواردی مشابه،آن هم با حساسیت های زیادی که بعضی ها دارند، موضوعاتی نیستندکه خیلی ارزش وقت صرف کردن داشته باشند،به ویژه برای کسی که کنکوری است.جروبحثهای خانوادگی و هرگونه گفتگوهای تنش زادرباره ی درس خواندن،کنکور و موضوعات دیگر،با افرادخانواده یا دوستان به لحاظ انرژی و وقتی که صرف میشود،بایدکنترل شوند.حساسیت های بی مورد درباره ی این که حتما بایدحرف خود را به کرسی بنشانید و ثابت کنیدکه حق باشماست،غیراز اتلاف وقت و انرژی، ثمری نخواهدداشت.

 

کلید: هرسوژه ومشغله ی ذهنی، ارزش وقت صرف کردن ندارد.انرژی خودرا برای کارهای اصلی،کنترل و ذخیره کنید.

 

عادت های مهارنشده

اگرچه مثالهای بحث قبلی،جزء عادت های مهارنشده هم محسوب می شوند،اما به لحاظ اهمیت موضوع،به مصادیق دیگر مساله از زاویه ای دیگراشاره می شودهرکدام ازماعادتهای زیادی داریم که ممکن است بدیا خوب باشند.آن چه دربحث حاضراهمیت دارد،میزان توانایی ما درمهارعادتهای نامطلوب است.ایام کنکور زمان مناسبی برای تغییر عادتها نیست. بنابراین به عنوان دانش آموز دبیرستانی،سعی کنید عادت های نامطلوب ومشکل ساز را تاقبل ازکنکور تغییردهید.اگرهم کنکوری هستید،توصیه می کنیم درموردعادت های بد اماکم اهمیت اقدامی انجام ندهید و اصلاح آنها را به زمانی دیگر موکول سازید .اما عادت هایی هستندکه عدم توجه به آنهامی تواند مشکل آفرین باشد،به هرحال،چه دانش آموزان دبیرستانی وچه کنکوری ها، باید نسبت به عادتهای مهارنشده ی مهم، حساسیت نشان دهند.به عنوان مثال،زیاد تلویزیون دیدن عادتی است که باید مهار شود. هستندکسانی که با قصد نیم ساعت یا یک ساعت پای تلویزیون می نشینند و تا به خود بیایند چند ساعت وقت تلف شده روی دستشان میماند.مطالعه درحالتهای خوابیده ولمیده ومطالعه روی تخت خواب نیز از عادت های نامطلوبی هستندکه درصورت مهار نشدن مشکل ساز خواهند بود. بعضی ها بساط مطالعه خودرا مقابل تلویزیون پهن می کنند بعضی ها هنگام مطالعه به صرف تنقلات و خوردنی های دیگر می پردازند، بعضی ها زمان مطالعه راه می روند و یا با صدای بلند درس می خوانند، و بعضی ها، همه ی اینها عادت هایی هستندکه اگرمهار نشوند باعث افت توانایی ها خواهندشد .اگر واقعا انگیزهای قوی برای درس خواندن و موفقیت دارید، بایدبتوانیداین عادتهارا به کنترل خود درآورده و تغییردهید.

 

کلید: با مهار وکنترل عادت های نامطلوب، امکان استفاده بیشترازتوانایی ها و فرصت هارا به وجودآورید.

 

افکارمزاحم

انسان ها در هر زمانی سوژه هایی برای فکرکردن دارند اما محدودیت فرصتها و اولویت مسائل،ما را وادار می سازند در هر زمان به موضوعاتی بیندیشیم که مهمترهستند.زمانی هم که به موضوعاتی که تصور می کنیم مهمتر هستند فکر می کنید، چون ذهن ما پویا است،گاهی افکار حاشیه ای و مزاحم جایی برای خود بازکرده و ذهن ما رامشغول می سازند. این افکار را، مزاحم می نامند.چون مسیرسوژه های اصلی ذهن را منحرف می کنند.بحث افکار مزاحم وراههای کنار آمدن با آنها مساله ی ساده ای نیست که درحال حاضرمزاحم تلقی میشود، در زمان و وقت مناسب می توانند موضوعاتی بسیار مهم باشند.به عنوان مثال،این که دانش آموزی به آینده وخوشبختی اش بیندیشد خوب است اما اگر قرار باشداین موضوع در ایام درس خواندن و یا درشرایط کنکور،بین سوژه های اصلی ذهن جاگیرد،فکرمزاحم تلقی خواهدشد.شناسایی افکار و محرک های مزاحم وغلبه بر آنها،ازعوامل مهم تمرکزحواس وافزایش بازده مطالعه می باشد که درباره ی آن بیشترخواهیم گفت.

 

کلید: بایدمهارت های مواجهه با افکارمزاحم رادرخودایجادوتقویت نمایید.

 

تمرین شماره 5:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 6:

 

 

 

نتیجه گیری

-1 با ترسیم یک دورنمای کلی ازمسیرحرکت درذهن خود،انرژی خودرابه صورت متعادل دراین مسیر تنظیم کنید.

-2 هرسوژه ومشغله ی ذهنی،ارزش وقت صرف کردن ندارد.انرژی خودرابرای کارهای اصلی،کنترل وذخیره کنید.

-3 بامهاروکنترل عادت های نامطلوب،امکان استفاده بیشترازتوانایی هاوفرصت هارابه وجودآورید.

-4 بایدمهارت های مواجهه با افکارمزاحم رادرخودایجادوتقویت نمایید.

 

 

 

 

برنامه ریزی برای پیشرفت

 

مطالعه مفیدروزانه چقدربایدباشد؟

آیا قانون کلی برای این امروجوددارد؟

چگونه میتوان برنامه ای برای افزایش ساعات مطالعه طرح ریزی و اجراکرد؟

ملاکهای پیشرفت چگونه باید تعیین شود؟

چگونه بایدروند پیشرفت راکنترل کنید؟

مطالعه ی این فصل به شماکمک خواهدکردبه سئوالات فوق پاسخ دهید.اماتوجه به یک نکته حائز اهمیت است.برخلاف روشهای برنامه ریزی بعضی ازمؤسسات و افراد که بسیارجزیی است،در اینجا به روش نسبتاکلی عملکردهایم:چرا؟توصیه ی یک روش تقریبا کلی برای برنامه ریزی، براساس این اعتقاد صورت می گیردکه فرهنگ ایرانی،فرهنگی منظم و جزء نگرنیست.این یک واقعیت است که مردم ایران،حوصله ی برنامه های خیلی دقیق وجزئی را ندارند و اگر دنبال آن هم بروندبه صورت پیگیر و مستمر ادامه نمی دهند بنابراین، درروش های خیلی جزئی برنامه ریزی، تنها شاید تعداد بسیار معدودی ازدانش آموزان، توانایی اجرا داشته باشندو بقیه بعد از مدتی معطلی حوصله شان سر می رود.

 

تفاوت های فردی

برخلاف گفته ها و تبلیغات بعضی ازمردم که هیچ قانون کلی برای تعیین مقدار زمان لازم مطالعه وجود ندارد.این که اصرارکنیم هردانش آموز13 دبیرستانی 8تا9 ساعت و هر دانش آموز کنکوری حتما باید 13تا14ساعت درس بخواند تا موفق شود به غیر از نفی تفاوت های فردی باعث دلسردی واضطراب عده ی زیادی می شود.ازیک طرف توان وحوصله ی فردی انسان ها متفاوت است،ازطرف دیگرانگیزه های دانش آموزان هم با یکدیگر فرق داردهمچنین پیش نیازها و آمادگی های درسی همه یکسان نیست.بنابراین مهم تر ازآن که به هر نحو ساعات مطالعه خودرا افزایش دهیم این اهمیت داردکه ازمقدارساعات مطالعه ی خود- هرقدرهم که باشد بهترین و بیشترین استفاده راببریم.اگرچه افزایش ساعات مطالعه ضرورت دارداما بدترین کاردراین موردآن است که بامقایسه ی خودبادیگران، زمینه های اضطراب ویاس را درخود ایجادکنیم.

 

کلید: به جای مقایسه ی مقدارساعات مطالعه ی خودبادیگران،اززمان های مطالعه به طورمطلوب استفاده کنید.

 

برنامه ای برای افزایش ساعات

اگرمی خواهید ساعات مطالعه خودرا افزایش دهیدنکته بسیارمهم این است که عجله نکنید.یک اصل روانشناسی میگوید:هررفتار درطول زمان به وجود می آید و تغییر رفتار نیز به زمان نیازدارد.عجله ودستپاچگی درافزایش زمان های مطالعه به نتیجه ای غیرازآشفتگی واضطراب نخواهد انجامید.آیا این خوب است که به زور هم که شده 14 ساعت درس بخوانید ولی چیززیادی یاد نگیرید یا این که 5ساعت درس بخوانید ولی واقعا مطالب رادرک کنید.پس اقدام برای افزایش ساعات مطالعه بایدبه صورت گام به گام صورت گیرد.مطمئن باشید بایک برنامه ی حساب شده ومنظم می توانیدعلاوه برافزایش تدریجی ساعات درس خواندن، از زمان های موجودهم استفاده خوبی بکنید.

 

کلید: به جای افزایش جهشی ساعات مطالعه،به صورت تدریجی وگام به گام عمل نمایید.

 

تعیین خط پایه

برای تغییر رفتار و افزایش ساعات مطالعه از کجا باید شروع کنید؟اولین گام،تعیین وضع فعلی رفتاراست که اصطلاحا به آن خط پایه گفته میشود.یعنی شما بدون هیچ گونه تلاش برای افزایش این ساعات،ابتدا باید سعی کنیدتشخیص دهیدکه درحال حاضروبه صورت واقعی چندساعت توان مطالعه مفیددارید.این کارخیلی آسان است و می تواند توسط شمایایکی ازاطرافیان انجام گیرد.برای یک هفته یا ده روز نموداری رسم کنیدکه بردارعمودی آن نشان دهنده ی دقایق و ساعات، وبردارافقی آن نشان دهنده ی روزها باشد.هرروزمیزان ساعات مطالعه راکنترل و برروی نمودارمنتقل کنید.درپایان روزآخر،میانگین ساعات رامحاسبه نمایید.این خط پایه ی شماست که می تواند 4یا 5ساعت و یا بیشتر باشد ودر واقع مبنای اقدام برای تغییربرنامه وافزایش ساعات مطالعه محسوب می شود.حال می توانید تصمیم بگیریدبراساس توانایی های فردی خود و با یک روندمنطقی و مشخص درماه اول 60 یا 90 دقیقه و در ماه های بعدی به همین ترتیب ساعات بیشتری رابه برنامه خود اضافه نمایید.

 

کلید: مبنای افزایش ساعات مطالعه،ارزیابی وضع فعلی وتعیین خط پایه است.

 

ترسیم نمودارپیشرفت

اگر بتوانید وضع فعلی رفتارخودرا مشخص سازیدکار بزرگی انجام داده اید،چراکه این نقطه ی آغاز حرکت است.مهم نیست که این زمان کم باشد، مهم این است که شما برای افزایش تدریجی و برنامه ریزی شده ی آن عزمی مصمم واراده ای محکم داشته باشید.برای کنترل روند پیشرفت می توانید نمودار رسم شده برای تغییر خط پایه راادامه دهید.یعنی برروی نمودار ادامه ی روزها را مشخص کرده و میزان ساعات مطالعه راعلامت بزنید.ترسیم این نمودارچندکمک می کند.اول آن که کنترل روند پیشرفت را ازحالت ذهنی خارج می سازد و این مساله بسیارمهمی است.یکی از مشکلات اساسی دانش آموزان برای برنامه ریزی همین است که برنامه رابه صورت ذهنی طراحی می کنندو وقتی ازآنان خواسته می شودکه برنامه ها را بر روی کاغذبیاورند،زیاد روی خوش نشان نمی دهند، انگارکه باید کار سختی انجام دهند.دوم آن که ترسیم نمودار،روند پیشرفت رابه صورت عینی وقابل دسترسی درمی آورد.شما می توانید هر موقع که لازم بود با مراجعه به نمودار،وضعیت خودرا ارزیابی کنید.سوم آن که روند پیشرفت رامنظم می سازد و این خود می تواند باعث تقویت روحیه و ایجاد انگیزه ی بیشترشود.

 

کلید: بارسم نمودار،روندکنترل پیشرفت خودراازحالت ذهنی به صورت عینی درآورید.

 

تعیین ملاک های پیشرفت

این هم موضوعی بسیار مهم است و بیشتر دانش آموزان در مورد آن مشکل دارند.دانش آموزان شاید به دلیل کمی فرصت و عجله، معمولا ملاک های پیشرفت راخیلی ایده آلی ودست بالا تعیین میکنند.مثلا کسی که تا به حال به زور 3ساعت درس می خوانده یک باره تصمیم می گیرد 10 ساعت درس بخواند، یاکسی که حداقل 9ساعت می خوابیده، مقدارخواب خود را به 6 ساعت کاهش می دهد.این تغییرات ناگهانی وملاک های دست نیافتنی نه تنها قابل اجرا نیستند بلکه موجبات دلسردی را نیز فراهم می سازند. ضرب المثل قدیمی را شنیده ایدکه:سنگ بزرگ علامت نزدن است.تصمیم به تغییرات بزرگ اگرچه می تواندگاهی یک استثناء باشد ولی برای همه امکانپذیر نیست.بنابراین باید ملاکهای پیشرفت با روندی معقول ومنطقی تعیین شوند.اگرخط پایه شما نشان میدهدکه دروضع فعلی 4ساعت امکان مطالعه دارید بهتراست دریکی دوهفته اول تصمیم بگیریدکه فقط نیم ساعت به این مقدار اضافه کنید.درصورت موفقیت برای هفته های بعد باز هم نیم ساعت دیگر و به همین ترتیب درهفته هاو ماههای بعد نیم ساعت ویک ساعت افزایش دهید تابه حدمطلوب و موردنظر برسید.

 

کلید: برای ادامه ی روندپیشرفت خود ملاک های گام به گام و قابل دسترس تعیین کنید.

 

خودکنترلی رفتار

برای جدی ترشدن کنترل روند پیشرفت می توانید برنامه های تقویتی و جریمه ای تعیین کنید.ببینید از چه چیزهایی خوشتان می آید و از چه چیزهایی بدتان میآید. 5 مورد خوش آیند و 5 مورد ناخوشایند را که واقعا برایتان مهم بوده وبرروی شما تاثیر دارند تعیین نمایند.براساس این نظام کنترلی می توانید برای پیشرفت برنامه به خود اجازه بدهید.درصورتی هم که طبق ملاک، از پیشرفت خودرضایت ندارید خودتان راجریمه کنید.دقت نماییدکه مورد تقویت وجریمه روشن وواضح بوده وقابل اجرا باشند.

 

کلید: برای کنترل رفتارهایتان یک نظام خودکنترلی ایجادکنید.

 

 

 

استفاده ازنیروی کمکی

گاه یه دلایل متعددی ازجمله کافی نبودن انگیزه،عدم توانایی غلبه بر عادت های نامطلوب وشرایط خاص محیطی،برای خودتان امکان اعمال کنترل فراهم نیست.دراین صورت باید بپذیریدکه برای جلوگیری ازاتلاف وقت و از دست رفتن فرصت ها، کسی شمارا دراین امر همراهی کند، حتی اگراین همراهی کوتاه مدت و موقت باشد.این فرد می تواند پدر و مادر، خواهر و برادر بزرگ تر و یا کسی باشد که با شما ارتباط نزدیکی دارد.بعضی ازدانش آموزان به خاطر نوع ارتباطات خانوادگی در برابر دریافت این نوع کمک مقاومت به خرج می دهند و آن را نمی پذیرند در صورتی که به نظر می رسد اگر کسی متوجه حساسیت موقعیت باشد باید داوطلبانه البته درصورت فراهم بودن سایر شرایط لازم خواستار استفاده ازاین کمک باشد.

 

کلید: اگربه هردلیلی آن طورکه دلتان می خواهد نمی توانید پیشرفت را کنترل نمایید امکان استفاده ازنیروی کمکی را مدنظر قراردهید.

 

نتیجه گیری:

-1 به جای مقایسه ی مقدارساعات مطالعه ی خودبادیگران،از زمان های مطالعه به طورمطلوب استفاده کنید.

-2 به جای افزایش جهشی ساعات مطالعه،به صورت تدریجی وگام به گام عمل نمایید.

-3 مبنای افزایش ساعات مطالعه، ارزیابی وضع فعلی وتعیین خط پایه است.

-4 بارسم نمودار،روندکنترل پیشرفت خودراازحالت ذهنی به صورت عینی درآورید.

-5 برای ادامه ی روندپیشرفت خود ملاک های گام به گام وقابل دسترس تعیین کنید.

-6 برای کنترل رفتارهایتان یک نظام خودکنترلی ایجادکنید.

-7 اگربه هردلیلی آن طورکه دلتان می خواهد نمی توانید پیشرفت راکنترل نمایید امکان استفاده ازنیروی کمکی را مد نظر قراردهید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 7:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره8 (برای جلسه آینده):

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 9:

 

 

تمرین شماره 10:

مدیریت زمان

مدیریت زمان دریک تعبیرساده یعنی:توانایی اداره ی زمان.

بحث مدیریت زمان فقط به کنترل زمان وافزایش ساعات مطالعه اختصاص ندارد، بلکه آن به هرچیزی که منجربه افزایش بهره وری مطالعه شودارتباط دارد، ازجمله:اصول و راهبردهای مطالعه،روشهای برنامه ریزی،وحتی آمادگی های روانی.بنابراین توجه داشته باشیدکه فقط این فصل، مختص به مدیریت زمان نیست و سایر فصول این بخش وبسیاری ازمباحث دیگرکتاب نیز،به نوعی بامدیریت زمان ارتباط دارند.

درست درس خواندن

اگرزیاددرس بخوانید، امادرست نخوانید،یعنی زمان راکشته اید!درست درس خواندن مساوی خواهد بود با حداکثر استفاده اززمان موجود، و این یعنی بهره وری ساعات مطالعه.دراین باره،عوامل زیادی رامی توان نام بردکه به هرکدام درجای خود اشاره خواهدشد.اگر نمی توانید از ساعات مطالعه خود استفاده مطلوب را ببرید بایدبه دنبال عوامل ودلایل آن بگردید و هیچ دلیلی نباید موجب فرار شما ازاین واقعیت شود، چراکه عملا زمان شما بدون استفاده ی مفید تلف خواهد شد.دانش آموزانی که نمی توانند خوب درس بخوانند، با ارتباط دادن مشکل خودبه عوامل بیرونی مانند کمبود امکانات، ضعف تدریس دبیران، کم بودن زمان و،عملا از پذیرش این واقعیت که مشکل اصلی به خود آنها و انگیزه هایشان مربوط است، فرارمی کنند.

 

کلید: درست درس خواندن یا مطالعه ی بهینه،یعنی استفاده کامل اززمان موجود برای درک وفهم مطالب.

 

خروج ازبن بست افزایش ساعات

گاه دانش آموزان به قدری دربارهی افزایش ساعات مطالعه اصرار و تمرکز دارندکه مساله مهمتر استفاده بهینه ازساعات مطالعه به فراموش سپرده می شود.یادتان باشدکه شما در مسابقه ی رکوردگیری افزایش ساعات شرکت نکرده اید و این که کسی ساعات بیشتری را صرف مطالعه کند، لزوما به معنای پیشرفت نخواهدبود.

افزایش ساعات مطالعه باید روندی تدریجی ومنطقی داشته باشد و در کنار آن باید نحوه ی استفاده مطلوب و بهینه اززمان نیز باید مورد توجه جدی باشد.هستند دانش آموزانی که روزانه 4تا5ساعت مطالعه می کنند ولی به اندازه یک ساعت استفاده می برند و در مقابل دانش آموزانی که یک ساعت مطالعه می کنند ولی ازهمه ی آنها کاملا بهره  میگیرند.بنابراین هنردرس خواندن شمابه زیادخواندن نیست و اگر دانش آموزی به این نکته توجه نکند ممکن است دچار خودفریبی شود.

 

کلید: اگرافزایش ساعات مطالعه مهم است، استفاده بهینه ازاین ساعات مهم تر است.

 

 

فضای ذهنی

اگر کاری برای انسان مهم باشد خود به خود قسمت عمده ای از فضای ذهنی او را اشغال خواهدکرد.کسی که درس می خواند اما به فکر درس خواندن نیست، در واقع کاری را جدی نگرفته است.معنای واقعی (اهمیت درس خواندن) این است که حداقل قسمت قابل توجهی ازفضای ذهنی به آن اختصاص یابد.اگر برای کنکور درس می خوانید، چه حجمی ازاشتغالات ذهنی شمارابه صورت واقعی ونه کاذب کنکورتشکیل می دهد؟ به عبارت خودمانی تر،چقدرکنکوری فکرمی کنید؟چقدرجوّکنکورشماراگرفته است؟شایدطرح این موضوع برای خیلی ها عجیب باشد، اماباید بدون تعارف بگوییم، دانش آموزانی هستندکه به رغم ادعا،عملابیشتر شعار می دهند و کنکور به دلایل خودآگاه وناخودآگاه واقعا اصلی ترین مشغله ی ذهنی آنان نیست. وقتی کاری برای انسان مهم باشد،اوباتمام وجودجذب آن می شود.

با ملاک هایی می توانید تشخیص دهیدکه شماچقدرفضای درس خواندن یاکنکورقرارگرفته اید و تاچه حد در این موضوع جدی هستید.

- چقدربه مسائل حاشیه ای فکرمی کنید؟

- موقع درس خواندن چقدرجذب مطالعه می شوید؟

- به هنگام مطالعه،چقدردچارحواسپرتی می شوید؟

- مطالعه شماتاچه اندازهای هوشیارانه است؟

- آیاهنگام مطالعه،زودخسته می شوید؟

- چقدردربرنامه هایتان جدی هستید؟

- نگاه شمابه ایام درس خواندن چگونه است؟

- نگاه شمابه ایام کنکورچگونه است؟ اجباری یااختیاری؟

متاسفانه برحسب عادت، دانش آموزان هرچه به امتحانات یاکنکور نزدیک تر می شوند، تازه متوجه حساسیت موضوع شده وسعی می کنند خود را درفضای آن قراردهند.این عادت ماست که کارها را در دقیقه ی90انجام می دهیم، لذا در مورد امتحانات و کنکور هم در شرایط بحرانی و روزهای پایانی، حساسیت موضوع برایمان بیشتر می شود.

بنابراین، یک عامل مهم در مدیریت زمان این است که درک ما ازدرس خواندن وکنکورچیست؟ و چقدر فضای ذهنی ما درجهت درس خواندن یا کنکور قرار گرفته است؟

کلید: دانش آموزی که می خواهد جدی باشد،بایدهرچه سریع ترخود رادرفضای درس خواندن یا کنکور قراردهد و از مشغله های ذهنی حاشیه ای و غیرضروری اجتناب کنند.

 

 

 

 

 

نتیجه گیری:

1- درست درس خواندن یامطالعه ی بهینه،یعنی استفاده کامل اززمان موجودبرای درک وفهم مطالب.

2-اگرافزایش ساعات مطالعه مهم است،استفاده بهینه ازاین ساعات مهم تراست.

3-دانش آموزی که می خواهدجدی باشد،بایدهرچه سریع ترخودرادرفضای درس خواندن یاکنکورقراردهدوازمشغله های ذهنی حاشیه ای وغیرضروری اجتناب کند.

 

 

 

 

 

 

منابع:

زندی پور، طیبه. (1388). برنامه ریزی تحصیلی و شغلی.تهران:شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران.

www. Mynewschool.com

www.tebyan.net

www.roshd.ir

 

 

 

 

 

 

فصل سوم:

هدایت تحصیلی

 

Ø     مقدمه

Ø     عوامل مؤثر در انتخاب رشته  در دوره متوسطه

Ø     معرفی شاخه های تحصیلی

Ø     ضوا بط و  شرايط ورود به شاخه های مختلف تحصیلی

Ø     جدول درس ها ي تخصصي  در شاخه نظری در پایه دوم و سوم

Ø     دروس سال چهارم در شاخه نظری به شيوه سالي - واحدي(کلیه دروس )

Ø     جدول دروس ا ختصا صي رشته هاي موجود در شا خه فني حرفه اي

Ø     نحوه محاسبه نمره سا لا نه هر درس برای قبولی

Ø     نحو ه محاسبه و پيش بيني نمره قبولي براي هر درس  درپايان سال تحصيلي

Ø     تعيين  مجدد شاخه يا رشته تحصيلي

Ø     بررسی موارد كسري نمرات در كسب رشته (تبصره ها)

Ø     ضوا بط  تغيير شا خه يا رشته )دروس تغيير شا خه يا رشته(

Ø     جدول دروس تغيير رشته درسال دوم دوره متوسطه

Ø     جدول دروس تغيير رشته درسال چهارم متوسطه

Ø     ملاك هاي هدايت تحصيلي

Ø     روند کیفیت بخشی به فرایند هدایت تحصیلی و پیشگیری  از تبصره 7-111 در جهت انتخاب رشته /شاخه  اولیه دانش آموزان پایه اول متوسطه  در نیمه اول بهمن ماه

Ø     فرم شماره یک-هدایت تحصیلی

Ø     معرفی رشته های دانشگاهی  رشته های نظری براساس زیرگروهها

Ø     دور نمای شغلی  رشته های تحصیلی (معرفی برخی مشاغل به اختصار)

Ø     معرفی اجمالی پرسشنامه رغبت سنج استرانگ (فرم کوتاه)

Ø     آيين نامه جديد دوره متوسطه با توجه به تحول بنيادينآموزش وپرورش

Ø     نشا ني هنرستان هاي فني وحرفه اي اداره كل آموزش وپرورش شهرستان هاي استان تهران و رشته هاي موجود

 

تمرین شماره 11:

 

تمرین شماره 12:

 

 

 

مقدمه

انتخاب رشته درمقطع متوسطه،یکی از انتخاب های مهم و اثرگذار در زندگی است.انتخابی که جهت بسیاری از اتفاقات و فعالیت های زندگی دانش آموزان را تعیین میکند.امروزه به دلیل پیشرفت سریع علوم وفنون ونیازکشورها،ازجمله کشور عزیز ماایران،به نیروی انسانی   متخصص،بانشاط،علاقه مند و کارآمد،به علاوه سخت تر شدن رقابت های بازار کار و تأمین مخارج،اهمیت انتخاب رشته ای که فرد را راضی و خشنود نموده و به او امکان فعالیت ارزشمند و هماهنگ با شخصیتش بدهد،بیشتر شده است.انتخاب رشته تحصیلی در دوره دبیرستان،مقدمه انتخاب رشته دانشگاهی و آموزش عالی و در نتیجه انتخاب شغل است.به همین دلیل باید رشته ای را برگزید که با توانایی  ها ، استعداد ها  و  ویژگی های شخصیتی همچنین امکانات وفرصت های فرد مطابقت داشته و آینده او را از نظر درآمد و بازارکار،رضایت شغلی،محیط کاری مناسب و...تأمین کند.در رابطه با نحوه انتخاب رشته ، الگوهای نوینی ارائه شده است، که هدف از ایجاد این الگوها نظم بخشیدن به عوامل تأثیرگذار و شناخت تأثیر هر یک بوده است. دانش آموزان از زمانی که قصد انتخاب رشته دارند تا زمانی که رشته خود را انتخاب می کنند ممکن است از مراحلی عبور کرده و با موانع و محدودیت هایی روبرو شوند. هر یک از موانع و محدودیتها به نوبه خود می تواند بر انتخاب رشته آنان تأثیر گذارد و نحوه نگرش آنها را نسبت به رشته مورد نظر خویش تغییر دهد یا اینکه او را از انتخاب رشته ای خاص منصرف سازد (برمکی، 1384) .

 

عوامل مؤثر در انتخاب رشته دوره متوسطه دوم

 

بسیاری از دانش آموزان از منابع موثق اطلاعات شغلی و تحصیلی خود را کسب نمی کنند و تنها یکی از جنبه های درخشان شغل، مانند حقوق بالا یا فرصت برای ترقی را در نظر می گیرند و فریخته آن می شوند اما تنها یک جنبه و یک عامل برای انتخاب عاقلانه یک رشته تحصیلی و شغلی کافی نمی باشد (ثنایی و رئوفی، 1377) .

در دنیای امروزی، رشته تحصیلی و شغلی و آینده فرد همبستگی بسیار بالایی با هم دارند. پایه و اساس بسیاری از مشاغل، رشته های تحصیلی می باشد بنابراین باید به عوامل موثر بر آن توجه کرد. این عوامل دو گونه اند:

عوامل محیطی یا خارجی : عوامل خانوادگی ، وضعیت اجتماعی ، اوضاع اقتصادی، تحصیلات والدین  ، وضعیت تحصیلی دانش آموز، عوامل جغرافیایی ، عوامل موسسه ای آموزشی

عوامل فردی یا درونی مانند: استعداد و هوش ، علاقه و رغبت ، جنسیت ، تأثیر افراد با نفوذ.

 

عوامل خارجی

عوامل خانوادگی: خانواده به عنوان یک نظام است روابط بین کودکان و والدین و سایر اعضای خانواده را می توان به عنوان نظام یا شبکه ای از بخش هایی دانست که در کنش متقابل با یکیگرند. نظام خانواده در مجموعه ای از نظام های بزرگتر شامل محله، جامعه و اجتماع بزرگتری قرار گرفته است. این نظام به طور مستقیم یا غیر مستقیم از طریق روش های مختلف تربیت کودک در کودکان تأثیر می گذارد .مسائل تأثیرگذار خانواده می تواند درگیریهای خانوادگی، سطح تحصیلات خانواده، موقعیت اجتماعی، جغرافیایی ، فرهنگی و اقتصادی خانواده، چگونگی تعامل اعضاء خانواده و... باشد.

وضعیت اجتماعی:یکی از عوامل اساسی در انتخاب رشته تحصیلی، وضعیت و شرایط اجتماعی فرد است که نه تنها عامل بالقوه در تعیین سطح آرزوهای افراد برای ادامه تحصیلات عالیه است بلکه به هدایت شغلی آنها نیز منجر می شود. در دوره دبیرستان و بالطبع در دانشگاه عوامل متنوعی در انتخاب رشته تحصیلی دخیل هستند که هر کدام ارزش توجه را دارند. برخی از عوامل شامل طرز تلقی جامعه نسبت به ارزش رشته های تحصیلی، موقعیت استخدامی فارغ التحصیلان هر رشته، آینده هر رشته از دیدگاه کاریابی، خدمت به مردم و درآمد بیشتر می باشد. که این مقوله خود معلول نقش خانواده ، مدرسه، اجتماع و بیشتر از علاقه و استعداد فرد می تواند باشد. به نظر می رسد با توجه به این موارد است که یک رشته تحصیلی در ارجحیت انتخاب قرار می گیرد (حسینی، 1385) .

وضعیت اقتصادی: روزنبرگ[1](1357) رابطه میان وضعیت اقتصادی والدین و میزان درآمد آنها را با انتظارات شغلی فرزندان مورد بررسی قرار داد. در این تحقیق نشان داد که رابطه زیادی بین درآمد پدر و انتخاب رشته و به دنبال آن انتخاب شغل فرزندان وجود دارد فرزندان خانواده های کم درآمد معمولاً شغل معلمی را بر می گزینند در حالیکه فرزندان خانواده های پردرآمد انتخاب مشاغلی نظیر پزشکی و وکالت را ترجیح می دهند این تحقیق نشان داد، درآمد خانواده اثر مهمی در تعیین انتظارات شغلی فرزندان دارد. (شفیع آبادی، 1379)

شغل والدین:یکی دیگر از عوامل موثر در جهت گیری رشته تحصیلی فرزندان می باشد.در بررسی ارتباط میزان تحصیلات ، نوع شغل و وضعیت اقتصادی خانواده این نتیجه حاصل شد. که دانش آموزان دارای والدین تحصیل کرده و با درآمد بالا، بیشتر رشته های علوم تجربی و ریاضی را انتخاب می کنند (زارع ، 1382) .

تحصیلات والدین: بررسی های انجام شده نشان می دهد که تحصیلات والدین ارتباط بالایی با انتخاب رشته تحصیلی فرزندان و نسبت مستقیم و نزدیکی با وضعیت اجتماعی نشان داده است. معمولاً والدینی که دارای تحصیلات اندکی هستند از فرزندان خود توقع دارند تا درس بخوانند و برای خودشان کسی شوند. آنها بیشتر به رهایی از بدبختی توجه دارند و کمتر روی تحصیل و یادگیری تکیه می کنند (کرانباخ، 1351، به نقل از خلیلی، 1383) .

وضعیت تحصیلی: پیشرفت تحصیلی هر دانش آموز عبارت است از سطح مهارتها، اطلاعات و ادراکی که در زمینه مورد نظر بدست می آورد. نمرات و سوابق تحصیلی بطور قابل ملاحظه ای موفقیت فرد را در رشته های مختلف تحصیلی پیشگویی می کند (ثنائی و رئوفی، 1377) .

در انتخاب رشته ، تأثیر موفقیت تحصیلی و هوش و استعداد فرد امر مبرهنی به شمار می رود افرادی که در تحصیل موفق ترند و نمرات بالایی دارند بهتر می توانند به رشته دلخواه خود دست یابند و در همین جهت افراد برای دستیابی به رشته تحصیلی مناسبتر باید عملکرد تحصیلی خود را بالا ببرند.در بررسی رابطه میان نگرش نسبت به رشته تحصیلی و شغل آینده با عملکرد تحصیلی، این نتیجه حاصل شده که همبستگی بالایی بین این دو وجود دارد(زنگنه، 1375).

 

عوامل جغرافیایی و تأثیر آن بر انتخاب رشته

محل جغرافیایی مسئله دیگری است که می تواند تأثیر بسزایی برای گرایش های تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان داشته باشد. به طور نمونه شهری و روستایی بودن خود، عاملی در جهت دادن دانش آموزان به سمت رشته های مختلف می باشد. دانش آموزانی که در شهر زندگی می کنند در بیشتر مواقع به رشته های انتخابی خود به عنوان شغلی برای آینده نگاه می کنند در صورتی که برای دانش آموزان روستایی رفتن به دانشگاه به منزله عوض شدن طبقه اجتماعی و به شهر رفتن و استفاده از امکانات آن جا می باشد. از طرفی نوع منابع اقتصادی و تولیدی هر منطقه می تواند تأثیر مهمی در انتخاب رشته افراد آن منطقه داشته باشد. مثلاً در منطقه ای که صنایع نفتی از رشد بیشتری برخوردار می باشد، دانش آموزان آن منطقه سعی می کنند که رشته هایی را انتخاب کنند که سریع تر در آن منطقه مشغول به کار شوند (ساخار و پولاس، ترجمه وحیدی و سهرابی، 1370).

 

تأثیر عوامل موسسه ای آموزشی بر انتخاب رشته

عوامل دیگری نیز وجود دارند که به نحوی با انتخاب رشته دانش آموزان مرتبط است. به عبارت دیگر وقتی دانش آموزی اقدام به انتخاب رشته می نماید. ممکن است مسائلی از قبیل محتوی دروس، دانسته های خویش، کیفیت و اعتبار موسسه ای که قرار است در آن جا تحصیل کند را در نظر بیاورد. برای بسیاری از دانش آموزان کیفیت و اعتبار موسسه ای که قرار است در آن درس بخوانند بسیار مهم است و اولویت اصلی را به تحصیل در محل مورد نظرشان می دهند حتی اگر رشته دلخواهشان در آن موسسه موجود نباشد. در نظر خواهی از دانش آموزان مشخص شد که 50 درصد آنها در انتخاب رشته خود به موقعیت و اعتبار محل تحصیل خویش توجه داشته اند. (الحسینی ،1379)

عوامل درونی:

علاقه یا رغبت: توانایی ها و رغبت ها و علائق اموری تفکیک ناپذیرند رغبت به انجام کاری در فرد نوعی احساس رضایت بوجود می آورد. بدون علاقه، فعالیت و کار بی روح جلوه می کند. بی میلی و تنفر در کار و تحصیل فرد را بیمار می کند. بر عکس رغبت و علاقه در فرد سبب شادی و نشاط او در کار و تلاش می گردد و به رشد و توانایی او کمک می کند(ثنائی و رئوفی،1377).

استرانگ(1960) معتقد است که رغبت ها مهمترین عامل در انتخاب رشته و شغل هستند به عبارت دیگر رغبت ها منعکس کننده توجه فرد به دنیای مشاغل ، نوع ارزشها و نیازها و انگیزش های فردی می باشد (شفیع آبادی، 1379) .

هوش و استعداد:احراز هر رشته یا شغل به میزانی از رشد و هوش و استعداد نیازمند است بطور کلی هوش برای انتخاب آمادگی، اشتغال ضرورت دارد افراد با شناختی که از توانمندی های خود از راههای مختلف بدست می آورند می توانند رشته متناسب با شرایط خود را انتخاب کنند. به عنوان مثال دانش آموزانی که در علوم نظری موفق ترند. انگیزه و علاقه نیز دارند و در رشته های علوم انسانی ، افرادی که به کارهای علمی و هنری علاقمند هستند، پیشرفت بهتری خواهند کرد(ثنایی و رئوفی، 1377).

 

جنسیت: مردان و زنان از لحاظ رومی و شرایط محیطی و اجتماعی با هم تفاوت هایی دارند این عاملی است که می تواند در گرایش آنها به انتخاب رشته های خاص، تأثیرگذار باشد. خودپنداره یکی از این متغیرهایی است که در ایجاد این نگرش های متفاوت در افراد (زن و مرد) موثر است متغیر دوم در این میان وظایفی است  که جامعه با توجه به جنس افراد از آن ها انتظار دارد که بدین ترتیب مشکلاتی را بوجود می آورد. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، دختران خیلی زودتر از پسران کارهای خانه از جمله نگهداری از کودک و یا تولید محصولات خانگی را شروع می کنند و همچنین برای بسیاری از خانواده های فقیر آموزش دختران در اولویت پایینی قرار دارد  ( ثنایی و رئوفی، 1377).

تأثیر افراد با نفوذ: هنگامی که دانش آموز خود را در انتخاب رشته تحصیلی یا شغل آینده خویش ناتوان احساس می کند از اطلاعات و دانش دیگران و مشورت با آنان استفاده می کند، یا در طول تحصیل خود از گفتار و رفتار دیگران برای آینده خود الگو بر می دارد.

در کنفرانس روان شناسی که در سال 1954در هامبورگ برگزار شد یکی از علل گرایش دانش آموزان به رشته های خاص را روش تدریس و رفتار معلمین ذکر کرده اند و نیز یکی از علل اینکه دانش آموزان به بعضی رشته ها علاقه نشان نمی دهند روش تدریس معلم می دانند که او نمی تواند توجه دانش آموز را جلب و در او ایجاد علاقه می نماید. این امر با انتخاب رشته تحصیلی دانش آموز رابطه معنی داری دارد ( مرادی، 1389) .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 13:

تمرین شماره 14:

 

تمرین شماره 15:

 

 

 

تمرین شماره 16:

 

 

 

تمرین شماره 17:

 

تمرین شماره 18 (برای جلسه آینده):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 19:

 

 

 

شناخت شا خه ها ي  تحصيلي

ا لف) شا خه متوسطه  نظري :اين شاخه مشتمل بر 4 رشته :-رياضي فيزيك ،- ادبيات وعلوم انساني ،- علوم تجربي ،- علوم ومعارف اسلا مي مي با شد. حدود 52 واحد از درسهاي اين شاخه در همه رشته ها به صورت مشترك وبيشتر در پايه هاي اول ودوم ارائه مي شود. درسهاي اختصاصي  اين شاخه در كليه اين رشته ها در حدود 44 واحد است كه بيشتر در پايه سوم ارائه مي شود . واحدهاي آموزشي مربوط به اين شاخه( دبيرستان ) ناميده مي شود  .

ب ) شا خه متوسطه  فني حرفه اي :اين شاخه مشتمل بر 3 زمينه :صنعت ،كشاورزي،  وخدمات است و هر زمينه داراي چند رشته مي با شد. 58 واحد از درسهاي اين شاخه در همه رشته ها به صورت مشترك ارائه مي شود . درس هاي اختصاصي براي هر رشته حدود 39 واحد است . واحدهاي آموزشي مربوط به اين شاخه( هنرستان  ) ناميده مي شود  ودانش آموزان شاخه متوسطه  فني حرفه اي (هنرجو) ناميده مي شوند.

زمينه صنعت: رشته هاي نقشه كشي عمومي ساخت وتوليد صنايع فلزي مكانيك خودرو تاسيسات صنايع چوب وكاغذ چاپ- ا لكترونيك - ا لكتروتكنيك متا لورژي صنايع شيميايي صنايع  نساجي سرا ميك معدن سيمان ساختمان نقشه برداري ناوبري مكانيك موتورهاي دريايي - ا لكترونيك ومخابرات دريايي .

زمينه كشا ورزي: رشته هاي ا مور دامي ا مور زراعي وباغي ما شينهاي كشاورزي صنايع غذايي.

- زمينه خد مات :رشته هاي گرا فيك  طراحي ودوخت  نقشه كشي معماري  صنايع دستي   نقا شي  نمايش سينما چاپ دستي حسابداري بازرگاني كودكياري كا مپيوتر تربيت بدني مديريت خانواده مرمت آثار فرهنگي .

ج- شاخه متوسطه كار دانش

اين رشته داراي سه زمينه صنعت، كشاورزي وخدمات است وهر زمينه داراي يك يا چند گروه وهر گروه داراي يك يا چند رشته اصلي است وهر رشته داراي يك يا چند رشته مهارتي است . در كليه رشته  هاي مهارتي اين شاخه 53 واحد به درسهاي عمومي وانتخابي وحدود 43 واحد به درسهاي مهارتي اختصاص دارد . واحدهاي آموزشي مربوط به اين شاخه(هنرستان  كار دانش ) نا ميده مي شود.

تبصره :  در صورتي كه واحد هاي درسها ي مها رتي د ر هر رشته كمتر از 43  وا حد باشد . حدا قل 20 واحد به درسهاي  مها رتي  اختصا ص داده  مي شود و ما بقي  با تلفيق مناسبي ا ز درسهاي  اختصاصي ،  تكميل مها رت وا ختياري برحسب نياز رشته مهارتي تكميل خو ا هد شد.

 

تمرین شماره 20:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 21:

 

تمرین شماره 22:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 23:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 24:

 

 

 

 

 

تمرین شماره 25:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 26:

 

 

 

ضوا بط مربوط به نمرات د رسي رشته رياضي فيزيك ( شرايط ورود به رشته )

1- مجموع 3 نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هر يك از دروس رياضي وعلوم تجربي در سه پايه راهنمايي تحصيلي ، بدون ضريب كمتر از 30 نبا شد .

2-نمره درس رياضي (1) پايه اول ، در دوره متوسطه حدا قل 12 با شد ودرس فيزيك (1)  وآزمايشگاه را با  مو فقيت (كسب حدا قل نمره 10) گذرا نده با شد.

3-مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در دوره را هنمايي وپايه اول دوره متوسطه بايد حداقل 96 باشد ويا به عبا رت ديگر معدل درسهاي مرتبط بارشته از 12 كمتر نبا شد .

 

درس هاي تخصصي رشته ريا ضي فيزيك(پایه دوم و سوم)

نام درس

تعداد واحد

فيزيكو آزمايشگاه «2»، «3»

3+4

شيمي  و آزمايشگاه «2»، «3»

3+3

رياضي «2»

4

هندسه «1» ،«2»

2+3

آمار و مدل سازي

2

جبر و احتمال

3

حسابان

4

مباني كامپيوتر و انفرماتيك

2

 

دروس سال چهارم رشته ريا ضي فيزيك به شيوه سالي واحدي

عنوان درس

تعداد واحد

معارف اسلامي 1 و 2

2

زبان فارسي 1 و 2

2

زبان خارجه 1 و 2

4

فيزيك 1 و 2

4

شيمي 1 و 2

4

حساب ديفرانسيل و انتگرال 1 و 2

4

هندسه تحليلي و جبر خطي

2

رياضيات گسسته

2

جمع

24

ضوابط مربوط به نمرات درسي رشته علوم تجربي ( شرايط ورود به رشته )

مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك از درسهاي رياضي وعلوم تجربي ، درسه پايه دردوره را هنمايي تحصيلي ، بدون ضريب كمتر از 30 نبا شد.

2 -دردوره متوسطه درسهاي رياضي(1) ، شيمي(1)،آزمايشگاه وعلوم زيستي وبهداشت( دروس پايه اول ) را با موفقيت (كسب نمره حدا قل10) گذرانده با شد وحدا قل دريكي ازسه درس مذكور نمره12 اخذكرده با شد .3-مجموع نمرات دروس مرتبط بارشته دوره را هنمايي وپايه اول دوره متوسطه بايد حدا قل 108 باشد ويا به عبارت ديگر معدل دروس مرتبط با رشته از 12 كمترنبا شد.

دروس تخصصي رشته علوم تجربي(پایه دوم و سوم)

نام درس

تعداد واحد

فيزيك  و آزمايشگاه«2»،«3»

3+3

شيمي  و آزمايشگاه«2»،«3»

+33

رياضي «2»،«3»

4+3

هندسه «1»

2

زيست شناسي و آزمايشگاه «1»،«2»

4+4

آمار و مدل سازي

2

زمين شناسي

2

 

 

 

 

 

 

 

 

دروس سال چهارم رشته علوم تجربي به شيوه سالي - واحدي

عنوان درس

تعداد واحد

معارف اسلامي 1 و 2

2

زبان فارسي 1 و 2

2

زبان خارجه 1 و 2

4

فيزيك 1 و 2

3

شيمي 1 و 2

4

رياضي عمومي 1 و 2

3

زيست شناسي 1 و 2

4

علوم زمين 1 و 2

2

جمع

24

 

ضوا بط مربوط به نمرات درسي رشته  ادبيات و علوم ا نسا ني ( شرايط ورود به رشته)

1-مجموع 3 نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك از دروس ادبيات فارسي ( معدل دروس فارسي  دستور ، املاء وانشاء ) وعربي در 3 پايه در دوره راهنمايي تحصيلي ، بدون ضريب كمتر از 30 نباشد.2-در دروس ادبيات فارسي (1) ، زبان فارسي(1) ، عربي (1) ومطا لعات اجتماعي پايه اول متوسطه نمره حداقل 10را كسب كرده باشد ونمره درس ادبيات ( معدل دروس ادبيات فارسي (1) زبان فارسي (1) حداقل 12 باشد.3-مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در دوره راهنمايي وپايه اول دوره متوسطه بايد حداقل 108 باشد يا به عبارت ديگر معدل درسهاي مرتبط با رشته از 12 كمتر نباشد .

دروس تخصصي رشته علوم انسانی (پایه دوم و سوم)

 

 

 

 

 

 

 

نام درس

تعداد واحد

زبان فارسي تخصصي

2

ادبيات فارسي تخصصي

2

عربي «2» «3»ويژه علوم انساني

4+4

جامعه شناسي «1» «2»

2+2

اقتصاد

2

تاريخ ايران و جهارن«1» «2»

4+3

تاريخ ادبيات ايران و جهان «1»  «2»

2+2

آرايه هاي ادبي

2

فلسفه و منطق

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دروس سال چهارم رشته ادبيات و علوم انساني به شيوه سالي - واحدي

عنوان درس

تعداد واحد

معارف اسلامي 1 و 2

2

زبان فارسي 1 و 2

2

زبان خارجه 1 و 2

4

ادبيات فارسي 1 و 2

3

عربي 1 و 2

3

تاريخ

2

جغرافيا

2

علوم اجتماعي

2

فلسفه

2

رياضي پايه 1 و 2

2

جمع

24

 

ضوا بط مربوط به نمرات درسي رشته علوم و معارف اسلامي ( شرايط ورود به رشته)

1-مجموع 3 نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك از دروس ادبيات فارسي ( معدل دروس فارسي دستور   املاء وانشاء ) وعربي در 3 پايه در دوره را هنمايي تحصيلي ، بدون ضريب كمتر از 30 نبا شد.

2- در دروس ادبيات فارسي(1) ، زبان فارسي(1) ،«  كه معدل آنها به عنوان نمره درس ادبيات درنمون برگ ثبت مي شود» عربي(1) وتعليمات ديني وقرآن (1) ، نمره حداقل 10را كسب كرده باشد وحدا قل دريكي از 2 درس عربي(1) يا تعليمات ديني وقرآن (1) نمره 12 اخذ كرده با شد.

3-مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در دوره را هنمايي وپايه اول دوره متوسطه بايد حداقل 108 باشد يا به عبارت ديگر معدل درسهاي مرتبط با رشته از 12 كمتر نبا شد .

 

 

 

 

 

 

 

دروس تخصصي رشته علوم و معارف اسلامي(پایه دوم و سوم)

نام درس

واحد

اصول عقايد «1»«2»

3+3

عربي «2»«3»ويژه رشته معارف

4+5

تاريخ اسلام «1»«2»

2+2

احكام

1

تفسير و علوم قرآني «1»«2»

2+2

آشنايي با مفردات قرآن

1

قرائت و تجويد قرآن

1

جامعه شناسي «1»«2»

2+2

رياضي ويژه علوم انساني و معارف

2

فلسفه و منطق

3

روان شناسي

2

اخلاق «1»«2»

+11

فن سخنوري

1

دروس سال چهارم رشته علوم و معارف اسلامي به شيوه سالي - واحدي

عنوان درس

تعداد واحد

اخلاق 1 و 2

2

اصول عقايد 1 و 2

3

زبان فارسي 1 و 2

2

زبان خارجه 1 و 2

4

ادبيات عرب 1 و 2

5

منطق صوري

2

فلسفه

2

اصول فقه

2

فقه

2

جمع

24

 

 

ضوا بط مربوط به نمرا ت درسي و شرا يط ورود به شا خه كاردانش

1-مجموع 3 نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك از دروس حرفه وفن وهنر، درسه پايه دردوره را هنمايي بدون ضريب كمتر از  30  نبا شد.

2-دردروه متوسطه از درس كارگاه خود اتكايي نمره حداقل 10 كسب كرده باشد، چنانچه نمره درس كارگاه خود اتكايي دانش آموز كمتر از 10 با شد درهدايت تحصيلي وي منظور نمي شود.

3- مجموع نمرات دروس مرتبط با شاخه در  دوره را هنمايي وپايه اول متوسطه دانش آموز درصورت انتخاب درس كارگاه خود اتكايي حداقل 70 ودرصورت عدم انتخاب يا حذف  اين درس حداقل 60 با شد يا به عبارت ديگر معدل دروس مرتبط با شاخه ا ز 10 كمتر نبا شد.

 

ضوابط مربوط به نمرات د رسي وشرايط ورود به شاخه فني وحرفه اي

1-مجموع 3 نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هريك از دروس رياضي ، علوم تجربي وحرفه وفن در 3 پايه در دوره را هنمايي تحصيلي ، بدون ضريب كمتر از 30 نبا شد.

2-در دوره متوسطه از درس رياضي (1) نمره حداقل 10 واز درس كارگاه خود اتكايي نمره حداقل 12 كسب كرده با شد، چنانچه نمره درس كارگاه خود اتكايي دانش آموز كمتر از 12 باشد در هدايت تحصيلي وي منظور نمي شود.

3-مجموع نمرات مرتبط با شاخه ، در دوره را هنمايي وپايه اول متوسطه بايد حدا قل 132 با شد ودر صورت عدم انتخاب يا حذف درس كارگاه خوداتكايي حداقل 120 با شد يا به عبارتي ديگر معدل دروس مرتبط با شاخه از 12 كمتر نبا شد.

 

دروس ا ختصا صي رشته هاي شا خه فني حرفه اي

رديف

نام رشته

دروس تخصصي

1

رشته نقشه كشي عمو مي

آشنايي با نقشه كشي صنعتي ، هندسه ترسيمي، محاسبات فني ،  آزمايشگاه اندازه گيري دقيق نقشه كشي به كمك كامپيوتر ، جوشكاري قطعات ، طرا حي قطعات صنعتي وكار با ماشينهاي تراش ، فرز وصفحه تراش به منظور ساخت قطعات و

2

رشته سا خت وتو ليد

آشنايي با محاسبات فني، رسم فني ، طرا حي قطعات مختلف صنعتي ، آزمايشگاه اندازه گيري دقيق جوشكا ري وريخته گري ، قطعات صنعتي ، ساخت قطعات به وسيله ما شينهاي تراش فرز وصفحه تراش و

3

رشته صنايع فلزي

آشنايي با محاسبات فني ، رسم فني ، تكنولوژي جوشكاري اعم ا ز : قوس ا  لكتريكي ، مقاومتي وشعله   گاز ، تكنولوژي وكارگاه تغيير شكل نيم ساخته ها ، متا لوژي عمومي وشناخت مواد صنعتي ، اجزاءما  شين ، برش وتغيير شكل نيم ساخته هاي فلزي ، ورق كاري ،

4

رشته مكا نيك خود رو

آشنايي با محاسبات فني،رسم فني،سيستمهاي مولدقدرت( موتور اتومبيل سوا ري وموتورسيكلت)انتقالقدرت( گير بكس وديفرانسيل)شاسي وبدنه(سيستم تعليق،اتاق،تجهيزات رفا هي وايمني سر نشين وسيستم برق اتومبيل) بازوبستن وعيب يابي ورفع عيب خودروها(اتومبيل وموتور سيكلت)تكنو لوژي موتورهاي ديزلي سيستم سوخت رسا ني انژكتوري و

5

رشته تا سيسات

آشنايي با تكنو لوژي جوش برق وگاز ، برش كاري فلزات ، محاسبه شبكه گاز خانگي و لوله كشي آب وگاز ،تاسيسات بهدا شتي ، حرارتي وبرودتي ، لوله كشي آب وگاز خانگي ، نقشه كشي وبرق وتاسيسات و

6

رشته صنايع چوب

آشنايي با محاسبات فني ، رسم فني ، تكنولوژي مواد، تكنولوژي سازه هاي چوبي ، خواص  فيز يكي ومكانيكي چوب ، خشك كردن ونگهداري چوب ، طراحي مبلمان ، كابينت ، روكش نمودن انواع سازه چوبي و

7

رشته چا پ

آشنايي با محاسبات فني ، رسم فني ، مباني چاپ ، فن آوري چاپ ، تكنولوژي چاپ ، موادشناسي ، حروف چيني  ( فتويي ، كامپيوتر ، اسكرين ) ماشين آلات چاپ برجسته ، شابلونهاي اسكرين و

8

 

رشته ا لكتروتكنيك

آشنايي با مباني برق ، ا صول اندازه گيري ا لكتريكي ، سيم كشي ساختمان ، برق صنعتي ، ما شينهاي ا لكتريكيAc – Dc،مدارهاي ا لكتريكي،طراحي وساخت ترانسفور ماتورهاي فشار ضعيف ، سيم پيچي انواع موتورهايا لكتريكي ، تعمير لوازم برق خانگي و

9

 

رشته  ا لكترونيك

آشنايي با مباني برق ، ا صول اندازه گيري ا لكتريكي ، ا لكترونيك عمومي ، مدارهاي ا لكتريكي ، مباني مخابراتوراديو ، مباني ديجيتال وكار در آزمايشگاه اندازه گيري ا لكتر يكي وآزمايشگاه مباني مخابرات وراديو و

10

 

رشته متا لورژي

آشنايي با محاسبات فني ، رسم فني ، اصول متا لورژيكي ريخته گري ، انواع روشهاي ريخته گري در قا لبهاي دائم وموقت ،  رسم مدل وقا لب ، طراحي وساخت ا نواع مدل قطعات  صنعتي ، توليد  قطعات ريخته گري  دركارگاه ريخته گري ، كار در كارگاههاي مدلسازي وآزمايشگاه متا لورژي و.

11

رشته صنايع شيميا يي

آشنايي با فرايند هاي شيميايي،صنايع شيميايي،موادمعدني وآلي،تجزيه موادمعدني وآلي،شيمي تجزيه،عمليات دستگا هي درصنايع شيميايي،بهداشت وايمني درصنايع شيميايي،توليدانواع شوينده ها،انجام انواع آزمايشات شيميايي(معدني وآلي)و

12

 

رشته صنايع نسا جي

آشنايي با روشهاي رنگرزي مواد پشمي وسلولزي،ا لياف وتاسيات نساجي،فيزيك نساجي،چاپ وتكميل نساجي،ريسندگي سيستم پنبه اي،چاپ پارچه،طراحي وتجزيه پارچه،ما شينهاي با فندگي نيم قلاب،تمام قلاب،چرخانه اي وما شينهاي حلاجي ، شانه زني و

13

رشته سرا ميك

آشنايي با محاسبات فني ،  رسم فني ،  مواد اوليه سراميكي و آماده سازي آنان  ،  تكنولوژي عمومي سرا ميك ، شيمي تخصصي سرا ميك ، شكل دادن وپخت مواد سرا ميكي ، ماشين آلات سرا ميك ، محاسبه وطراحي ساخت محصولات سرا ميكي و

14

رشته سا ختمان

آشنايي باعمليات ا جرايي ساختمان سازي ، محاسبات فني ونقشه كشي ساختمان، مواد ومصا لح ساختمان ايستايي ساختمان ، فن آوري سا ختمانهاي ا سكلت فلزي ، فن آوري ساختما نهاي بتوني ، قا لب بندي وآماتوربندي ، كار با دوربينهاي نقشه برداري

15

رشته نقشه برد ا ري

آشنايي با محاسبات فني ، مباني وعمليات نقشه برداري،ترازيا بي،برداشت نقشه،روشهاي تعيين موقعيت،عمليات مسا حي، فتوگرا متري مقدماتي،كاربردرايانه در نقشه بردا ري وكار با برجسته ها ( استر ئوسكوپ) ودوربينهاي نقشه بردا ري

16

رشته گرا فيك

آشنايي با مباني هنرهاي تجسمي ، طراحي پايه وا صول صفحه آرايي ، رنگ شناسي ، مباني تصوير سازي ، خط در گرافيك ، خوشنويسي، چاپ دستي ، عكاسي ، ظهور وچاپ فيلم  و....

17

رشته طرا حي ود وخت

آشنايي با مباني هنرهاي تجسمي ، اصول طرا حي لباس وآناتومي بدن انسان ، ا لگو ، برش ودوخت لباس كودك ا لياف نساجي ، رنگ شناسي تخصصي لباس ، روشهاي توليد لباس ( سري دوزي )و..

18

 

رشته نقشه كشي معما ري

آشنايي با مباني هنرهاي تجسمي ،  ترسيم فني و نقشه كشي  ، طرا حي و درك تصاوير ، حجم  و ماكت سازي ، كاربرد رايانه در نقشه كشي ، مبا ني طراحي معما ري ، بنا هاي تاريخي ، مواد و مصا لح ساختما ني ، نقشه برد اري وترازيابي با دوربينهاي نقشه برداري (نيوو) و

19

 

رشته صنايع د ستي

آشنايي با صنايع دستي ايران ،مباني هنرهاي تجسمي ، هندسه نقوش ، طرا حي نقوش سنتي ، حجم سا زي،خوشنويسي، كار دركارگاه نگار گري وكارگاه صنايع دستي با گرايش سفال وسرا ميك ، سا خت  انواع  ظروف گلي به وسيله چرخهاي سفا لگري برقي وسپس پوشش لعاب وپخت آنان در كوره هاي حرا رتي مخصوص و

20

رشته نقا شي

آشنايي با اصول طرا حي و مباني هنرهاي تجسمي وبصري ، مكاتب نقا شي ، مباني رنگ در نقا شي ، حجم سازي ، عكا سي علم منا ظر وكاردر كارگاه چاپ دستي وكارگاه نقا شي به روشهاي مختلف و

21

 

رشته نما يش

آشنايي با ادبيات كهن و تاريخ هنر ايرا ن وجهان ،  ا صول طرا حي  و مباني هنرهاي  تجسمي ، ا صول و  مباني نمايشنا مه نويسي،خواندن وتحليل نمايشنا مه،اصول و مباني بازيگري وكارگرداني ،ا صول و  مباني نمايش عروسكي ، ا صول و  مبا ني ما سك وگريم ، ا صول و  مباني طراحي صحنه وكار در كارگاه نمايش و

22

رشته سينما

اصول طراحي ومباني هنرهاي تجسمي،موسيقي،عكاسي،تحولات سينماي ايران وجهان،تاريخ هنرايران وجهان،نقدوتحليل فيلم نوشتن فيلمنا مه ومراحل سا خت وتوليدفيلم وكا ردركارگاه مباني زيبا شناسي ودرك تصوير،كاردركارگاه نگارش،كارگاه فن سينما

23

 

رشته پشتيبا ني صحنه

آشنايي با اصول طراحي ومباني هنرهاي تجسمي،طرا حي رسم فني و نقشه كشي،عكاسي،حجم شناسي،كاربردخط درصحنه،تاريخ هنرايران وجهان،تاريخ صحنه ، لباس وگريم وكار در كارگا ههاي   تخصصي ، طراحي صحنه تلو يزيوني ، طراحي لباس نمايشي ، گريم وتكنيكهاي ويدئو و

24

 

 

رشته مو سيقي

در 3 گرايش نوا زندگي ساز ايرا ني ، مباني آهنگ سا زي ونوا زندگي ساز جها ني ، از قبو لين سال اول متوسطه   هنرجو مي پذيرد . فارغ ا تحصيلان اين  رشته با  گذراندن دروس تخصصي ذيل ا زتبحر وكارائي لازم  برخوردارمي شوند :مباني فيزيك صوت و آزمايشگاه،مباني نظري وساختار موسيقي ايراني ، تاريخ  و ساختار  موسيقي   جهاني ، سازشناسي ايران وجهان ، هما هنگي عمومي وتخصصي ، همراهي سازبا آواز ايراني ،سرايش وتربيت شنوايي ، پيانو عمومي / ساز دوم ، آواز گروهي ، گروه نوازي ا ركستر موسيقي ملي / جهاني ،سازتخصصي ايراني/جهاني وآشنايي با شعر و

25

رشته حسا بداري بازرگاني

آشنايي با اصول حسابداري،كليات ا قتصاد،تنظيم اسناد ودفاتر ما لي،مفا هيم وروشهاي آما ري،ا مورعمو مي بازرگا ني،كاربرد رايانه درحسابدا ري،حسابداري صنعتي،حسا بداري شركتها،سازمان و مديريت،رياضيات امورما لي مكاتبات اداري و

26

 

رشته كودكيا ري

آشنايي با سلامت جسمي ورواني كودكان وعوا مل موثر در آن ، ساختا ر وچگونگي كار اندا مهاي بدن ، نيازهاي تغذيه در مادران وكودكان ، بهدا شت فردي وعمو مي ، بهدا شت رواني ، پرورش خلاقيت در كودكان ، تغذيه و   بهد ا شت مواد غذايي ،شناخت مرا حل رشد وتكا مل كودك ،بيماريهاي كودكان ،ايجاد مهارتهاي علمي درتهيه وتوليد مواد آموزشي ، ايجاد نگرش علمي درزمينه پرورش ،نگهدا ري وآموزش كودكان قبل ازدبستان و

27

 

رشته كامپيو تر

آشنايي با مباني برنامه سازي ، نرم افزارهاي كاربردي وزبانهاي برنامه نويسي تحت سيستمهاي عامل DOS- Windows ، برنامه نويسي پاسكال ، بسته هاي نرم ا فزاري ، تجزيه وتحليل وطرا حي سيستمهاي كا مپيوتري ،  تكنو  لوژي وكارگاه سخت ا فزار ، برنا مه سازي تجا ري ، آشنايي با شبكه هاي كا مپيوتري و

28

 

رشته تربيت بدني

با توجه به نقش تربيت بدني در پرورش جسم وروان وتاثير انكار ناپذير آن در حفظ سلامت فرد وجا معه ، هنرجويان اين رشته ضمن آشنايي با آمادگي جسماني ، آناتومي ، روانشناسي عمومي ،تغذيه وبهدا شت موادغذايي ، فيزيو لوژي ، تاسيسات  وا ماكن ورزشي و آزمونهاي ورزشي ، درتمرينات عملي وروشهاي فوتبال ، وا ليبال ،ژيمناستيك ،بدمينتون ،  شنا ، دو وميداني ، بسكتبال ،  كشتي ، تير اندازي ، هند بال ، تنيس روي ميز شركت نمايند.

29

 

رشته مديريت خا نوا ده

كارگاه هنر دستي،زيست شناسي،روان شناسي عمو مي،بهدا شت فردي وعمومي،تعليم تربيت ا سلامي،اصول حسا بداري خياطي،كمكها ي اوليه،بهدا شت خانواده،تغذيه وبهداشت مواد غذايي،خا نواده دراسلام،مديريت خانواده وهزينه ها،روانشناسي  رشد، مباني وكاربرد رايانه حقوق خا نواده،شناخت بيماريهاي كودكان،كاربرد ونگهداري لوازم خانگي،تدارك وتهيه غذاو..

30

 

رشته مرمت آثا ر فرهنگي

آشنايي با هنرهاي سنتي ايران ، طراحي ، مبا ني هنرهاي تجسمي ، رسم فني ، فيزيك درمرمت آثار فرهنگي ، تاريخ هنر ايران ، تاريخ معا صر ايران ،  جغرا فياي عمومي واستان ، مباني وكاربرد رايانه، شيمي در مرمت آثار فرهنگي ، كارگاه طراحي نقوش سنتي ، هندسه نقوش، پيشينه وسير تحول مواد معدني ، پوسيدگي وفرسايش مواد معدني ، پيشينه ومباني نظري مرمت ، عكاسي ، تار يخ هنر جهان و

31

 

رشته مكا نيك موتورها ي دريا يي

ملواني ،  جغرا فياي عمومي و استان ،كمكهاي  اوليه پزشكي ، آتش نشا ني  ، بقا در دريا ، مباني  علوم دريايي وشناخت شناورها ،  اصول مكانيك دريايي در كارگاه ، فيزيك مكانيك  ، مباني وكاربرد رايانه ،استاتيك وديناميك مقدماتي  ،  مباني  هيدروليك صنعتي، تكنولوژي در كارگاه جوشكاري برق ، رسم فني عمومي ،محيط زيست دريايي ،

 

32

 

رشته الكترونيك و مخابرات  دريا يي

جغرا فياي عمومي واستان ، ملواني ، كمكهاي اوليه پزشكي، آتش نشا ني ، بقا در دريايي ، مباين علوم دريايي وشناخت شناورها ، مباني برق ، ا لكترونيك عمو مي ، تا ريخ معا صر ايران ، مباني وكاربرد رايانه ، آزمايشگاه وكارگاه ا لكترونيكي ، آشنايي با دستگاه هاي كمك ناوبري ، مباني مخابراي راديويي، آزمايشگاه مبا ني مخابرات راديويي ، كارگاه سيم كشي ، فيزيك ، رسم فني عمومي و..

33

 

رشته ا مو ر د ا مي

اصول تغذيه دام ،  شيمي ، ميكروبيو لوژي ، جا نور شناسي، تشريح وفيزيو لوژي،  منابع طبيعي ومحيط زيست،تاريخ معاصر ايران، جغرافياي عمومي و استا ن، اصول پرورش طيور آبزيا ن ودام ،تاسيسات وتجهيزات دا مپروري، صنايع غذايي، مباني وكاربرد رايانه ، ا صول پرورش زنبور عسل وكرم ا بريشم، زراعت وباغبا ني عمو مي و..

34

رشته ا مو ر زر ا عي و     با غي

زراعت وباغبا ني عمو مي ،جغرا فياي عمومي واستان ، دا مپروري، تراكتور ( كاربردو سرويس ) حفظ نباتات ، گياه شناسي، منابع طبيعي ومحيط زيست ، آب وخاك ، تاريخ معا صر ايران، توليد محصولات زراعي ،توليد محصولات باغي، ديم كا ري ، ما شينهاي زراعي، تجهيزات وما شينهاي باغبا ني ، نقشه بردا ري ، مباني وكاربرد رايانه،

35

 

 

 

رشته ما شينها ي        كشا ورزي

رسم فني عمومي،جغرا فياي عمومي واستان ، آب وخاك وگياه ،  ما شينهاي ثابت كشاورزي ،  ا جزا ي ما شين ، موتور ها ي احترا  قي ، ابزار شناسي و عمليا ت كارگاهي ، تجهيزات وما شينهاي باغبا ني ، كاربر د و سرويس تراكتو ر ، ما شينها ي  تهيه زمين و كا شت ، ما شينهاي دا شت وبرد ا شت ، پمپها وما شينهاي آبياري ، مباني وكاربرد رايانه، دا مپروري ، محاسبات فني و

 

36

 

رشته صنا يع غذ ا يي

جغرا فياي عمو مي واستان ، شيمي(2)، فيزيك (2) ، زيسن شناسي وآزمايشگاه ،صنايع غذايي، ميكروبيولوژي، آزمايشگاه ، عمليات ميكرو بيو لوژي، تار يخ معا صر ايران، مباني وكاربرد رايانه، ا صول كنترل كيفيت ، ا صول تغذيه ، ما شينهاي صنايع غذايي ، سردخانه و انبار ، بهدا شت وايمني كار در كارخانجات مواد غذايي،تكنولوژي وكارگاه ، فراورده هاي دا مي ، فراورده هاي گيا هي ،

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 27:

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 28:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 29:

تمرین شماره 30:

نمره سالانه هر درس برابر جدول ذیل محاسبه می شود

نمره امتحان هر درس در نوبت اول از مجموع نمره ارزشيابي مستمر با ضريب 1 ونمره ارزشيابي پاياني با ضريب 2 ودر نوبت دوم از مجموع نمرات ارزشيابي مستمر با ضريب 1 ونمره ارزشيابي پاياني با ضريب6 ونمره سالانه نيز از مجموع نمرات ارزشيابي ها با ضريب تقسيم بر 10 به دست مي آيد.

 

 

 

 

 


براي مثال اگر نمره هاي دانش آموزي در طول سال تحصيلي در يك درس فرضي به ترتيب زير باشد،مستمراول12،پاياني اول 14،مستمردوم8 وپاياني دوم10 نمره سالانه وي به اين شكل محاسبه ميشود.                      مستمراول12=1*12    پاياني اول 28=2*14    مستمر دوم 8=1*8         پاياني دوم 60=6*10     نمره سالانه  8/10 =10/108=(12+28+8+60)

به اين ترتيب نمره سالانه دانش آموز مي شود: 8/10

نحو ه محاسبه و پيش بيني نمره قبولي براي هر درس  درپايان سال تحصيلي

دانش آموزان دوره متوسطه،بر اساس نمراتي كه در هردرس ودر 3 مرحله مستمر اول ، پاياني نيمسال اول و نمره فرضي مستمر دوم (بايد دانش آموز خودش اين نمره را بدهد)كسب كرده اند مي توانند با محا سبه قسمتهاي تعيين شده درجدول ذيل تعيين كنند كه چه نمره اي رابايد درامتحانات پايان سال(خرداد)بدست آورند تا در دروس مربوطه قبول شوند.( براي مثال نمرات دانش آموزي بدين ترتيبمي باشد :مستمر اول 8، پاياني اول 5/2، مستمر دوم 12 كه بصورت زير محاسبه مي شود )

 

نام درس

نمره مستمر اول (ضربد ر1)

نمره پاياني اول(ضربد ر 2)

نمره مستمر دوم

(ضربد ر 1)

جمع نمرات

ستون قبل

جمع نمرات ستون قبل منهاي 100

نمره به دست آمده ازستون قبلتقسيم بر 6

درس فرضي(مثال)

8  =  1 ×  8

5  =2  × 5/2

12 =  1  ×  2 1

25 = 12 + 5 + 8

75 = 25 - 100

5/12= 6  :  75

تعليمات ديني وقرآن

زبان فارسي

ادبيات فارسي

زبان عربي

زبان خارجه

فيزيك وآزمايشگاه

شيمي وآزمايشگاه

رياضي

مطالعات اجتماعي

علوم زيستي وبهداشت

جغرا في دوم

هندسه دوم

آمادگي د فاعي دوم

نمرهاي كه درآخرين ستون به دست مي آيد، نمره اي است كه بايددرخرداد(پاياني دوم )كسب نماييد.(براي تمام دروس مي توان ازاين روش استفاده كرد).

 

تمرین شماره 31:

 

تمرین شماره 32:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 33:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 34 (برای جلسه آینده):

 

تمرین شماره 35:

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 36:

 

 

تعيين  مجدد شاخه يا رشته تحصيلي

دانش آموزي كه بعد از ا متحانات خرداد ماه پايه اول به دلايل زير شرايط هيچ يك از شاخه ها ورشته ها و يا شاخه ورشته د لخواه ورشته اي كه در محل سكونت آنها  وجود دارد را كسب نكرده است  ،  حداكثر تا پايان شهريور ماه پايه اول مي تواند بر اساس موارد ذيل ورعايت ساير ضوابط با نظر مشاور نسبت به تعيين رشته مجدد ا قدام نمايد.

ا لف: علت عد م كسب شرايط شا خه يا رشته تحصيلي مورد نظر ممكن است يك ، دو ،سه  ويا هر چها ر دليل زير باشد:

1- موفق به كسب نمره 10 از درس يا دروس مرتبط پايه اول متوسطه نشده با شد.

2- نمره درس يا دروس اختصاصي رشته از حد نصاب 12 كمتر با شد.(ويژه رشته هاي نظري )

3- نمره درس يا دروس سه پايه را هنمايي از حدنصاب  30 كمتر با شد.

1-    مجموع سه پايه را هنمايي وپايه اول متوسطه دردروس مرتبط با شاخه يا رشته ازحدنصاب مقرركمتر با شد يا به عبارت ديگر معدل دروس مرتبط با شاخه يارشته به 12 نرسد (به استثناي شاخه كاردانش كه معدل 10 نيازدارد)

ب : طبق موارد زير كسري نمرات در كسب رشته بررسي و ارایه ی طريق مي شو د:

1-111. چنانچه علت عدم ا حراز شرايط شاخه يا رشته مورد نظر مربوط به ندا شتن نمره 10 از درس يا دروس پايه اول متوسطه با شد، دانش آموز مي تواند پس از شركت در ا متحانات شهريور ماه پايه اول و اخذ نمره 10 از درس يا دروس مربوط و كسب ساير شرايط باصدور نمون برگ مجدد تحصيلي براي وي به شاخه يا رشته د لخواه هدايت شود.

2-111. چنانچه علت عدم ا حراز شرايط شاخه يا رشته موردنظر به دليل نداشتن نمره 12 از درس يا  دروس اختصاصي باشد .(ويژه رشته هاي نظري ) دانش آموز مي تواند با نظر مشاور در ا متحان تعيين رشته درس يا دروس مربوطه در شهريور ماه پايه اول شركت كند و  در صورت كسب شرايط به شاخه يا رشته مورد نظر هدايت شود.

3-111. درصورتي كه دانش آموز شرايط شاخه يا رشته مورد نظر را به دليل عدم كسب حدنصاب(30) از دروس مرتبط دوره را هنمايي احراز نكرده با شد د رصورت دا شتن معدل12 از دروس مرتبط پايه اول متوسطه ويا كسب آن از طريق ا متخان تعيين رشته ودا شتن ساير شرايط مي توا ند با نظر مشاور به شاخه يا رشته مورد نظر هدايت شود.

4-111. چنانچه مجموع نمرات دروس مرتبط با شاخه يا رشته در دوره راهنمايي وپايه اول متوسطه دانش آموز به حد نصاب مقرر نرسد ودر صورت دا شتن معدل 12 از دروس مرتبط با شاخه يا رشته در  پايه اول متوسطه ميتواندبا نظر مشا ور به شا خه يا رشته مورد نظر هدايت شود . ( لازم به يادآوري ا ست در شاخه نظري نمره درس اختصا صي دانش آموز نيز بايد حدا قل 12 با شد ) .

تبصره 1: چنانچه معدل دروس مرتبط پايه اول متوسطه دانش آموز 12 نبا شد مي تواند درا متحان تعيين رشته درس يا دروسي كه شرايط را براي  وي فرا هم  مي آورد شركت كند  و  معدل دروس مرتبط با شاخه يا رشته  پايه   اول متوسطه را به 12 برساند ويا معدل دروس مرتبط با شاخه يا رشته (معدل مجموع نمرات دروس مرتبط با شاخه يا رشته در دوره را هنمايي وپايه اول متوسطه ) وي درنمون برگ شماره 1 هدايت تحصيلي به 12 برسد.

تبصره 2 :دانش آموزمتقاضي شاخه كار دانش مشمول 3-111و 4-111 نمي شود ودر صورت كسري نمره با نظرمشا ورمي تواند به شاخه مذكور هدايت شود.

5-111.زمان تعيين شاخه يارشته مجدد حدا كثر تا  پايان  شهريور ماه پايه اول مي با شدودانش آموز مي تواند درامتحان تعيين رشته درس يا دروسي كه شرايط را براي وي در شاخه ويا رشته هاي مورد نظر فرا هم مي كند،  همزمان با ا متحانات شهريور ماه شركت كند.

6-111. ا متحان تعيين رشته مطابق با فصل چهارم آيين نا مه برگزار مي شود ونمره آن همانند امتحانات دروس  شهريور  ماه محاسبه مي شود ودركارنا مه تحصيلي و نمون برگ شماره 1 هدايت تحصيلي دانش آموز( به عنوان تعيين رشته)ثبت شده و تاثيري درمعدل سالانه يا كل دانش آموز نداردوصرفاً درهدايت تحصيلي مورداستفاده قرار مي گيرد.

7-111.چنانچه دانش آموز شرايط شاخه يا رشته اي  راكسب كند ولي ظرفيت براي پذيرش وي وجود ندا شته  با شد و يا رشته مربوط در محل سكونت وي نبا شدلازم ا ست بانظرمشاور وتاييد شوراي واحدآموزشي وموا فقت اداره آموزش وپرورش مربوط به يكي ازرشته هاي موجود كه برا ساس نمون برگ شماره ( 1 )  هدايت تحصيلي بالاترين ا متياز را دارد هدايت شود در هر صورت درپايان پايه اول بايد رشته تحصيلي دانش آموزان  قبول شده تعيين شده با شد .لازم به يادآوري است  به منظور اخذ

موا فقت  اداره آموزش وپرورش فهرست اسا مي دانش آموزان  مشمول اين بند به رشته هاي پيشنهادي به كميته اجرايي منطقه ارسال  و پس  از موا فقت كميته  مذكور  اقدام  لازم  انجام  مي شود.  شيوه نا مه  اجرايي  اين  بند  هرسا له توسط معاونت آموزشي  ا بلاغ مي شود.

8-111. در  صورت اجراي  بندها ي2-111،  3-111،  4-111،  7-111،  بايد توضيحات لازم توسط مشاور درقسمت ملاحظات نمون برگ شماره 1 هدايت تحصيلي ثبت شود وبه تاييد وا مضاي وي برسد .

ماده ي 112:ضوا بط  تغيير شا خه يا رشته دروس تغيير شا خه يا رشته:دانش آموزي كه در پايه دوم به تحصيل ا شتغال دارد چنانچه متقاضي تغيير شاخه يا رشته باشد ( اعم از اينكه شرايط رشته مورد تقاضا را درنمون برگ شماره 1 هدايت تحصيلي كسب كرده يا نكرده با شد) با نظر مشاور ورعايت موارد ذيل درپايه سوم به شاخه يا رشته د لخواه هدايت مي شود:

1-112. دانش آموزي كه متقاضي تغيير رشته به رشته هاي شاخه نظري است بايد در خرداد يا شهريور ماه پايه دوم در    ا متحان تغيير رشته دروس تخصصي پايه دو.م رشته جديد( صرفاً دروسي كه پيش نياز دروس پايه سوم رشته جديد هستند) شركت كند وچنانچه از كليه دروس مذكور نمره قبولي كسب كند با تغيير رشته وي موا فقت مي شود.

2-112. تغيير رشته دانش آموزان شاخه نظري يا كار دانش به رشته هاي شاخه فني حرفه اي ويا تغيير رشته در همان شاخه، منوط به توفيق در ا متحانات كليه دروس اختصاصي پايه دوم رشته جديد درخرداد يا شهريور ماه هما ن سال با درنظر گرفتن ظرفيت پذيرش در رشته هايي مي باشد كه اسا مي آن از سوي معاونت آموزشي اعلام خوا هد شد.

3-112. تغيير رشته  يا شاخه از ساير شاخه ها ورشته ها به رشته هاي  مهارتي  شاخه كاردانش بلا مانع است ودر مواردي كه دانش آموز بخواهد درواحدهاي آموزشي كاردانش دولتي تحت پوشش آموزش وپرورش ادامه تحصيل دهد با لحاظ ظرفيت رشته هاي مهارتي موا فقت اداره آموزش وپرورش منطقه نيز ا لزا مي است.

4-112. زمان  تغيير رشته  يا شاخه دردوره روزانه حداكثر تا پايان شهريور ماه پايه دوم مي باشد ودانش آموز موظف است حداكثر تا دو هفته قبل از شروع ا متحانات خرداد يا شهريور ماه تقاضاي كتبي خود را به مدير واحد آموزشي تحويل د هد تا نسبت به انجام مراحل تغيير رشته ا قدام شود. دانش آموز متقاضي تغيير رشته مي تواند دروس ا متحان تغيير رشته را حداكثر دردو مرحله خرداد و شهريور ماه پايه دوم ا متحان د هد.

5- 112 . شركت دانش آموز در ا متحان دروس تغيير رشته همراه با امتحان دروس پايه دوم رشته اوليه وي بلامانع است . نمره دروس ا متحان تغيير رشته همانند دروس غير حضوري محاسبه مي شود وچنانچه دانش آموز در امتحان كليه دروس تغيير رشته نمره قبولي كسب كند وتغيير رشته د هد نمرات دروس مذكور از وي پذيرفته مي شود وصرفاً درمعدل كل دانش آموز در رشته جديد منظور خوا هد شد.

6-112. هزينه امتحان دروس تغييررشته معادل با تعرفه امتحانات داوطلبان آزاد از دانش آموزدريا فت ميشود.

7-112.درسهاي گذرانده شده دانش آموزي كه با تقاضاي تغيير رشته يا شاخه وي موا فقت مي شود با درسهاي رشته جديد مطابقت داده مي شود ودرسهاي مازاد در سقف مجاز بعنوان دروس انتخابي (ودروس اختياري در شاخه كاردانش )پذيرفته مي شود ودانش آموز موظف است ، ساير دروس عمومي واختصاصي پايه دوم رشته جديد را كه نگذرانده است ، با رعايت ساير ضوابط انتخاب كند وبگذراند.

 

جدول دروس تغيير رشته درسال دوم دوره متوسطه

شاخه/ رشته

ادبيات وعلوم انساني

علوم ومعارف اسلامي

علوم تجربي

رياضي فيزيك

فني وحرفه اي

 

نام دروس تغيير

رشته

جامعه شناسي(1)

جامعه شناسي (1) عربي2ويژه معارف

فيزيك(2)

فيزيك(2)

 

كليه دروساختصاصي  رشته مربوطه

 

عربي 2 وي‍‍ژه انساني

عربي2ويژه معارف

شيمي(2)

شيمي(2)

...................................

............................................................

رياضي(2)

رياضي(2)

...................................

............................................................

زيست شناسي(1)

هندسه(1)

 

 

 

 

جدول دروس تغییر رشته در سال چهارم متوسطه

 

 

 

رشته هاي سال چهارم

(نوع ديپلم)

رياضي -فیزیک

 

علوم تجربي

 

علوم انساني

 

علوم ومعارف اسلامي

هنر

علوم رياضي

 

.............................................

زيست1     زيست2

 

عربي3ويژه انساني ادبيات فارسي تخصصي

عربي3ويژه معارف  اصول عقايد2

طراحي1 تاريخ هنر جهان تاريخ هنرايران مباني هنرهاي تجسمي

علوم تجربي

 

جبرواحتمال   حسابان

 

..................................

عربي3ويژه انساني ادبيات فارسي تخصصي

عربي3ويژه معارف  اصول عقايد2

طراحي1 تاريخ هنر جهان تاريخ هنرايران مباني هنرهاي تجسمي

علوم انساني

 

جبرواحتمال   حسابان

فيزيك3

زيست1     زيست2

شيمي3

 

عربي3ويژه معارف  اصول عقايد2

طراحي1 تاريخ هنر جهان تاريخ هنرايران مباني هنرهاي تجسمي

علوم ومعارف اسلامي

جبرواحتمال   حسابان

فيزيك3

زيست1     زيست2

شيمي3

 

 

طراحي1 تاريخ هنر جهان تاريخ هنرايران مباني هنرهاي تجسمي

فني وحرفه اي

 

جبرواحتمال   حسابان

 

زيست1     زيست2

 

عربي3ويژه انساني ادبيات فارسي تخصصي

عربي3ويژه معارف  اصول عقايد2

طراحي1 تاريخ هنر جهان تاريخ هنرايران مباني هنرهاي تجسمي

كاردانش

جبرواحتمال   حسابان

فيزيك3

زيست1     زيست2

شيمي3

عربي3ويژه انساني ادبيات فارسي تخصصي

عربي3ويژه معارف  اصول عقايد2

طراحي1 تاريخ هنر جهان تاريخ هنرايران مباني هنرهاي تجسمي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

**لازم به توضیح است دانش آموزانی که در مدارس آموزش از راه دور مشغول به تحصیل می باشند نیازی به تغییر رشته ندارند .

 

تمرین شماره 37:

تمرین شماره 38:

 

 

تمرین شماره 39:

 

 

تمرین شماره 40:

 

 

 

تمرین شماره 41:

تمرین شماره 42:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمرین شماره 43:

 

 

 

 

 

 

 

ملاك هاي هدايت تحصيلي

 

الف: نمرات دوره راهنمايي تحصيلي و پايه اول متوسطه دانش آموز برابر نمون برگ شماره يك هدايت تحصيلي (به ميزان 50امتياز)

ب:نظر مشاور براساس بررسيهاي مشاوره اي (به ميزان 50 امتياز)

1-نظر اولياي دانش آموز  5امتياز        2-نظر دانش آموز  5امتياز      3-نظر معلمان دروس مرتبط با رشته  10امتياز    4- نتايج آزمونهاي رغبت واستعداد(هركدام10 امتياز)    5-نظر مشاور بر اساس پرونده تربيتي تحصيلي  10امتياز

 

 

چگونگی  کیفیت بخشی به فرایند هدایت تحصیلی و پیشگیری  از تبصره 7-111 در جهت انتخاب رشته /شاخه  اولیه دانش آموزان پایه اول متوسطه  در نیمه اول بهمن ماه

1.نمون برگ  هدایت تحصیلی  به شکل خام را   از مدیر مدرسه در یافت نمایید (لازم به توضیح است که نمرات دوره راهنمایی تحصیلی بر اساس توصیه نامه های مقطع راهنمایی ، باید  توسط دفتر داران در فرم  هدایت تحصیلی درج گردیده باشد)

2.به دانش آموزان پایه اول متوسطه اطلاع رسانی گردد تا کارنامه های دی ماه خود را به همراه داشته باشند.

3.فرم های هدایت تحصیلی را در اختیار دانش آموزان قرار دهید و از آنان بخواهید تا  نمرات  دی ماه خود را بر اساس کارنامه در قسمت مربوط به دروس دوره متوسطه درج نمایند.(مثال:در رشته ریاضی فیزیک ،نمرات دو درس ریاضی و فیزیک حائز اهمیت می باشد).

4.پس از تکمیل نمون برگ های هدایت تحصیلی توسط دانش آموزان  ، با  نظر  به نمرات دوره راهنمایی و متوسطه ،اقدام به  بررسی های مشاوره ای نمایید. .(لازم است چگونگی کسب اولویت ها در هر 6 رشته تحصیلی را در قسمت مربوط  درج نمایید مثال:1.علوم تجربی 2.ریاضی فیزیک3.علوم انسانی 4. معارف اسلامی5.فنی حرفه  ای6.کاردانش)

مثال :دانش آموز عزیز با توجه به سوابق تحصیلی شما (نمرات کسب شده در سه پایه، مقطع  راهنمایی و امتحانات مستمر و  پایانی اول  متوسطه (دی) ) و بررسی های مشاوره ای انجام گردیده ، اولویت های تحصیلی کسب گردیده در انتخاب رشته/شاخه های تحصیلی در جدول ذیل گزارش می گردد .لازم به توضیح می باشد چنانچه  رشته /شاخه  دلخواهتان را در اولویت های جدول ذیل مشاهده نمی نمایید، می توانید  با کسب نمرات مقبول در دروس تخصصی آن رشته/شاخه ، در امتحانات مستمردوم  و  پایانی دوم (خرداد)  ،در رشته مورد علاقه اتان ادامه تحصیل دهید

.اولویت ششم

اولویت پنجم

اولویت چهارم

اولویت سوم

اولویت دوم

اولویت اول

اولویت های رشته /شاخه

 

 

 

 

 

 

نام رشته/شاخه

 

5. تک تک  دانش آموزان را از نتایج حاصله در هدایت تحصیلی اولیه  مطلع نمایید .برای دانش آموزانی که "فقط  شرایط  شاخه کارودانش" را کسب نموده اند ، و همچنین  اولیاء   آنها  جلسه  مشاوره ای  در همین راستا  تشکیل دهید .

6.به کمک  فراوانی های به دست آمده در" اولین اولویت " رشته /شاخه   یک " نیمرخ"  از هدایت تحصیلی اولیه  ترسیم نمایید این نیمرخ به شما در پیشگیری استفده از تبصره 7-111 کمک شایانی خواهد نمود.

معارف اسلامی

ریاضی فیزیک

علوم تجربی

فنی حرفه ای

علوم انسانی

کاردانش

رشته های تحصیلی

 

 

 

 

 

 

فراوانی در " اولین رشته /شاخه" کسب گردیده در کلیه دانش آموزان

 

مثال :تعداد کلیه دانش آموزان پایه اول متوسطه 179 نفر

فراوانی کسب شده  در شاخه کاردانش در اواویت اول : 51نفر  -فراوانی کسب شده  در شاخه  فنی حرفه ای  در اواویت اول:21نفر -فراوانی کسب شده  در رشته علوم انسانی در اواویت اول :38 نفر -فراوانی کسب شده  در رشته معارف اسلامی در اواویت اول : 23نفر- فراوانی کسب شده  در رشته علوم تجربی در اواویت اول : 27نفر -فراوانی کسب شده  در رشته ریاضی فیزیک در اواویت اول : 19نفر

**نمودار فراوانی کسب گردیده  در  اولین رشته /شاخه  ، در کلیه دانش آموزان

 

7.  نمون برگ  "هدایت تحصیلی اولیه" را در دفتر مشاوره بایگانی  نمایید  و در صورت امکان (وجود وقت و زمان مناسب و امکانات آموزشی)  می توانید نتایج  هدایت تحصیلی اولیه (کیفیت بخشی و پیشگیری) تک تک دانش آموزان  را ، با " نتایج هدایت تحصیلی آنان  در خرداد ماه " مورد مقایسه قرار  داده و به  اثربخشی  مطلوب اجرای طرح کیفیت بخشی دست یابید  .

 

 

فرم شماره یک-هدایت تحصیلی

معرفی رشته های دانشگاهی ، رشته های نظری براساس زیرگروهها

الف:ریاضی فیزیک

زيرگروه هاي آزمايشي

زیرگروههای آزمایشی گروه آزمایشی علوم ریاضی وفنی (گروه آزمایشی 1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زيرگروه1

مهندسی برق (تمامی گرایش ها)- دبیر فنی برق(تمام گرایش ها)،مهندسی دریا(تمام گرایش ها)، مهندسی صنایع( تمام گرایش ها) مهندسی عمران (تمامی گرایش ها)، دبیر فنی عمران(تمامی گرایش ها)، مهندسی کامپیوتر (تمامی گرایش ها)، مهندسی رباتیک، مهندسی فناوری اطلاعات ، مهندسی مکانیک(تمامی گرایش ها)، دبیر فنی مکانیک(تمامی گرایش ها)، مهندسی مواد(تمامی گرایش ها)، مهندسی نساجی(تمامی گرایش ها)، مهندسی هوا فضا، مهندسی نگهداری هواپیما، هوانوردی (تمامی گرایش ها)، مراقبت پرواز، مهندسی معماری ، کاردانی معماری ،کاردانی معماری سنتی، ریاضی (تمامی گرایش ها)، دبیری ریاضی، فیزیک ، دبیری فیزیک، آمار، کاردانی آمار ، کاردانی علمی_کاربردی کامپیوتر (تمامی گرایش ها)، کاردانی کامپیوتر(تمامی گرایش ها)، علوم اقتصادی،تکنولوژی ماشین های کشاورزی،  مهندسی کشاورزی، مهندسی عمران روستایی، مهندسی دریایی ، کاردان فنی الکترونیک صدا وسیما، کاردانی در یانوردی ، معلم فنی مکانیک،  مهندسی علمی کار بردی مکانیک برق عمران (تمامی گرایش ها) مهندسی تعمیر ونگهداری هواپیما ، کاردان فنی کشتی ، کاردان فنی حفاری، کاردان فنی مکانیک(تاسیسات)، تکنولوژی آبیاری، کاردان فنی نساجی(تمامی گرایش ها)، معلم فنی معماری، مهندسی پزشکی، مهندسی حمل ونقل ریلی، مهندسی خط وسازه های ریلی، مهندسی ماشین های ریلی ، کارشناسی مدیریت ،کارشناسی حسابداری، مدیریت وکمیسردریایی ،مدیریت وبازرگانی دریایی،کاردانی تسلیحات، کاردانی تکنیک خودروهای نظامی ،کارشناسی علوم کامپیوتر ، الهیات ومعارف اسلامی وارشاد (تمامی گرایش ها)، معارف اسلامی واقتصاد ، معارف اسلامی وحقوق(تمامی گرایش ها) معارف اسلامی وعلوم سیاسی ، معارف اسلامی ومدیریت(تمامی گرایش ها)، ادبیات و زبان عربی، معارف اسلامی والهیات( گرایش های فقه واصول- فلسفه وکلام )، شهر سازی ، دبیری تربیت بدنی وعلوم ورزشی،تربیت بدنی وعلوم ورزشی ،کارشناسی خبرنگاری(گرایش های اقتصادی وعلوم استراتژیکی)،علوم پایه نظامی،الهیات ومعارف اسلامی(گرایشهای فقه وحقوق اسلامی،فلسفه وحکمت اسلامی)، الهیات ومعارف اسلامی-علوم قرآن وحدیث،کارشناسی مدیریت اموربانکی،مدیریت بیمه،مدیریت فرهنگی هنری،امورگمرکی،کاردانی امورگمرکی ،  کاردانی حسابداری(تمامی گرایش ها)،کاردانی اموربیمه،کاردانی مدیریت بازرگانی،روابط سیاسی،علوم سیاسی،فلسفه،کاردانی امور بانکی،مددکاری اجتماعی،علوم سیاسی (گرایش امنیت ملی)،کاردانی فنی برق الکترونیک دریایی،کادران فنی برق مخابرات دریایی، علوم اسلامی،اقتصاد حمل ونقل،اقتصاد صنعتی،اموردفتری،تربیت مربی عقیدتی سیاسی،کارشناسی تولید سیما،اطلاعات وضداطلاعات ، علوم حدیث(تمامی گرایش ها)،حقوق، مهندسی فرماندهی وکنترل هوایی(تمامی گرایش ها)،معلم فنی برق،تربیت دبیرفنی عمران، علمی کاربردی مهندسی مخابرات(تمامی گرایش ها)،مهندسی هوانوردی(ناوبری هوایی)،کاردانی تکنولوژی هسته ای،دکتری پیوسته ریاضی، دکتری پیوسته فیزیک،دکتری پیوسته بیوتکنولوژی،علوم وفنون هوانوردی-خلبانی هلیکوپتری،مهندسی نگهداری،مهندسی سیستم،مهندسی الکترونیک ومخابرات دریایی،آبادانی وتوسعه روستاها،ناوبری وفرماندهی کشتی،اطلاعات نظامی،تفنگداری دریایی،علوم قرآنی-تربیت معلم قرآن مجید،کاردانی علمی-کاربردی پست،کتابداری،فقه وحقوق حنفی،فقه وحقوق امامی،فقه وحقوق شافعی،روانشناسی(گرایش صنعتی وسازمانی)،خدمات مسافرتی وجهانگردی،کارشناسی خبرنگاری،کاردانی اویونیک هواپیما.

مواد امتحان اختصاصی وضرایب آنها: ریاضی(باضریب4)،فیزیک(باضریب3)وشیمی(باضریب2).

 

زيرگروه2

مهندسی پلیمر(تمام گرایش ها)،مهندسی شیمی(تمام گرایش ها)،مهندسی معدن(تمام گرایش ها)،کاردان فنی مواد(تمام گرایش ها)،کاربردی طراحی ومهندسی پتروشیمی،کاربردی مهندسی عملیات وصنایع پتروشیمی،کاربردی طراحی ومهندسی پلیمر،کاربردی مهندسی ایمنی وحفاظت،کاربردی مهندسی ایمنی وبازرسی فنی،مهندسی نفت(تمام گرایش ها)،مهندشی اکتشاف نفت،شیمی(تمام گرایش ها).

مواد امتحان اختصاصی وضرایب آنها: ریاضی(باضریب4)،فیزیک(باضریب3)وشیمی(باضریب3).

 

 

زيرگروه3

کاردان فنی برق(تمام گرایش ها)،کاردان فنی شیمی(تمام گرایش ها)،معلم فنی صنایع شیمیایی،کاردان فنی صنایع غذایی،کاردان فنی ایمنی صنعتی،معلم فنی صنایع چوب،کاردان فنی عمران(تمام گرایش ها)،کاردان فنی معدن(استخراج معادن ذغال سنگ)،کاردان فنی مکانیک(تمام گرایش هابه جزگرایش تأسیسات)،الکترونیک هواپیمایی،مخابرات هواپیمایی،معلم فنی مواد(تمام گرایش ها)،کاردان صنایع چوب،کاردانی علمی-کاربردی صنایع چوب،کاردانی استخراج معادن غیرذغال سنگ،کاردان فنی عملیات پتروشیمی،معلم فنی عمران(تمام گرایش ها)،کاردانی علمی-کاربردی صنایع چاپ،کاردانی شیمی موادپرانرژی،کاردانی شیمی کاربردی.

مواد امتحان اختصاصی وضرایب آنها: ریاضی(باضریب3)،فیزیک(باضریب2)وشیمی(باضریب3).

 

ب:علوم تجربی

زیرگروهها

2 آزمايززززززشي3 زیرگروههای آزمایشی گروه علوم تجربی(گروه آزمایشی 2))

 

 

زيرگروه1

پزشکی، داندانپزشکی، دامپزشکی، کار درمانی، بینایی سنجی، فیزیوتراپی، مامایی، پرستاری، گفتار درمانی، شنوایی شناسی، تغذیه، اعضای مصنوعی و وسایل کمکی، تکنولوژی پرتوشناسی(رادیولوژی) ، تکنولوژی پرتو درمانی (رادیوتراپی)، پرستاری دندانپزشکی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه‌ای، معلم فنی بهداشت، علوم آزمایشگاهی، مدارک پزشکی، هوشبری، اتاق عمل، تکنسین پروتزهای دندانی، کاردانی دامپزشکی، بهداشت عمومی (تمام گرایش‌ها)، بهداشت‌کار دهان و دندان، زیست‌شناسی (تمام گرایش‌ها)، روانشناسی (گرایش بالینی)، بورسیه رشته‌های پزشکی ستاد نیروی انتظامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، علوم و صنایع غذایی، معلم فنی بهداشت- کودکیاری، زیست‌شناسی عمومی، دبیری زیست‌شناسی، مدیریت و کمیسر دریایی، دکتری پیوسته بیوتکنولوژی، کاردانی فوریت‌های پزشکی.مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 2)، زیست‌شناسی (با ضریب 4)، فیزیک (با ضریب 2)، شیمی (با ضریب 3) و زمین‌شناسی با ضریب صفر)

زيرگروه2

داروسازی، دبیری شیمی، شیمی (محض و کاربردی)، دوره کاردانی شیمی (پدافند جنگ‌های ش.م.ه) ناوبری و فرماندهی کشتی، کاردانی شیمی کاربردی.مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 3)، زیست‌شناسی (با ضریب 4)، فیزیک (با ضریب 2)، شیمی (با ضریب 4) و زمین‌شناسی (با ضریب1)

زيرگروه3

زمین‌شناسی، دبیری زمین‌شناسی.مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 3)، زیست‌شناسی (با ضریب 2)، فیزیک (با ضریب 2)، شیمی (با ضریب2) و زمین‌شناسی (با ضریب 4)

 

 

 

زيرگروه4

هوانوردی- ناوبری هوایی، هوانوردی- خلبانی، حسابداری، مدیریت (تمام گرایش‌ها)، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت بازرگانی دریایی، علوم اقتصادی (تمام گرایش‌ها)، معارف اسلامی و علوم سیاسی، الهیات و معارف اسلامی (تمام گرایش‌ها)، معارف اسلامی و مدیریت (تمام گرایش‌ها)، کارشناسی مدیریت امور بانکی، مدیریت بیمه، امور گمرکی، کاردانی امور گمرکی، کاردانی امور حسابداری، اقتصاد نظری، فلسفه، اقتصاد حمل و نقل، علوم اقتصادی- اقتصاد صنعتی، کارشناسی حسابداری (تمام گرایش‌ها)، معارف اسلامی و حقوق (تمام گرایش‌ها)، الهیات و معارف اسلامی و ارشاد (تمام گرایش‌ها)، معارف اسلامی (گرایش‌های فقه و اصول- فلسفه اسلامی)، علوم حدیث (تمام گرایش‌ها)، ادبیات و زبان عربی، ریاضی و فیزیک، کاردانی امور بیمه، کاردانی حسابداری، کاردانی مدیریت بازرگانی، کاردانی علمی- کاربردی صنایع چوب، اطلاعات نظامی، علوم و فنون هوانوردی- خلبانی هلیکوپتری، مهندسی نگهداری هواپیما، مهندسی سیستم، علوم قرآنی- تربیت معلم قرآن مجید، کتابداری، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق شافعی، علوم پایه انتظامی، خدمات مسافرتی و جهانگردی.مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 4)، زیست‌شناسی (با ضریب 2)، فیزیک (با ضریب 3)  شیمی (با ضریب 2) وزمین‌شناسی(باضریب 1)

 

 

زيرگروه5

تکنولوژی تولیدات گیاهی، تکنولوژی تولیدات دامی، تکنولوژی جنگلداری، تکنولوژی شیلات، تکنولوژی چوب، تکنولوژی مرتع و آبخیزداری، تکنولوژی محیط زیست، مهندسی کشاورزی (تمام گرایش‌ها)، مهندسی فضای سبز، کتابداری در شاخه پزشکی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، دبیری تربیت بدنی و علوم ورزشی، روابط سیاسی، علوم سیاسی، مددکاری اجتماعی، علوم سیاسی (گرایش امنیت ملی)، علوم اسلامی، کارشناسی خبرنگاری (گرایش‌های ورزشی و سیاسی)، کارشناسی تربیت مربی عقیدتی سیاسی، کارشناسی تولید سیما، اطلاعات و ضد اطلاعات، حقوق، کاردانی تولید و بهره‌برداری، کارشناسی گیاهان دارویی و معطر، کاردانی ناپیوسته علمی- کاربردی پرورش زنبور عسل .مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: زمين شناسي(باضريب1)،رياضي (باضريب3)،زيست شناسي(باضريب2)،فيزيك(باضريب2)وشيمي(باضريب2).

 

 

 

 

 

 

ج:ادبیات و علوم انسانی

 

زیرگروههای آزمایشی

آزمايززززززشي3زیرگروههای آزمایشی گروه علوم انسانی(گروه آزمایشی 3)

زیرگروه 1

زبان و ادبیات فارسی، دبیری زبان و ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی، دبیری الهیات و معارف اسلامی، کارشناسی تربیت مربی عقیدتی سیاسی، زبان و ادبیات عرب، دبیر زبان و ادبیات عرب، دبیری علوم دینی، کارشناسی فقه، دوره کاردانی تربیت معلم قرآن مجید، کاردانی امور حقوقی و کنسولی، علوم قرآنی، مترجمی زبان عربی، علوم اسلامی، الهیات، معارف اسلامی و ارشاد، معارف اسلامی و حقوق، ادبیات و زبان عربی، علوم دینی و معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث، معارف اسلامی و علوم سیاسی، معارف اسلامی و الهیات فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق شافعی، فلسفه و حکومت اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه، الهیات، حقوق، علوم قضایی، فقه و حقوق حنفی.مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 2)، اقتصاد (با ضریب 1)، ادبیات فارسی (با ضریب 4)، زبان عربی (با ضریب 4)، تاریخ و جغرافیا (با ضریب 1)، علوم اجتماعی (با ضریب 1)، فلسفه و منطق (با ضریب 3) و روان‌شناسی (با ضریب 1)

زیرگروه 2

علوم اجتماعی، دبیری علوم اجتماعی، علوم و ارتباطات اجتماعی، مددکاری اجتماعی، خبرنگاری (گرایش علوم اجتماعی، فرهنگی و هنری).

مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 4)، اقتصاد (با ضریب 2)، ادبیات فارسی (با ضریب 2)، زبان عربی (با ضریب 1)، تاریخ و جغرافیا (با ضریب 1)، علوم اجتماعی (با ضریب 3)، فلسفه و منطق (با ضریب 1) و روان‌شناسی (با ضریب 2)

زیرگروه 3

علوم اقتصادی، مدیریت، حسابداری، مدیریت بیمه، بانکداری، کاردانی حسابداری، امور بانکی، خدمات امور اداری، مدیریت بیمه اکو، امور گمرکی، مدیریت و کمیسر دریایی، کاردانی علمی- کاربردی صنایع چاپ، اقتصاد حمل و نقل، کاردانی امور دفتری، اقتصاد صنعتی، مدیریت جهانگردی، کارشناسی تولید سیما، مدیریت امور بانکی، کاردانی امور مالی و مالیاتی، کاردانی امور گمرکی، کاردانی مدیریت بازرگانی، کاردانی مدیریت صنعتی، مدیریت مسافرتی و جهانگردی، مدیریت فرهنگی و هنری، مدیریت دولتی، مدیریت بانکداری، کاردانی امور بیمه

مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 4)، اقتصاد (با ضریب 3)، ادبیات فارسی (با ضریب 2)، زبان عربی (با ضریب 1)، تاریخ و جغرافیا (با ضریب 1)، علوم اجتماعی (با ضریب 2)، فلسفه و منطق (با ضریب 1) و روان‌شناسی (با ضریب 1)

زیرگروه 4

علوم سیاسی، جغرافیا، دبیری جغرافیا، جغرافیای سیاسی نظامی، علوم سیاسی (امنیت ملی)، تاریخ، دبیری تاریخ، باستان‌شناسی، کاردانی عملیات کشوری، روابط سیاسی، اطلاعات نظامی، علوم انتظامی، اطلاعات و ضد اطلاعات، آمار.مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 3)، اقتصاد (با ضریب 2)، ادبیات فارسی (با ضریب 2)، زبان عربی (با ضریب 1)، تاریخ و جغرافیا (با ضریب 3)، علوم اجتماعی (با ضریب 2)، فلسفه و منطق (با ضریب 2) و روان‌شناسی (با ضریب 3)

زیرگروه 5

روان‌شناسی، علوم تربیتی، راهنمایی و مشاوره، مطالعات خانواده، کتابداری، دبیری تربیت بدنی و علوم ورزشی، کاردانی تربیت بدنی و علوم ورزشی.

مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آن‌ها: ریاضی (با ضریب 3)، اقتصاد (با ضریب 2)، ادبیات فارسی (با ضریب 2)، زبان عربی (با ضریب 1)،تاریخ و جغرافیا (با ضریب 1)، علوم اجتماعی (با ضریب 3)، فلسفه و منطق (با ضریب 2) و روان‌شناسی (با ضریب 3)

 

رشته هاي دانشگا هي گروه آزمايشي علو م و معا رف ا سلامي:

دانش آموزاني كه در اين رشته ادامه تحصيل مي دهند، مي توانند همان رشته هاي گروه آزمايشي ادبيات وعلوم انساني را دردانشگاه انتخاب كنند وادا مه تحصيل دهندوعلاوه برآن مي توانند درحوزه هاي علميه نيز ادامه تحصيل دهند .

چگونگی ادامه تحصیل در شاخه فنی حرفه ای و کاردانش:

هنرجویان فارغ التحصیل از هنرستانها در هنگام ثبت نام در دانشگاهها می توانند در رشته ای  که موفق به اخذ دیپلم در آن گردیده اند و یا به رشته های هایی که زیرمجموعه آن رشته اصلی می باشند تغییر رشته داده و سپس در دانشگاهها ادامه تحصیلی دهند .(توضیحات کامل در دفترچه کنکور سراسری سازمان فنی حرفه ای موجود می باشد).

 

*دور نمای شغلی  رشته های تحصیلی (معرفی برخی مشاغل به اختصار)

 

معرفی  رشته مهندسی هوا فضا

 

مجموعه ای از علوم و توانایی های علمی و عملی در زمینه تحلیل، طراحي و ساخت وسايل پرنده نظير هواپيماها، بالگردها، گلايدرها، موشك‌ها و ماهواره ها است. اين رشته بر چهار پايه آئروديناميك، جلوبرندگي، مكانيك پرواز و سازه هاي هوافضايي استوار است.كه در اين ميان آئروديناميك به مطالعه و بررسي جريان هوا، محاسبه نيروها و گشتاورهاي ناشي از آن بر روي جسم پرنده مي پردازد و مهندس هوا فضا با فراگيري اين علم به تحليل جريان هاي پيچيده در اطراف اجسام پرنده پرداخته و با به دست آوردن نيروهاي آئروديناميكي امكان بررسي پايداري و طراحي سازه را فراهم مي كند.«جلو برندگي» به مطالعه و بررسي سيستم هاي جلوبرنده اعم از موتورهاي پيستوني، توربيني، راكت ها و نحوه توليد نيروي رانش در آنها مي پردازد.«مكانيك پرواز» به مطالعه و بررسي رفتار و حركات جسم پرنده با استفاده از اطلاعات آئروديناميكي، هندسي و وزني مي پردازد در واقع علم مكانيك پرواز از «عملكرد» تشكيل مي شود و «عملكرد» به بررسي بُرد، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازي در سرعت هاي مختلف و پايداري و كنترل وسايل پرنده مي پردازد و در نهايت «سازه هاي هوافضايي» به مطالعه و بررسي سازه هاي و ديگر وسايل پرنده مي پردازد و هدف آن طراحي سازه هايي است كه علاوه بر استحكام كافي در برابر بارهاي آئروديناميكي و ساير بارهاي استاتيكي وارد بر وسايل پرنده، حداقل وزن را نيز داشته باشند.

 

توانايي هاي لازم:

زير بناي اين رشته رياضيات است و همچنين فيزيك و شيمي تا حدودي لازم مي باشد و بيشتر دروس اين رشته به زبان انگليسي است.

مهندسي هوا فضا يك رشته فني است و عموما كساني كه وارد رشته هاي فني مي شوند، بايد آمادگي كار در كارخانجات را داشته باشند و همچنين بايد افراد قوي و داراي پشتكار باشند.

 

موقعيت شغلي در ايران:

مهندسين هوا فضا مي توانند در صنايع و موسسات تحقيقاتي هواپيمايي، موشكي و ماهواره فعاليت كنند. همچنين در كليه موسسات و سازمان هايي كه به نحوي از وسايل پرنده استفاده مي كنند، به عنوان كارشناس تحقيق در عمليات و تعمير و نگهداري فعاليت نمايند. از سوي ديگر چون سازه اتومبيل و كشتي مشتركات زيادي با سازه يك هواپيما دارد و توربين هاي گاز يك نيروگاه يا ايستگاه پمپ گاز همانند يك موتور جت تحليل و طراحي مي گردد، يك مهندس هوا فضا علاوه بر شركت هاي هوايي در نيروگاه ها، صنايع نفت و گاز و صنايع خودروسازي فرصت هاي شغلي خوبي دارد.

علاوه بر ساخت هواپيما فارغ التحصيلان اين رشته مي توانند در فرودگاه ها در قسمت تعمير و نگهداري هواپيما و همچنين در صنايع دفاع روي طراحي موشك و جنگ افزارها فعاليت كنند يا مي توانند روي آئروديناميك خودروها، سازه هاي خودروسازي و توليد توربين هاي بخار براي برق كار كنند.

 

درس هاي اين رشته در طول تحصيل:

دروس اصلي: نقشه كشي، استاتيك، مقدمه اي بر مهندسي هوا فضا، مكانيك سيالات، رياضي مهندسي، ديناميك، ترموديناميك، مباني برق، ارتعاشات، مقاومت مصالح، كنترل اتوماتيك، علم مواد، انتقال حرارت، آزمايشگاه موتور انتقال.

دروس تخصصي: آئروديناميك، مكانيك پرواز، ازمايشگاه آئروديناميك، طراحي هواپيما، تحليل سازه ها، اصول جلوبرندگي، زبان تخصصي، طراحي سازه هاي هوايي، پروژه. (سياري از درس هاي اين رشته همراه با آزمايشگاه است)

دانشگاه هاي پذيرنده: صنعني اميركبير، صنعتي شريف، علوم و فنون هوايي شهيد ستاري، امام حسين(ع)، صنعتي مالك اشتر شاهين شهر اصفهان، صنعتي خواجه نصير.

 

معرفی رشته داروسازی

رشته داروسازی بخشی از علوم پزشکی است که در رابطه با تولید و ساخت دارو در بدن انسان و موجودات زنده و میزان تاثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران های بیماری زا نقش ایفا می کند. به عبارت دیگر رشته داروسازی بخشی از علوم پزشکی است که در رابطه با تولید و ساخت دارو، بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده و میزان تاثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران های بیماری زا نقش ایفا می کند. به عبارت دیگر رشته داروسازی به شناخت ماده موثر، فرموله کردن این ماده (تبدیل ماده موثر به فرمی که قابل مصرف برای بیمار باشد مثل قرص، کپسول، شربت یا استفاده از روش های تزریقی) و بررسی اثرات دارو بر بدن بیمار می پردازد. شاید جالب باشد که بدانید حدود 30 تا 50 درصد علت ناموفق شیوه مداوای یک بیمار، به دارو مربرط می شود؛ یعنی کیفیت دارو، انتخاب نوع دارو و نحوه استفاده از دارو (این که بیمار دارو را با چه مواد غذایی یا داروهای دیگر استفاده کرده است) می تواند اثر دارو را تضعیف کند. و این وظیفه یک داروساز است که علت را تشخیص دهد و در این زمینه پزشک معالج را راهنمایی کند.

توانایی های لازم

داروسازی تلفیقی از علوم پایه و بالینی است و به همین دلیل توانمندی در دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی برای این رشته ضروری است. همچنین دانشجوی این رشته برای ارائه خدمات به بیماران باید بتواند با افراد به درستی ارتباط برقرار کرده و خوب صحبت کند و در ضمن فردی سخت کوش و جدی باشد چون دروس این رشته بسیار فراگیر و متنوع بوده، هم جنبه حفظی و هم جنبه تحلیلی دارد و در نتیجه به همت و تلاش قابل توجه نیازمند است.

موقعیت شغلی در ایران

حدود 90 درصد فارغ التحصیلان این رشته جذب بازار کار می شوند که از این میان بیش از 80 درصد جذب داروخانه ها و مابقی در صنایع داروسازی (صنعت ساخت و کنترل دارو) و کارخانه های آرایشی-بهداشتی مشغول به کار می شوند یا در  کادرهای اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کنند.

از سوی دیگر در حال حاضر حدود 97 درصد داروهای مورد نیاز (از نظر عددی) در کارخانه های متعدد داروسازی داخل کشور ساخته می شود و بدون شک این کارخانه ها به کارشناسان داروسازی نیاز دارند. این در حالی است که اکثر کارخانه های داروسازی کشور دارای واحدی به نام تحقیقات هستند و امکان فعالیت های تحقیقاتی برای فارغ التحصیلان علاقه مند مهیا است.

 

 

درس های این رشته در طول تحصیل:

دروس پایه: بیولوژی نظری، فیزیک نظری، ریاضیات پایه و مقدمات آمار، شیمی عمومی، بیوشیمی، فیزیولوژی، شمیم آلی، تشریح، اصول خدمات بهداشتی، آمار حیاتی، شیمی تجزیه، میکروب شناسی نظری و عملی، انگل شناسی  و قارچ شناسی، ایمونولوژی، کمک های اولیه، کامپیوتر.

دروس تخصصی: گیاه شناسی دارویی، اشکال دارویی، تغذیه و رژیم درمانی، مواد خوراکی نظری، مدیریت در داروسازی، درمان شناسی، اطلاعات دارویی، شیمی دارویی، بیوفارماسی، داروسازی صنعتی، کنترل میکروب دارویی، کارآموزی صنعت، زبان تخصصی، مقدمات داروسازی، گیاه شناسی داروسازی، کارآموزی داروخانه. (بیشتر درس های این رشته همراه با آزمایشگاه ارائه می شود).

دانشگاه های پذیرنده: دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، شهید بهشتی، شیراز، کرمان، کرمانشاه، مازندران- ساری، مشهد.

 

معرفی رشته حقوق

رشته حقوق یکی از محبوب ترین رشته‏ های داوطلبان گروه علوم انسانی است . دامنه گرایش‏های رشته حقوق گسترده و در کلیه روابط زندگی امروز قابل ملاحظه است .  این روابط می‏تواند مربوط به روابط دولت و مردم باشدکه به حقوق عمومی معروف است و یا  روابط خصوصی مردم را در برمی‏گیرد که حقوق خصوصی نامیده می‏شود . حقوق عمومی شامل حقوق قوای سه‏گانه کشور، حاکمیت و آنچه که مربوط به اداه کشور است ، می‏شود و حقوق خصوصی به روابط بین خود مردم می‏پردازد که مهمترین آنها روابط تجاری است که عامل ایجاد رشته حقوق تجارت شده است و یا مسائل مربوط به حقوق مدنی است که از آن جمله می‏توان به اموال ، مالکیت ، قراردادها، مسؤولیت‏هایی که اشخاص در خطاهایی که مرتکب می‏شوند برایشان به وجود می‏آید مثل مسؤولیت ناشی از حوادث ، قواعد مربوط به ارث ، وصیت ، ولادت ، اقامتگاه اشخاص و دهها مورد دیگر اشاره کرد . همچنین شاخه ای از حقوق به روابط بین المللی می‏پردازد که خود به دو بخش حقوق روابط بین الملل عمومی و خصوصی تقسیم می‏شود که حقوق روابط بین الملل عمومی به روابط بین دولتها و سازمانهای بین‏المللی می‏پردازد.

دانش آموختگان این رشته باید از جسارت ، قدرت استدلال ، خلاقیت ذهنی و فن بیان خوب کافی برخوردار باشند. علم حقوق  با جامعه شناسی ، روانشنانسی و علوم فلسفی آمیخته است و یک حقوقدان مطلع باید از این علوم آگاهی‏کافی داشته باشد . همچنین یک دانشجوی حقوق برای این که در رشته خود موفق گردد لازم است که به زبان و ادبیات فارسی مسلط باشد ، چون منطق حقوق در ضمن این که شباهت‏های زیادی به منطق ریاضی دارد ، یک منطق اقناعی و خطایی است . یعنی یک حقوقدان باید بتواند کسانی را که مورد خطاب اوقرار می‏گیرند و یا دادگاهی را که مأمور رسیدگی به دعوا است ، با زبان سلیس و بلیغ قانع کند ، در نتیجه باید به زبان و ادبیات مسلط باشد . در ضمن باید اطلاعاتی از ریاضیات داشته باشد، همچنین دانشجویان حقوق با مفاهیم اساسی فقه و اصول در اسلام ، جامعه‏شناسی ، روان‏شناسی ، امور مالی و پزشکی قانونی و آشنا می‏شوند.

دانشجویان این رشته دروس مقدمه علم حقوق ، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی ، حقوق مدنی ، مبانی علم اقتصاد ، عربی ، مالیه عمومی ، مبانی جامعه شناسی را در قالب دروس پایه می‏گذارند.

توانایی های لازم برای رشته حقوق

جسارت، قدرت استدلال، خلاقیت ذهنی و فن بیان خوب لازمه موفقیت در این رشته است. ممکن است که به دست آوردن لیسانس حقوق کار دشواری نباشد اما حقوقدان شدن بسیار مشکل است. چرا که علم حقوق امروزه با جامعه شناسی، روانشناسی و علوم فلسفی آمیخته شده است و یک حقوقدان باید از این علوم اطلاعات کافی داشته باشد. همچنین یک دانشجوی حقوق برای این که در رشته خود موفق گردد لازم است به زبان و ادبیات فارسی مسلط باشد چون منطق حقوق در ضمن این که شباهت های زیادی به منطق ریاضی دارد، یک منطق اقناعی و خطابی است. یعنی یک حقوقدان باید بتواند کسانی را که مورد خطاب او قرار می گیرند و یا دادگاهی که مامور رسیدگی به دعوا است، با زبان سلیس و بلیغ قانع کند، در نتیجه باید به زبان و ادبیات مسلط باشد. در ضمن باید اطلاعاتی از ریاضیات داشته باشد.

موقعیت شغلی و درآمد رشته حقوق در ایران

در حال حاضر به دلیل توسعه این رشته و تعداد زیاد فارغ التحصیلان آن، که از دانشگاههای دولتی و غیر دولتی وارد بازار کار می شوند، یافتن کار مناسب برای فارغ التحصیل لیسانس با دشواری هایی توام است و بخصوص متقاضیانی که علاقه مند به کار خاصی در این رشته هستند، مثل متقاضیان وکالت، با محدودیت هایی مواجه می شوند. اما در کل یک دانشجوی خوب و علاقه مند می تواند پس از گواهی لیسانس به شغل های متنوعی مثل وکالت دعاوی دادگستری، مشاور حقوقی بانک ها، شهرداری ها، شرکت ها و وزارتخانه ها و سردفتری دفاتر اسناد رسمی جذب گردد و درآمد مناسبی کسب کند.

درس ها و واحدهای رشته حقوق

دروس پایه:مقدمه علم حقوق، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی، حقوق مدنی، مبانی علم اقتصاد، عربی،  مالیه عمومی، مبانی جامعه شناسی.

دروس اصلی و تخصصی:آئین دادرسی مدنی ، متون حقوقی ، آئین دادرسی کیفری ، حقوق اساسی ، حقوق جزای عمومی ، حقوق بین المللی عمومی ، حقوق سازمانهای بین المللی ، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت، قواعد فقه، حقوق تطبیقی، ادله ثبات دعوی ، حقوق کار، پزشکی قانونی، کار تحقیقی، حقوق بین المللی خصوصی .تسلط بر زبان عرب و فرانسه هم به اغلب دانشجویان حقوق توصیه می‏شود . امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری تخصصی برای تمام گرایشهای حقوق وجود دارددر حال حاضر به دلیل توسعه این رشته و تعداد زیاد فارغ التحصیلان آن، که از دانشگاههای دولتی و غیردولتی وارد بازارکار می‏شوند، یافتن کار مناسب برای فارغ التحصیل لیسانس با دشواری هایی توام است و بویژه متقاضیانی که علاقه مند به کار خاصی در این رشته هستند، مثل متقاضیان وکالت، با محدودیت‏هایی مواجه می‏شوند . اما در کل یک دانشجوی خوب و علاقه‏مند می‏تواند پس از گواهی لیسانس و با تکیه بر معلومات خود در شغل‏های متنوعی مثل وکالت دعاوی دادگستری ، مشاور حقوقی بانک‏ها ، شهرداری‏ها، شرکت‏ها و وزارتخانه‏ها و سردفتری دفاتر اسناد رسمی مشغول فعالیت شوند.

معرفی رشته مديريت وكميسردريايي

تهیه‌ قطعات‌ یدکی‌ کشتی‌ یا لوازم‌ الکترونیکی‌ و مکانیکی‌ موجود در کشتی‌، سوخت‌ کشتی‌ و مواد غذایی‌ برای‌ کارکنان‌ نیروی‌ دریایی‌، تقسیم‌بندی‌ و جا به‌ جایی‌ پرسنل‌ نیروی‌ دریایی‌، پیش‌بینی‌ و ارائه‌ طرح‌های‌ آموزش‌ ضمن‌ خدمت‌ کارکنان‌ نیروی‌ دریایی‌ و استخدام‌ نیروی‌ انسانی‌ جدید بر عهده‌ افسران‌ کمیسر دریایی‌ است‌. به‌ همین‌ دلیل‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ باید درباره‌ تخصص‌های‌ مختلف‌ نیروی‌ دریایی‌ اطلاعات‌ نسبتاً خوبی‌ داشته‌ باشند تا بتوانند جا به‌ جایی‌ پرسنل‌ نیروی‌ دریایی‌ را به‌ درستی‌ انجام‌ دهند و در تهیه‌ قطعات‌ یدکی‌ دستگاه‌های‌ مختلف‌ دچار مشکل‌ نشوند.

*توانایی‌های‌ لازم :توانایی‌های‌ لازم‌ و موقعیت‌ شغلی‌ این‌ رشته‌ در بخش‌ معرفی‌ رشته‌های‌ دانشگاه‌ علوم‌دریایی‌ امام‌خمینی‌ ذکر شده‌ است‌. گفتنی‌ است‌ این‌ رشته‌ از بین‌ داوطلبان‌ هر سه‌ گروه‌ آزمایشی‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌تجربی‌ و علوم‌انسانی‌ دانشجو می‌پذیرد.**درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :*دروس‌ پایه‌ :روانشناسی‌ کار، حقوق‌ اساسی‌ ، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان‌، اصول‌ حسابداری‌، ریاضیات‌ و کاربرد آن‌ در مدیریت‌، آمار و کاربرد آن‌ در مدیریت‌ ، کامپیوتر و کاربرد آن‌ در مدیریت‌ ، روش‌ تحقیق‌ در مدیریت‌ ، توسعه‌ اقتصادی‌ و برنامه‌ریزی‌ ، مبانی‌ مدیریت‌ اسلامی‌ و الگوهای‌ آن‌ .*دروس‌ اصلی‌ و تخصصی‌:مبانی‌ سازمان‌ و مدیریت‌ ، مدیریت‌ رفتار سازمانی‌ ، مدیریت‌ منابع‌ انسانی‌ ، تحقیق‌ در عملیات‌ ، حسابداری‌ صنعتی‌ ، مدیریت‌ تولید، تجزیه‌ و تحلیل‌ و طراحی‌ سیستم‌ ، بازاریابی‌ و مدیریت‌ بازار، اصول‌ ناوبری‌، اصول‌ مهندسی‌ دریایی‌، تدارکات‌ در دریا، مدیریت‌ پرسنلی‌ در ارتش‌، اصول‌ ترابری‌، مدیریت‌ تدارکات‌ در ساحل‌، حقوق‌ دریایی‌ ، اصول‌ بیمه‌ و بیمه‌ دریایی‌، اقتصاد ترابری‌، مدیریت‌ مالی‌ در ارتش‌، حسابداری‌ دولتی‌، سیستم‌ خرید و انبارداری‌ و توزیع‌، حقوق‌ بازرگانی‌ ، زبان‌ تخصصی‌، کارآموزی

معرفی اجمالی پرسشنامه رغبت سنج استرانگ (فرم کوتاه)

این پرسشنامه در بردارنده ی 90 ماده است که در شش قسمت سازماندهی شده  است و به شما در فهم علاقه های شغلی شان کمک میکند و شما را به سوی  انواع شغلهایی که احتمالا" در آنها احساس بهتری  خواهید داشت هدایت می نماید.پرسشنامه از 6 قسمت تشکیل گردیده است در قسمت اول شغل های گوناگونی را به شما معرفی کرده  که شما مشخص میکنید که به هر شغل چقدر علاقمند هستید (31 ماده)،قسمت دوم شامل موضوعات گوناگون که شما احتمالا" علاقمند هستید و هر کدام از این زمینه ها مطالعه کنید (17 ماده).در قسمت سوم فعالیت های گوناگونی آمده که میزان علاقه شما را مورد جستجو قرار میدهد (24 ماده).در قسمت جهارم انواع فعالیت های تفریحی معرفی شده و شما میزان علاقه خود را به هرکدام ازاین فعالیت ها مشخص می کنید (7ماده).در قسمت پنجم افراد مختلفی را به شما معرفی میکند که شما  مشخص میکنید  که با هر کدام از آن افراد افراد چقدر علاقمند به صحبت و معاشرت هستید و احساستان در تماس روزانه با آنها چگونه است(7 ماده).در قسمت ششم تعدادی از ویژگی ها  آورده شده است که میزان موافقت خود را با هر کدام ازآنها مشخص می نمایید(4 ماده).

ویژگیهای فردی

تیپ های شخصیتی

غیر اجتماعی همرنگ رک اصیل سر سخت مادی-بهنجار مسر -اهل عمل خود محور انعطاف ناپذیر - صرفه جو غیر شهودی بی پیرایه

واقع گرا

تحلیل گر هوشیار -  منتقد پیچیده کنجکاو مستقل روشنفکر - درونگر بد بین دقیق منطقی خود دار کناره گیر - فروتن غیر محبوب

جستجو گر

مبهم بی نظم عاطفی ابرازگر آرمانگرا- خیالپرداز غیر عملی- خود انگیخته مستقل درونگر شهودی - سازش ناپذیر - مبتکر حساس آزادمنش

هنری

مسلط اهل همکاری صبور رفیق سخاوتمند امدادگر - آرمانگرا _ تلقینی –  مهربان –  مشوق –  مسئول –  معاشرتی - مبادی آداب –  فهمیده صمیمی

اجتماعی

زیاده طلب ماجراجو خوشخو جاه طلب سلطه جو با انرژی- خود نما هیجان طلب برون نگر عشوه گر خوش بین - مطمئن به خود معاشرتی پر حرف

متهور

محتاط همرنگ وظیفه شناس مدافع کار آمد انعطاف ناپذیر- خود دار اصولی مطیع منظم پیگیر اهل عمل - دور اندیش صرفه جو فاقد تخیل

قرار دادی

 

 

 

 

 

 

 

 

در واقع موضوع های کلی مشاغل منعکس کننده ی شش تیپ  شخصیتی هالند می باشد. این شش تیپ عبارتنداز: واقع گرایی ، جستجوگری، هنری، اجتماعی ، متهور و قراردادی. نمرات این مقیاس ها یک تصویر کلی و وسیعی از رغبت های مسیر شغلی و سبک زندگی فرد را ارائه می دهد . هر فرد می تواند رغبت های غالب خود در رابطه با انتخاب رشته ی تحصیلی   ، رشته ی دانشگاهی وشغل خود را  بشناسد  و یک سناریو ی موفقیت فردی /شغلی ،برای خود تدوین کند. (حسینیان، یزدی، (1376)).

 

 

**آيين نامه جديد دوره متوسطه با توجه به تحول بنيادين آموزش وپرورش

از سال تحصيلي 91-90 در پايه اول متوسطه مانند پايه هاي دوم،سوم و دوره پيش دانشگاهي،نظام سالي واحدي اجرا شد ودانش آموزاني كه موفق به احراز نمره قبولي دربرخي دروس سال اول نشوند، مي توانند اين دروس را در سال هاي بعد بگذرانند.

در آيين نامه آموزشي دوره سه ساله متوسطه روزانه (سالي-واحدي) طبق بند«د» ماده 4 ارزشيابي هر يك از دروس دوره متوسطه بصورت مستقل انجام ميشود و قبولي يا عدم قبولي در هر درس تاثيري برديگر دروس ندارد.

براساس اصلاحات انجام شده در تبصره 3 ماده( 5 ) اين آيين نامه دانش آموزاني كه درمدارس استثنايي تحصيل مي كنند با رعايت ساير شرايط حداكثر 5 سال مي توانند درواحدهاي آموزشي روزانه ادامه تحصيل دهند.

اصلاحيه ماده90: چنانچه دانش آموزي پس از برگزاري امتحانات خردادماه دريك يا چند ماده درسي شرايط قبولي را احراز نكند، دردوره تابستاني بمدت 6 هفته شركت خواهد كرد.براين اساس، دانش آموزان پايه هاي اول ، دوم وسوم موضوع مذكور مي توانند بدون شركت دركلاس هاي دوره تابستاني درامتحانات پايان اين دوره درشهريورماه شركت كنند ودرصورت عدم موفقيت دربرخي دروس به استثناي دروس نهايي با رعايت ساير ضوابط مي توانند درامتحانات دروس مورد نظر حداكثر تا 10 مهر ماه شركت كنند.

دانش آموزان پايه اول پس از پايان سال تحصيلي وحداكثر تا دهم مهرماه براساس ضوابط انتخاب شاخه ورشته به پايه دوم ارتقاء مي يابند وعلاوه بر ارايه كليه دروس سال دوم رشته مربوطه به آنها مي توانند دروس باقيمانده از پايه هاي اول ودوم را دردوره تابستاني سال دوم انتخاب ودرآزمون مربوطه شركت كنند.براين اساس دانش آموزان پايه سوم نيز درصورت عدم توفيق در گذراندن  برخي از دروس مي توانند درامتحانات ديماه شركت كنند وحداكثر 32 واحد ازدرس هاي باقيمانده را امتحان دهند.

         شرايط قبولي در دروس پايه هاي اول ودوم متوسطه

دانش آموزان سال اول پس از برگزاري امتحانات نوبت دوم ، دوره تابستاني يا مهرماه براي ارتقاء‌به پايه دوم بايد شرايط ورود به يكي از شاخه ها يا رشته هاي دوره متوسطه را براساس مفاد اين آيين نامه احراز كنند.دراين خصوص براي هنرجويان رشته هاي موسيقي براساس مفاد تبصره 3 ماده 19 عمل خواهد شد.

* ماده 78 آيين نامه :دانش آموزاني كه پس از امتحانات نوبت دوم، شرايط قبولي دربرخي از دروس را احراز نكنند، مي توانند در امتحانات آن دروس در دوره تابستاني(شهريورماه) يا مهر ماه شركت كنند ودرصورتي دردروس سال اول قبول شناخته مي شوند كه نمره هريك از درس هاي آنان كمتر از نصاب قبولي نباشد.

تبصره يك ماده78:‌اعلام نتيجه دانش آموزاني كه بدون شركت در دوره تابستاني ، درنوبت امتحاني شهريور ومهر ماه شركت مي كنند صرفاً برمبناي بيست نمره امتحان پاياني انجام مي شود.

اصلاح تبصره يك ماده 91: چنانچه دانش آموزي از مجموع درس هاي دوره متوسطه ، حداكثر در 4عنوان درسي (دوعنوان نهايي ودوعنوان غيرنهايي) آخرين نمره درس وي (سالانه يا تابستاني يا غيرحضوري) 7وبيشتر ومعدل كل وي نيز حداقل 10باشد ، فارغ التحصيل شناخته مي شود.

شايان ذكراست ؛ آن دسته از دروس شاخه فني وحرفه اي كه نصاب قبولي آنها 12است به انضمام استاندارد مهارت (درسهاي مهارتي) وكارورزي در شاخه كاردانش مشمول اين تبصره نمي شوند.

دراين مصوبه درمواد مرتبط با شيوه هدايت تحصيلي دانش آموزان وضوابط آن، بعداز كلمه « شهريورماه» كلمه «مهرماه » وعبارت «شيوه نامه اجرايي هدايت تحصيلي دانش آموزان موضوع اين تبصره توسط معاونت پرورشي وفرهنگي تنظيم واعلام خواهد شد»به انتهاي تبصره 5-111اضافه شده است .

 

نشا ني هنرستا نها ي فني وحرفه اي اداره كل آموزش وپرورش شهرستانهاي استان تهران ورشته هاي موجود

 

نام منطقه

نام هنرستان

جنسيت

رشته هاي موجود

نشاني

تلفن

 

 

 

 

اسلامشهر

مهندس جواد موفقيان

پسرانه

كامپيوتر-حسابداري بازرگاني-نقشه كشي معماري ومكانيك خودرو

اسلامشهر-انتهاي شهرك قائميه

56467764

خواجه نصير الدين  طوسي

پسرانه

حسا بداري بازرگاني- كامپيوتر الكتروتكنيك-الكترونيك-معماري

ا سلا م شهر انتهاي خيابان مطهري

56134436

پزشك نيا (1و2)

پسرانه

الكترونيك حسابداري- كامپيوتر-مكانيك خودرو

ا سلامشهر- جاده سا وه شا طره-خيابان مهران آباد-جنب ورزشگاه امام خميني(ره)

55254286

علامه دهخدا

پسرانه

حسابداري

ميان آباد-شهرك امام حسين

56552366

عدالت

پسرانه

حسابداري

احمدآباد مستوفي-ميدان مشعل-جنب مخابرات

56714008

مهر ايران

دخترانه

گرا فيك نقا شي  - حسابداري بازرگاني- كامپيوتر-نقشه كشي معماري- طراحي ودوخت

ا سلامشهر- انتهاي شهرك قائميه بعداز فلكه دوم-انتهاي كوچه 17

56466777

شهداي واوان

دخترانه

الكترونيك- حسابداري بازرگاني- كامپيوتر-نقشه كشي معماري

شهرك واون-م امام خميني-بلوارمطهري-خ گلبانگ-ك 9غربي

56165353

بهارستان1

ام ابيها

دخترانه

حسابداري-كامپيوتر

جاده ساوه-گلستان-صالحيه-30متري-نگارستان2

56620953

 

بهارستان2

فرزانگان

دخترانه

كامپيوتر-نقشه كشي معماري- طراحي ودوخت-گرا فيك -الكترونيك

كيلومتر24جاده ساوه-نسيم شهر-احمدآباد روبروي پارك فدك

56770303

مهندس جواد موفقيان

پسرانه

كامپيوتر-نقشه كشي معماري- حسابداري- مكانيك خودرو-گرا فيك -الكترونيك

نسيم شهر-ميدان هفت تير-بلواربوستان

56762606

مجتمع فني تهران

پسرانه

حسابداري-الكترونيك-كامپيوتر

نسيم شهر-ميدان شهيدرجايي-خ16متري صياد شيرازي

56772323

 

 

پاكدشت

شهيد دكترباهنر

پسرانه

ماشين هاي كشاورزي-امور دامي

كيلومتر25جاده خاوران-بعداز روستاي آلونك-جنب پل عابر پياده

36456447

معلم

دخترانه

الكترونيك- كودكياري-حسابداري بازرگاني- كامپيوتر-نقشه كشي معماري-گرا فيك

پشت پاسگاه نيروي انتظامي-كوچه حسيني-جنب اداره اوقاف

36031294

امام رضا(ع)

پسرانه

كامپيوتر-حسابداري بازرگاني-نقشه كشي معماري-الكتروتكنيك-نقشه بردا

فازدوم شهرداري-بلوار خرمشهر

36031244

اسماعيل زاده

پسرانه

ساخت وتوليد-مكانيك خودرو-تاسيسات-الكترونيك-نقشه كشي عمومي

بلوار امام رضا-ميدان پارچين-بلوار شهداي رحيمي

36036010

 

 

پيشوا

انقلاب اسلامي

پسرانه

حسابداري-الكترونيك-كامپيوتر-نقشه كشي معماري

انتهاي خيابان امام-بعداز كميته

36722355

زينبيه

دخترانه

كودكياري-حسابداري بازرگاني- كامپيوتر-نقشه كشي معماري-گرا فيك

خيابان شريعتي-خ دستجردي-كوچه پروين

36723557

راودمند

دخترانه

تربيت بدني

خيابان شريعتي-كوي كشاورز

36721018

آزادگان

دخترانه

كامپيوتر

جليل آباد-غياث آباد-پلاك1

36743412

 

 

نام منطقه

نام هنرستان

جنسيت

رشته هاي موجود

نشاني

تلفن

 

شهر قدس

سماء

دخترانه

حسابداري-كامپيوتر-نقشه كشي عمومي-پويانمائي

خيابان عمارت-خ شاه بوداغيان

46821448

انديشه نو

دخترانه

حسابداري-كامپيوتر-گرا فيك -نقشه كشي معماري

خ45متري انقلاب-جنب بانك مسكن-خكشاورز-پلاك33

46820314

نعيم

پسرانه

الكتروتكنيك-مكانيك خودرو-نقشه كشي عمومي-ساخت وتوليد-صنايع فلزي

خ چمن-خ گلبرگ جنوبي

46842700

 

 

 

 

 

 

شهريار

گلشن

دخترانه

حسابداري-الكترونيك-گرا فيك -نقشه كشي معماري-الكتونيك

شهرك وائين-ميدان امام-خيابان چمران

65329141

شهداء(حرفهاي)

پسرانه

حسابداري-كامپيوتر-گرا فيك -نقشه كشي معماري-

بلوارشهيدكلهر-روبروي اردوگاه شهيدمنتظري

65295181

فني شهداء

پسرانه

الكتروتكنيك-مكانيك خودرو-ساختمان-نقشه برداري

بلواركلهر-جنب بيمه

65295068

ابتكار

پسرانه

حسابداري-كامپيوتر-الكترونيك -نقشه كشي معماري-

فاز4انديشه-بلوارتوحيد-روبروي بازارميوه وتره بار

65350777

فاطمه معلميان

دخترانه

حسابداري-كامپيوتر-تربيت بدني

ميدان فرمانداري-خ بنت الهدي-خ جليلي-كوچه دلير

65240944

اميدانقلاب

پسرانه

نقشه كشي معماري-كامپيوتر

وائين

65325010

آذين

دخترانه

حسابداري-كامپيوتر-گرافيك-نقشه كشي معماري

خ وليعصر-كوچه ثمري

65227112

وليعصر(عج)

دخترانه

كامپيوتر

وحيديه-ميدان شاهد-بن بست اول

65634817

سينا تك

دخترانه

حسابداري-كامپيوتر-گرا فيك -نقشه كشي معماري

فاز1انديشه-خ11غربي-پلاك28

65526505

تلاشگران

پسرانه

كامپيوتر

شاهدشهر(علي آباد)

65442212

سهروردي

دخترانه

حسابداري

شهرك مصطفي خميني-ميلاد8-پلاك28

65763507

صاحب الزمان

دخترانه

كامپيوتر

ويره-بلوارآزادگان-ك انتظار-دبيرستان صاحبالزمان

65766555

عفيفه

دخترانه

كامپيوتر

سعيدآباد-بلوارامام خميني-جنب مسجد

65602893

فيروزكوه

شهيدهاشمي نژاد

پسرانه

حسابداري-كامپيوتري

45متري-بعدازتامين اجتماعي

76444886

شيخ محمد بليغ

دخترانه

حسابداري-كامپيوتر-نقشه كشي معماري-گرافيك

خ مطهري-دشتستان7-پلاك14

76442616

 

نام منطقه

نام هنرستان

جنسيت

رشته هاي موجود

نشاني

تلفن

فشافويه

فاطميه

دخترانه

گرافيك

حسن آبادج-خ مصلي-خ فدك-هنرستان فدك

62264165

 

قرچك

اميركبير

پسرانه

مكانيك خودرو-الكتروتكنيك-الكترونيك-تاسيسات-صنايع فلزي

جنب پارك شهداي گمنام

3136085

فاطميه

دخترانه

حسابداري-كامپيوتر-گرافيك-نقشه كشي معماريكودكياري

خ مسجدجامع-نبش ميدان فرديس

36116066

پيشگامان

دخترانه

حسابداري

خيابان فرديس

36144433

موثق پور

پسرانه

حسابداري-كامپيوتر-نقشه كشي معماري

شهرك طلائيه-ميدان گل گندم

36110868

كهريزك

شهيدگلشني

پسرانه

مكانيك خودرو-الكتروتكنيك-الكترونيك-ساختمان-ساخت وتوليد-صنايع فلزي-متالوژي-صنايعچوب

شهرري-جنب ايستگاه مترو باقرشهر

55202050

مهديه

دخترانه

حسابداري-كامپيوتر-نقشه كشي معماري

شهرري-باقرشهر-بلوارفلسطين-هنرستان شهداي بانك صادرات

55226620

 

ملارد

شهيدچمران

پسرانه

كامپيوتر-حسابداري-مكانيك خودرو-الكتروتكنيك-صنايع فلزي-صنايع چوب

ملارد-ويلاي جنوبي-جنب استخردقت پور

65993292

شهيددكتربهشتي

پسرانه

صنايع غذائي-اموردامي-امورزراعي وباغي-ماشين هاي كشاورزي

چهارراه ملارد-صفادشت-روستاي اميرآباد-بي بي سكينه

65741180

حاج محسن اصغر

پسرانه

تربيت بدني

سه راه انديشه

6547135

پژوهندگان جوان

دخترانه

حسابداري-كامپيوتر-گرافيك-نقشه كشي معماري

بلواراصلي مارليك-نرسيده به ميدان سپاه-جنب مجتمع ساحل

65102400

طوبي2

دخترانه

حسابداري

مارليك-فاز3-بلوارارغوان-خ ريحانه-خ گلزار

65192800

 

 

 

ورامين

حر(فني)

پسرانه

مكانيك خودرو-الكتروتكنيك-ساختمان-ساخت وتوليد-نقشهبرداري

ميدان امام حسين-خيابان شهيدقندي

36345755

موفقيان

پسرانه

حسابداري-گرافيك-الكترونيك-كامپيوتر-صنايع شيميائي

بلوارامام رضا-كوچه امام هادي

36228301

هجرت

دخترانه

حسابداري-كامپيوتر-گرافيك-كودكياري-طراحي دوخت-نقاشي

خ طالقاني-انتهاي كوچه فتح المبين

36257176

شهيدكريمي

پسرانه

حسابداري-كامپيوتر-نقشه كشي معماري

كارخانه قند-خ شيرازي-جنب كوچه بويه زاده

36269340

عفاف

دخترانه

حسابداري-كامپيوتر-گرافيك

بلوار رسالت

36260091

اماحسن مجتبي(ع

پسرانه

تربيت بدني

خ اسفندآبادجنوبي-جنب موتوري شهرداري

36273532

فدك

دخترانه

حسابداري-كامپيوتر-گرافيك-نقشه كشي معماري-تربيت بدني

دهوين-بلوارامام رضا-كوچه حماسي

36228142

شهيدمصطفي خميني

پسرانه

كامپيوتر

ميدان امام حسين-خيابان شهيدمصطفي خميني

36252535

***********************************************************************

 

نام منطقه

نام هنرستان

جنسيت

رشته هاي موجود

نشاني

تلفن

چهاردانكه

انديشه

پسرانه

حسابداري

جاده ساوه-خ آيت ا... ايرواني

55252050

بحرالعلوم

دخترانه

گرا فيك

جاده ساوه-سه راه اتوبان-شهرك ماهشهر

55254595

 

دماوند

دكترحسابي

پسرانه

الكتروتكنيك-الكترونيك- نقشه كشي معماري-كامپيوتر-مكانيك خودرو

گيلاوند-بلوارشهيد بهشتي-كوچه شهيدفهميده

76319370

شهيد رجائي

پسرانه

امور زراعي و باغي

كيلومتر16جاده تهران فيروزكوه-مقابل روستاي آيينه وندان

76353711

زينبيه

دخترانه

حسابداري-گرا فيك - نقشه كشي معماري-كامپيوتر

جيلارد-زيرپل هوائي-خيابان دكتر حسابي

76319373

دانش نيا

پسرانه

تربيت بدني

شهرك اماميه-روبروي سالن ورزشي شهداء

76322666

 

رباط كريم

شهيدرهساز

پسرانه

الكتروتكنيك-مكانيك خودرو-نقشه كشي  عمومي-ساخت وتوليد

داووديه-كمربندشمالي آزادگان

56410416

اسوه

دخترانه

حسابداري-گرا فيك - نقشه كشي معماري-كامپيوتر

خيابان بخشداري-روبروي اداره پست

56438877

علي نوراني پور

پسرانه

كامپيوتر-ساختمان- تاسيسات

داووديه-بلوارآزادگان-انتهاي گلستان دهم

56412848

رودهن

مبتكران

دخترانه

حسابداري بازرگاني- نقشه كشي معماري-كامپيوتر

بلوار مطهري-پشت دانشگاه  علمي-كاربردي سابق

76510010

چمران

پسرانه

كامپيوتر-نقشه برداري

خيابان امامت-بالاتراز دفترامام جمعه

76500875

 

ناحيه1

شهرري

ايثار2

دخترانه

حسابداري-گرا فيك - الكترونيك-كامپيوتر-نقشه كشي  عمومي

دولت آباد-بلوارقدس-روبوي بلوار دارالتوحيد-نبش خيابان گلبن

33383200

سيدالشهداء

دخترانه

حسابداري- نقشه كشي معماري-كامپيوتر-طراحي ودوخت

دولت آباد-فلكه دوم-خ برادران  بهشتي-خ شهيدپورزاهد

33783200

امام علي(ع)

پسرانه

حسابداري-كامپيوتر-مكانيك خودرو-الكتروتكنيك-الكترونيك-

خ فدائيان اسلام-جنب مجتمع اركيده

33394100

ابراهيم

دخترانه

حسابداري-كامپيوتر

جاده ورامين-بعدازعباس آباد-شهرك نظامي-خيابان وليعصر(عج)

33401551

آل محمد

پسرانه

حسابداري- الكتروتكنيك-الكترونيك-نقشه كشي معماري-كامپيوتر

جاده خاوران-شهرك خاورشهر-فاز2-شهرك امام رضا(ع)

33851040

 

ناحيه2 شهرري

زكرياي رازي

پسرانه

حسابداري-گرا فيك - نقشه كشي معماري-كامپيوتر-صنايع شيميائي

خ35متري امام حسين-كوچه ساوجي

33382111

آريو مصلي نژ‍اد

پسرانه

حسابداري-تربيت بدني

ميدان نماز-خ امام حسين-كوچه شهيدصاحب الزماني

55902777

قدس

دخترانه

حسابداري-گرا فيك - نقشه كشي معماري-كامپيوتر-نقاشي-صنايع دستي

خ امام حسين-خ خانلري

55902729

آرمينه مصلي ن‍‍‍ژاد

دخترانه

حسابداري-تربيت بدني

خ امام حسين-خ صاحب الزماني-كوچه فتح المبين

5595009

موفقيان

پسرانه

الكتروتكنيك-الكترونيك-مكانيك خودرو-كامپيوتر-پويا نمائي

خ24متري-بعداز اداره پست-ابتداي ك تربيت معلم-پلاك1

55915886

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع:

 

-الحسینی، رضا،(1379). بررسی عوامل موثر در تقویت گرایش دانش آموزان به فعالیتهای قرآنی، اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی.

-برمکی، زرافشان(1384). راهنمایی و مشاوره در دوره های مختلف تحصیلی، چاپ دوم، تهران:صبا.

-توکلی، یدا...، و همکاران، (1385). برنامه ها و فعالیت های راهنمایی و مشاوره، چاپ اول، تهران:  ورای دانش.

-ثنایی، باقر، رئوفی، مریم (1377). راهنمایی اطلاعات تحصیلی و شغلی در نظام جدید آموزش متوسطه  وعالی برای دانش آموزان ، والدین، مشاوران، دبیران، تهران:خجسته.

-حمزه ای، مهوش،(1389). هنجاریابی آزمون شغلی هالند SDS ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.

-حسینی بیرجندی، سید مهدی(1385). راهنمایی و مشاوره تحصیلی، تهران: رشد.

-حسینیان، یزدی، (1376). چه شغلی را انتخاب کنم ؟،چاپ سوم، تهران :مدرسه .

-خلیلی، شهناز،(1383). رابطه میان سبکهای شناختی با انتخاب رشته تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد،  دانشگاه آزاد، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی واحد تهران مرکزی.

-زارع، محمد،(1382). بررسی علل گرایش دانش آموزان متوسطه به رشته های تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم، تهران.

-زندی پور، طیبه. (1388). برنامه ریزی تحصیلی و شغلی.تهران:شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران.

-زنگنه، بررسی رابطه نگرش نسبت به رشته تحصیلی و شغلی آینده با عملکرد تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی واحد تهران مرکزی، 1375.

-ساخار و پولوس، وودهال(1370).آموزش برای توسعه تحلیلی از گزینشهای سرمایه گذاری،( ترجمه پریدخت وحیدی و حمید سهرابی) تهران:سازمان برنامه و بودجه.

-سازمان سنجش کشور(1387). انتخاب رشته ویژه مشاوران آموزش و پرورش، تهران: سازمان سنجش کشور، صفحه 17-12.

-شفیع آبادی، عبدا...،(1379). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل، تهران:  رشد.

-مرادی، میترا (1389). بررسی رابطه میان رشته تحصیلی و موفقیت در کنکور سراسری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.

 

 

 

 

فصل چهارم:

 

نوجوانی

 

 

الإمام علي عليه‏السلام : ما مِن حَرَكَةٍ إلاّ و أنتَ مُحتاجٌ فيها إلى مَعرِفَةٍ .

امام على عليه‏السلام : هيچ فعّاليتى نيست ، مگر آن كه تو در آن ، نيازمندِ شناختى.

ریختم با نوجوانی باز طرح زندگانی

تا مگر پیرانه سر از سر بگیرم نوجوانی

آری آری نوجوانی می‌توان از سرگرفتن

گر توان با نوجوانان ریخت، طرح زندگانی

(محمد حسین شهریار)

 

 

 

 

 

مقدمه:

بلوغ پدیده اعجاب انگیزی است که در روند رشد انسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بلوغ طبق نظریه دانشمندان انتقال از مرحله کودکی به بزرگسالی است. در این دوره تغییرات فیزیولوژیکی در مغز و غدد داخلی بدن باعث دگرگونی جسمی، روانی و رفتاری چشمگیری می شود. در واقع، شخصیت نوجوان در این مرحله از زندگی است که ثبات می یابد و شکل می گیرد .بلوغ تنها پدیده ای زیستی نیست بلکه یکی از نشانه های رشد فکری و اجتماعی است و در نتیجه نشانه آمادگی پذیرش مسئولیت در زندگی فردی و اجتماعی به شمار می رود. بلوغ در ادیان الهی نیز اهمیت ویژه ای دارد; زیرا بلوغ از شرایط تکلیف است و مکلف از نظر ادیان الهی، خاصه اسلام، کسی است که حقوق و وظایف و تکالیفی دارد که موجب پذیرش مسئولیتهای متفاوت می شود. مسئولیتهایی که فرد را موظف به انجام اعمالی می کند. دایره شمول این اعمال تمام شئون زندگی فرد را دربرمی گیرد: اعمالی چون نماز، روزه، حج و... که در زمره اعمال عبادی هستند. شرکت، حواله، اجاره، عقود و ایقاعات، ازدواج و طلاق و... که در معاملات گنجانده می شوند و قضاوت، شهادت، اجرای حدود و قصاص که در حقوق مطرح می شوند.

نوجوانی دارای ویژگی های مخصوص به خود است كه كاملاً با رفتار و منش دوران كودكی متفاوت می باشد. گرچه نوجوانی دنباله دوران كودكی است و كودكان نیز مانند نوجوانان دستخوش احساسات تند هستند، لیكن هیجانات عاطفی نوجوانان نسبت به دوران كودكی شان دارای شدت، عمق، گسترش و دوام بیشتری است.با رشد جسمی، عقلی، اجتماعی و احساسی كه در این دوره از سن، به اوج می رسد، فرد از دوران كودكی بیرون آمده، به تدریج به دنیای مرد یا زن كامل بودن وارد می شود. در واقع اگر دوران كودكی را دوره تكوین بدانیم، دوران نوجوانی دوره انتقال است.این دگرگونی های روانی و جسمی در دومین دهه زندگی انسان یعنی از سن ۱۱ سالگی شروع می شود و تا سن ۱۸ سالگی ادامه دارد. زمان شروع و پایان آن در دختران زودتر از پسران است.

 

نوجوانی چگونه دوره ای است ؟

نوجوانی دوره غلبه نیازها، عواطف و احساسات بر قوه تعقل و اندیشه و زمان بروز رفتارهای بی دوام و زودگذر است. از این رو این دوره را به هوای بهاری تشبیه كرده اند كه یك لحظه آفتابی و سوزان و لحظه ای دیگر بارانی و سرد است. در دوران بلوغ، نوجوان بیش از هر دوره دیگر از زندگی اش دستخوش هجوم احساسات است و دگرگونی ها، التهاب ها، اضطراب ها و جلوه های غیر معمول و ظاهراً غیر عادی در او ظاهر می شود. روشن است كه این حالت ها ویژه، رفتار ویژه والدین و مربیان را نیز طلب می كند. داشتن آگاهی و شناخت از دلایل و علل بروز خصوصیات اخلاقی و رفتاری نوجوانان می تواند، سبب پیشگیری بسیاری از سوء تفاهمات و مانع برخورد میان والدین و نوجوانان شود و در كاستن ناراحتی های این دو نسل موثر باشد.

 

مراحل نوجوانی

تغییر و تحوّلات این دوره به سه مرحله تقسیم می شود:

مرحله اول: فاصله گرفتن (14-12 سالگی)

بروز رشد جسمی و اولین نشانه های بلوغ، با نوعی تمایل طبیعی برای فاصله گرفتن کودک از بزرگ سالان، بخصوص والدین همراه است. این تمایل می تواند در بستن در اتاق یا حمام توسط کودک و یا محرمانه جلوه دادن تغییرات بدن مشاهده شود. این گونه رفتارهای محرمانه و اختصاصی، نقش روانی ـ اجتماعی مهمی در پایان دادن به وابستگی های کودکانه قبلی به والدین و سایر بزرگ سالان ایفا می کند. با افزایش این فاصله، کودک می تواند با دوستان نزدیک خود راز و رمزهایی را مطرح کند و ارتباط های ویژه دوره نوجوانی را با گروه هم سالان و به دور از والدین و معلمان و دیگر بزرگ سالان به وجود آورد. در کودکان عادی، این فاصله تا آنجا گسترش می یابد که به کشف هویت و جنسیت و سایر جوانب رشد «خود» در آنان منجر شود.

 

مرحله دوم: جدایی تدارکاتی (17-15 سالگی)

این مرحله که هسته اصلی نوجوانی و مشکلات آن است، با رشد بیشتر بدنی و جنسی همراه است و سطح عالی تری از ادراک «خود» را تجلّی می دهد. رشد مغز و توانایی های شناختی نوجوان با درونی شدن حیات عاطفی و ارتباط عمیق تر با گروه هم سالان، جدایی بیشتر ویژگی های روان شناختی نوجوان و باورها و ارزش های او از والدین و بزرگ سالان را به بار می آورد. این جدایی هرچند به ندرت جنبه جدایی مکانی نوجوان با والدین و بزرگ سالان را پیدا می کند، اما معمولا یک جدایی روحی، فکری، ارزشی و رفتاری است و زمینه های ذهنی استقلال را برای او فراهم می آورد. در همین مرحله، انسجام جنبه های مختلف بدنی و جنسی و تصور از خویش به صورت هویت واحد شکل می گیرد و پاسخ گویی به سؤال اساسی «من کیستم؟» به تدریج در ذهن نوجوان تحقق می یابد. در این مرحله، کسب دانش و مهارت های لازم برای اشتغال یا برای ادامه تحصیل، به عنوان یک نیاز مهم در تعلیم و تربیت نوجوانان مطرح می شود.

 

مرحله سوم: ورود مجدّد به مناسبات اجتماعی (20-18 سالگی)

چنانچه رشد نوجوان در مراحل پیشین به گونه ای نسبتاً بهنجار صورت گرفته باشد، در این مرحله آخر نوجوانی به تدریج به صورت یک فرد مستقل و خودکفا در مناسبات خانوادگی، آموزشی، شغلی، اجتماعی و فرهنگی ایفای نقش می کند و در چنین صورتی می توان امیدوار بود که مراحل رشد و پرورش او به درستی انجام شده و او آماده است تا زندگی جوانی و بزرگ سالی را با موفقیت آغاز کند و ثمرات رشد و پرورش بیست ساله را در تداوم زندگی خویش آشکار نماید.

 

چگونگی رشد در نوجوانی

الف رشد جسمی: در آغاز این مرحله، تغییرات و تحولاتی سریع و عمیق در جسم پدید می آید كه سبب بروز خلق و خو و رفتاری جدید می شود، با رشد غده های مختلف، تعادل دوران كودكی به هم می خورد و بدن در وضع جدیدی قرار می گیرد. این دوره از سن مرحله بیداری و هوشیاری جنسی نیز هست

تحوّل جسمی

نوجوانی پس از مرحله جنینی، که از تغییرات سریع و فوق العاده برخوردار است، دومین مرحله تغییر و تحوّلات چشمگیر و پرشتاب است. از این رو، روان شناسان بیشتر تمایل دارند که در این مورد به جای «رشد» واژه «جهش» را به کار گیرند. در سال های اولیه بلوغ (سنین 12 تا 13 سالگی) تعادل جسمی نوجوان بر هم می خورد و تغییرات عمیقی در ارگانیزم به وجود می آید، شکل و حجم بدن تغییر می کند و دستخوش دگرگونی می شود و طرح عمومی بدن نوجوان از حالت کودکی خارج شده، مانند قالب و اندازه بزرگ سالان می شود. اعضای بدن از پایین به بالا رشد می کند، به گونه ای که ابتدا پاها بزرگ و دراز می شوند، سپس رشد بخش های میانی بدن و عضلات آغاز می گردد و به همین ترتیب سایر اعضای بدن نیز تحوّل می یابند.

افزایش ناگهانی قد و وزن آشکارترین نشانه اولیه بلوغ است. این تغییر سریع به طور معمول در دختران و پسران حدود 2 سال طول می کشد. بیشتر دختران در سنین بین 14 تا 15 سالگی به قد بزرگ سالی می رسند، اما در اکثر پسران این رشد در حدود 18 سالگی حاصل می شود. پیش از رشد ناگهانی بلوغ بدنی، قد پسران حدود 2 درصد بلندتر از قد دختران است. به دلیل آنکه دختران زودتر به رشد بدنی می رسند، برای یک دوره کوتاه سه تا چهار ساله، دختران بلند قدتر و سنگین تر از پسران هم سال خود می شوند، اما پس از آنکه جهش ناگهانی بلوغ در پسران نیز صورت گرفت قد آنان به طور متوسط حدود 8 درصد بلندتر از قد دختران می شود.

هرچند رشد بدن ـ از جمله قد ـ به دلایل ژنتیک، ناهنجاری زا، بهداشتی، تغذیه ای، نژادی و حتی اجتماعی ـ فرهنگی در بین کودکان و نوجوانان متفاوت است، ولی به هر صورت، اندازه قد کودکان و نوجوانان اثر مهمی بر چگونگی رفتار هم سالان و بزرگ سالان با آنها دارد. مردم اغلب این طور فکر می کنند که افراد بلندقدتر و عضلانی تر از شایستگی های بیشتر و کارایی و قدرت مدیریت بالاتری برخوردارند. کودکان و نوجوانان بلند قدتر و عضلانی تر نیز احساس متفاوتی درباره خودشان دارند. آنان احساس می کنند که «تیپ» بهتری دارند و تمایل رهبری دیگران در آنان بیشتر می شود. والدین نیز به این نوجوانان به چشم افراد بزرگ سال می نگرند، در حالی که فرزندان کوتاه قدتر و ظریف اندام تر خود را ـ حتی اگر از نظر سنّی و بلوغ جنسی در حدّ هم سالان بزرگ اندام تر خود باشند ـ تحت مراقبت بیشتری قرار می دهند.

در اثر رشد جسمی، نوجوانان حساسیت زیادی نسبت به بدن خویش پیدا می کنند. پسران این احساسات را با ایستادن های مکرّر در مقابل آینه و نظاره کردن بدن خود و اندیشیدن نسبت به طبیعی بودن یا نبودن رشد خود ظاهر می سازند و نیز نسبت به تناسب اندام ها، حالت پوست، موی سر و حالت چهره و چاقی و لاغری و درشتی و ریزاندامی خود حساس می شوند. البته حساسیت دختران نسبت به بدن و جذابیت های خود بسیار بیشتر از پسران است. نوجوانانی که در این دوره خود را طبیعی و بالنده تلقّی می کنند، در آینده نیز از عزّت نفس و شادمانی بیشتری برخوردار خواهند بود..

تحوّل جنسی

رشد جنسی در دوره نوجوانی، یک معیار و شاخص مهم رشد در این مرحله از زندگی است. این معیار نشانه ای از بلوغ و تغییرات دیگری است که در این دوره رخ می دهد. در طول دوره بلوغ اندام های جنسی پسران (بیضه ها و آلت) و اندام های جنسی دختران (تخمدان ها، رحم و مهبل) بزرگ تر و رسیده تر می شوند. در پسران، بیضه ها شروع به تولید اسپرم می کنند و غده پروستات به تولید منی می پردازد و در دختران، تخمدان ها تخمک رشدیافته را در لوله های فالوپ آزاد می کنند. ویژگی های ثانوی جنسی نیز که مردان را از زنان متمایز می سازد، نظیر روییدن موی صورت در پسران و رشد پستان ها در دختران، آغاز می شود.

با توجه به وضعیت متوسط رشد اندام های جنسی، معمولا بزرگ تر شدن بیضه های پسران در حدود سن 5/13 سالگی آغاز می شود و شش ماه پس از آن موهای زهاری می روید. رشد آلت و جهش قد پسران و کلفت شدن صدای آنان نیز مستلزم گذشت شش ماه دیگر است. اولین احتلام یا دفع خود به خودی منی و اسپرم معمولا حدود یک سال پس از بزرگ شدن آلت بروز می کند. رشد موهای صورت و بدن پسران نیز پس از این مراحل آغاز می شود.

رشد پستان ها و جهش قد دختران نیز معمولا در ده و نیم سالگی شروع می شود. نمو موهای زهاری در دختران در یازده سالگی و نمو موهای زیربغل در سیزده سالگی بروز می کند. نخستین عادت ماهیانه عموماً در آغاز سیزدهمین سال زندگی رخ می دهد. نخستین عادت ماهیانه شاخص رشد جنسی دختران است و مترادف با توانایی باردار شدن نیست. آزاد شدن تخمک رسیده در دختران، که لازمه باروری است، معمولا یک سال تا یک سال و نیم بعد از وقوع نخستین قاعدگی امکان پذیر می شود. بدیهی است که در همه موارد مزبور تفاوت های فردی وجود دارد. رشد هویت جنسی، بخشی از فرایند عمومی رشد جنسی است و اساس زیستی دارد ولی به عوامل گوناگونی همچون چگونگی ارتباطات کودک با والدین، بخصوص با والد هم جنس خود، ارتباط با هم سالان و هم کلاسی ها، محیط آموزشی و فرهنگ و جامعه نیز بستگی دارد.

از نظر نگرش و رفتار جنسی، برخی از تحقیقات (کُول و کُول، 1993، ص 604) نشان می دهد که پسران در آغاز عمدتاً متمرکز بر جنبه های جسمی رفتار جنسی هستند و به تدریج متوجه جنبه های عمیق تر ارتباط اجتماعی و عاطفی می شوند، در حالی که برای دختران هدف های مربوط به تعلق عاطفی و ارتباط اجتماعی اهمیت بیشتری دارد و در مراحل بعدی است که جنبه های جسمی رفتار برایشان اهمیت پیدا می کند. این تفاوت جنسیت در شکل گیری هویت را می توان به شکل های مختلف تبیین کرد. اگر بخواهیم نظریه تحلیل روانی را اساس این تبیین قرار دهیم، باید بگوییم که انرژی پسران عمدتاً جهت گیری خارجی دارد و به کنترل و تسلّط بیرونی متمرکز است، در حالی که انرژی روانی دختران عمدتاً متوجه دنیای درونی و عاطفی است.

 

ب رشد ذهنی: همزمان با رشد جسمانی، توانایی های ادراكی نوجوان نیز توسعه می یابد. پیاژه این دوره از سن را دوره تحولات ذهنی یا فعالیت های رسمی می خواند، كه از سن یازده سالگی شروع می شود و در سن چهارده سالگی به تعادل می رسد. در این مرحله از سن ، هوش در آخرین مرحله از رشد است. فعالیت ذهنی نوجوان به دو صورت توسعه می یابد:

۱فعالیت ذهنی بدون جهت: این فعالیت ذهنی مجموعه تخیلات و اندیشه های نوجوان را تشكیل می دهد . در این سن نوجوان اغلب در رویا به سر می برد؛ از این رو این سن را سن خواب و خیال انیز می گویند. قدرت رویاسازی در نوجوانان به اندازه ای نیرومند و لجام گسیخته است كه گاهی بیمارگونه به نظر می رسد. این خیال پردازی و رؤیاسازی خلاق را‌ (رویای روز) نیز نامیده اند و عارفان نیز آن را به «احلام یقظه» تعبیر كرده اند. این گونه فعالیت ذهنی اگر به صورت عادتدر نیاید و باعث جدا شدن فرد از واقعیت های زندگی نشود مفید نیز هست و گاهی می تواند ناكامی ها و نامرادی های زندگی واقعی را جبران كند.در غیر این صورت سبب بازداشتن نوجوان از تلاش در عالم واقعیت می شود و در او بی تفاوتی به وجود می آورد.

۲- فعالیت ذهنی جهت دار: در این دوره از سن نوجوان قادر است برای حل یك مسئله از روش های گوناگون استفاده كند.

 

* طرز فكرش جنبه استناج و نتیجه گیری دارد.

* برای حل معما یا مسأله از قوانین انتزاعی كمك می گیرد.

* طرز فكرش گاه جنبه فانتزی به خود می گیرد و با واقعیات تطبیق نمی كند.

* گاه آینده نگری می كند و از افكارش مطلع است.

نوجوانی اولین  مرحله از سن است كه فرد درباره خودش و نقشی كه در زندگی باید داشته باشد می اندیشد و نیز به اعتبار و اطمینان اعتقاداتش اقدام می كند ولی این بدان معنا نیست كه قادر باشد مسائل را به درستی تحلیل كند و درباره امری، تصمیمی صحیح و عاقلانه بگیرد، نتایج و پیامدهای  ناشی از رشد تفکر انتزاعی در نوجوانان عبارتست از:

انتقاد از مراجع قدرت

نوجوانان به دليل دستيابي به تفکر انتزاعي و نا آگاهي از محدوديتهاي اجرايي و عملي،‌جهان را به گونه‌ آرماني تجسم مي کند، به همين دليل عملکرد مراجع اقتدار مانند پدر، مادر، معلم، حکومت و... با ايده آل ها و احتمالات خود مي سنجد و نقصهايي در آنان مي يابد و انتقاد مي کند. اگر خانواده ها و بزرگترها بدانند که اين ويژگي طبيعي است، و نشانه رشد شناختي نوجوان است، و بدانند که بايد مجال انتقاد به نوجوان داد و او را با شرائط و تنگناهاي عملي آشنا کرد، در مواجهه با نوجوانان موفقيت بيشتري خواهند داشت و استقلال شناختي نوجوان را بيمه و راه خلاقيت او را هموار خواهد کرد.

 

1 ) گرايش به مجادله

نوجوانان اشتياق دارند که توانائيهاي ذهني خود را در حل مسائل جاري به کار گيرند و از سوي ديگر به ديگران اثبات کنند، از اين روي، در بحثهاي مذهبي، فلسفي، سياسي، اجتماعي، اقتصادي و... با علاقه مندي درگير مي شوند. بايد براي بيان استدلالهاي نوجوانان فرصت مناسبي فراهم کرد که به گسترش ذهني و اجتناب از مجادله هاي شديد تر خانوادگي خواهد انجاميد، نوجوان به دليل خود مرکز بيني و انديشه انتزاعي از پذيرش حرف ديگران خود داري مي کنند، اما در درون آن را مي پذيرند، راه درست برخورد با اين ويژگي پرورش قدرت استدلال و مواجهه با پيامدهاي حرف شان است و از اتهام نفهمي شديدا بايد پرهيز شود، اين ويژگي نيز طبيعي و سکويي رشد شناختي، استقلال و خلاقيت است.

2 ) توجه به خود

نوجوان به دليل خود مرکز بيني هميشه يک تماشاچي خيالي دارد. نوجوان مي پندارد که ديگران همواره او را زير زره بين دارند و به همين دليل نسبت به قضاوت ديگران نسبت به خود حساس و نگرانند، ميان آنچه واقعا براي او مهم است و آنچه ديگران در باره او مي انديشند  تفکيک نمي تواند؛ به همين دليل، فکر مي کند که دگران هم در باره او مثل خودش مي انديشند. بنابراين، نسبت به قيافه ظاهري، نوع پوشش، رفتارهاي اجتماعي و... بيش از حد حساسند؛ " الکايند" توصيه مي کند که بزرگسالان هرگز خصوصيات نوجوانان را به ويژه در ملاء عام سرزنش نکنند.

3) خود محوري

بسياري از نوجوانان زندگي خود را منحصر به فرد تلقي مي کنند و خود را موجود ويژه و متفاوت مي پندارند، شدت اين تفکر به اندازه اي است که نوجوانان خود را از قوانين حاکم بر طبيعت و جهان جدا مي انگارند، معتقدند که با مصرف تفريحي مواد مخدر معتاد نمي شوند، و اگر با سرعت 120 کيلومتر در ساعت رانندگي کنند، و زيگزاگ بروند تصادف نمي کنند و يا با موتور سيکليت تک چرخ بزنند، زمين نخواهند خورد و......نوجوانان به يک نوع " افسانه شخصي" باور دارند و خود را بي نظير و آسيب ناپذير مي دانند.

4 ) بي برنامگي

به دليل آگاهي از احتمالات ودستيابي به تفکر انتزاعي، خود را در برابر طيفي از انتخابها و گزينشها مي بينند، و اين سبب سرگرداني در تصميم گيري مي شود، وقتي نوجوان مي خواهد در مورد مسائل زندگي روز مره برنامه ريزي کند، اغلب احساس مي کند که از پس گزينه هاي پيش برنمي آيد تلاش آنها براي انتخاب گزينه ها بارها شکست مي خورد و به عادت متوسل مي شود وطبق تکانه عمل مي کند و يا اصلا تصميم گيري نمي کند. توصيه شده است که ازتصميم گيري براي نوجوانان خود داري شود؛ ياد آوريها و توصيه هاي سياستمدارانه اراده داده شود تا او با اطمينان بيشتري تصميم گيري کند.

 

ج-رشد اجتماعی :

گرایش به گروه :بارزترین نمود رشد اجتماعی نوجوان شرکت در گروه همسالان است.

شکل گرفتن گروه های همسالان در نوجوانی بیشتر در راستای استقلال جویی و راهی برای رهایی از تسلط بزرگترها بر آنان است . نوجوان در جهت کسب محبوبیت در گروه فعالیت میکند و از ابزارهایی مانند هنر ، مهارتهای ورزشی ،با نشاط و شوخ طبع بودن و فداکاری برای دوستان در این راستا استفاده می کند. شرکت در فعالیت های گروهی و قبول مسئولیتها در گروه اگر با رهنمودهای درست بزرگترها همراه شود ،در جهت رشد اجتماعی نوجوان بسیار مؤثر خواهد بود . و گرنه ممکن است حتی باعث انحرافات اجتماعی در آینده گردد .گرایش به همسالان ممکن است به گرایش به جنس مخالف تبدیل شود که در صورت کنترل نشدن به عواقب عاطفی  غیر قابل جبرانی منجر می گردد.

 

عـبور از تـنهـایی د‌ر د‌وره نـوجـوانی

یکی از عوامل مهم د‌ر شکل‌گیری رفتارها، افکار، نگرش‌ها، احساسات، آرزوها و به طور کلی شخصیت نوجوانان، ارتباط با د‌وستان و همسالان است.

به طور نسبی می‌توان گفت که د‌ر شش سال اول زند‌گی، خانواد‌ه، د‌ر شش سال د‌وم، معلمان و د‌ر شش سال سوم زند‌گی، همسالان و د‌وستان بیشترین نقش را د‌ر تربیت و شکل‌گیری شخصیت هر فرد‌ ایفا می‌کنند‌.بد‌یهی است که برقراری رابطه با د‌وستان و هم قطاران د‌ر هر د‌وره‌ای از زند‌گی واجد‌ اهمیت است اما این موضوع د‌ر د‌وره نوجوانی با توجه به ویژگی‌ها و رفتارهایی که توام با نوجوانی است، به ویژه این که نوجوانان خواهان مستقل شد‌ن از خانواد‌ه، اثبات وجود‌ و کسب هویت‌اند‌، اهمیتی مضاعف پید‌ا می‌کند‌.

د‌وست یابی د‌ر د‌وره نوجوانی

نوجوانی سن رفاقت و د‌وران د‌وستی‌هاست. نوحوانان د‌ر این سن عاشق د‌وستی و رفاقت‌اند‌. گاهی د‌وستی‌های آتشینی د‌ر این د‌وران پد‌ید‌ می‌آید‌ که باعث مشکلاتی می‌شود‌.

د‌وستی د‌ر این سن، بیشتر سطحی و کمتر عمیق است. با این حال، گاهی شد‌ت د‌وستی و وابستگی به حد‌ی است که نوجوان خانواد‌ه خود‌ را رها می‌کند‌ و حتی حاضر است برای د‌وست جانش را فد‌ا کند‌.هراس از گمنامی و تنهایی، نوجوان را برمی‌انگیزد‌ تا خود‌ را د‌ر ارتباط با گروه همسالان قرار د‌هد‌. رنج ناشناخته ماند‌ن، آنچنان او را تحت تأثیر قرار می‌د‌هد‌ که براحساس تعلق به گروه، بیشترین فعالیت را از خود‌ بروز می‌د‌هد‌.

همبستگی گروهی د‌ر این د‌وره قوی‌تر از سایر مراحل زند‌گی است و غالباً به عنوان یک شاخص موفقیت برای بیشتر نوجوان‌ها محسوب می‌شود‌. نیاز به تعلق به گروه به مفهوم پذیرش و قبول گروه مورد‌ نظر نوجوانان است. هر نوع روید‌اد‌ی که براین پذیرش اثر گذارد‌، نوجوان را د‌چار تزلزل، بی‌کفایتی و بی‌‌اعتماد‌ی نسبت به خود‌ خواهد‌ کرد‌. د‌ر موارد‌ی، نوجوان سرخورد‌ه از گروه، به باند‌ها و گروه‌های ناسالم اجتماعی می‌پیوند‌د‌ تا بر تنهایی گوشه گیری اجتماعی خویش فائق آید‌.د‌وستی‌های د‌وران بلوغ، یعنی آغاز نوجوانی، اغلب میان د‌و نفر به وجود‌ می‌آیند‌ و گاه موجب مختل شد‌ن رشد‌ اجتماعی شد‌ه، پیوستن به گروه را د‌چار مشکل می‌کنند‌.

د‌ر میان نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله اغلب د‌ید‌ه شد‌ه است که به طور مرتب از جانب «بهترین د‌وست» به سوی د‌یگری می‌روند‌ و رفیق عوض می‌کنند‌. هر چند‌ این جد‌ایی د‌ر ابتد‌ا د‌رد‌ناک است، با یافتن جانشین د‌رمان می‌پذیرد‌.

نوجوانان، به ویژه نوجوانان د‌ختر، نیاز به د‌وست د‌اشتن و مورد‌ علاقه بود‌ن خود‌ را د‌ر رویا و تخیل ارضاء می‌کنند‌، زیرا د‌ر رویا می‌توانند‌ بد‌ون هیچ‌گونه واهمه، خود‌ را به د‌ست غلیان احساس بسپارند‌ و با نسبت د‌اد‌ن همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها خود‌، کمبود‌های واقعی را جبران کنند‌.جذب گروهی و پذیرفته شد‌ن د‌ر جمع د‌وستان برای نوجوانان اهمیت د‌ارد‌.باید‌ هر گونه انزوا و کناره‌گیری را د‌ر د‌وره نوجوانی به د‌قت مورد‌ بررسی قرار د‌اد‌ و علت آن را جویا شد‌.شاید‌ علت انزوا، ند‌اشتن مهارت اجتماعی باشد‌ یا احساس خطاکاری، اشتباه و بی‌ارزشی او را رفع کند‌ که د‌ر این صورت آموزش مهارت‌های ارتباطی می‌تواند‌ به نوجوان کمک کند‌ تا د‌ر جمع پذیرفته شود‌ و خود‌ را ابراز د‌ارد‌.

براساس نتایج یک مطالعه د‌ر سال ۱۳۷۲ ، ۶۲ د‌رصد‌ د‌انش آموزان راهنمایی ناحیه ۳ اصفهان از گروه همسال، الگو پذیرفته‌اند‌.۷۲د‌رصد‌ د‌ر گذران اوقات فراغت و ۷۵ د‌رصد‌ د‌ر الگوی د‌رس خواند‌ن از گروه هم سالان پیروی کرد‌ه، ۴۸ د‌رصد‌ مانند‌ پد‌ر و ۶۰د‌رصد‌ مانند‌ معلم تربیتی خود‌ رفتار می‌کنند‌.مقایسه پسران و د‌ختران نشان د‌اد‌ که پسران بیش از د‌ختران تحت تاثیر گروه هم سالان خود‌ بود‌ه‌اند‌. این تفاوت را می‌توان به امکان تعامل بیشتر پسران با گروه هم سالان د‌ر جامعه ما نسبت د‌اد‌.د‌ختران بیش از پسران به خاطر هم سالان خود‌ د‌ست از خواست‌های خویش برمی‌د‌ارند‌.

 

خصايص اجتماعى دوره نوجوانى

1. گرايش به انس و الفت با ديگران

2. كاسته شدن تسلّط خانواده بر نوجوان و تلاش نوجوان براى تثبيت موقعيت خود و جلب اعتراف اطرافيان و پذيرش اين واقعيت

3. بينش اجتماعى در مرحله نوجوانى كه موجب درك روابط موجود بين خود و ديگران مى شود و منجر به دريافت بصيرتى خاص در آثار و اعمال متقابل رابطه نوجوان و مردم مى گردد

4. سركشى و تمرّد عليه فشار موجود در خانواده كه ناشى از احساس فرديت و استقلال طلبى اوست

5. احساس تمسخر نسبت به محيط واقعى زندگى كه ناشى از آرمان گرايى نوجوانان مى باشد

6. رقابت با دوستان و هم سالان در صحنه هاى زندگى كه ناشى از احساس اثبات موقعيت اجتماعى و خودنمايى نوجوان است

7. پاى بندى نوجوان به عقايد و افكار خود در مقابل معيارهاى والدين و فرهنگ و محيط زندگى

8. آمادگى براى ايفاى نقش زن و مرد

9. تقليد و تبعيت از نمونه ها و سرمشق هاى زندگى به جاى تبعيت از قواعد و مقررات اخلاقى مثل تقليد از فوتباليست ها

10.كاهش وابستگى نوجوان و رشد روحيه استقلال طلبى در نوجوان

 

4ـ رشد عاطفى

يكى از عواملى كه در شخصيت نوجوان مؤثر است عواطف نوجوان مى باشد. نوجوانان افرادى عاطفى اند و گاهى كوچك ترين چيز احساسات و عواطف آن ها را خدشه دار مى كند و در نتيجه، موجب دگرگونى آن ها مى شود. پس همه افراد، به خصوص بزرگ ترها بايد در برخورد با نوجوانان به عواطف آن ها توجه كافى مبذول دارند.

 

ويژگى هاى رشد عاطفى نوجوان

1. هيجان و عواطف تند و شديد

2. نوجوان از محرّك هاى هيجانى به سرعت متأثر مى شود كه دليل آن نامتعادل شدن ترشّحات غدد داخلى و تغيير گرايش او نسبت به محيط است كه از يك سو، نمى خواهدو نمى تواند واكنش هاى كودكى را از خود نشان دهد و از سوى ديگر، هنوز نمى تواند كاملاً با وضع موجود سازش يابد و واكنش مطلوب اطرافيان را نشان دهد. از اين رو، وقتى به رفتار او انتقاد مى شود سريع ناراحت و غمگين مى شود.

3. گاهى در تعبير و بيان عواطف خويش دچار ترديد مى شود و حتى به دليل نگرانى از انتقاد و سرزنش مردم، آن ها را آشكار نمى كند. به اين دليل، در خود فرو مى رود، به توهّمات پناه مى برد، از مردم كناره مى گيرد و گاهى از ناسازگارى اميال با واقعيات نااميد مى شود.

4. واكنش هاى هيجانى و عاطفى نوجوان ناپايدار است كه دليل اين ناپايدارى در دو چيز مى باشد:

الف. تغيير در ترشحات غدد درون ريز كه موجب تحريك عاطفى بيش تر او مى شود;

ب. تغييرات رشدى خاص دوران بلوغ و ترديدهاى اجتماعى كه تنش عاطفى نوجوان را افزايش مى دهد.

5. به دليل آن كه نوجوان تجربه بزرگ سالان را ندارد، در نحوه اظهار پاسخ هاى هيجانى و عاطفى نمى تواند سنجيده عمل كند; مثلاً، نمى داند محبت خودراچگونه به جنس مخالف نشان دهد.4ضاوتش سطحی و مبتنی بر مشاهدات است.

 

د- رشد مذهبى

اصل گرايش به دين و مذهب فطرى است و در همه انسان ها وجود دارد; ارسال رُسُل و انزال كتب براى شكوفا كردن و غبارروبى از اين فطرت الهى است. فرايند شكل گيرى مذهب از كودكى تا بزرگ سالى داراى مراحلى مى باشد كه در نوجوانى تحت تأثير تفكّر صورى و شناختى، تغييرات زياد مذهبى نيز رخ مى دهد. در اين دوره، نوجوان دنبال يافتن نوعى فلسفه براى زندگى است كه تعريف مشخصى از زندگى و جهان اطراف ارائه دهد; فلسفه اى كه جميع شؤون زندگى او، اعم از سياسى، اقتصادى و اجتماعى را شامل شود و بتواند نيازهاى او را مرتفع كند و سؤالات او جواب مناسب بدهد.

 

رغبت هاى دينى

بر خلاف تصوّر بعضى، نوجوانان به دين و مذهب علاقه مندند و احساس مى كنند دين نقش مهمى در زندگى آن ها ايفا مى كند. آن ها درباره اديان و مذاهب سخن مى گويند، در مراسم دينى شركت مى كنند و در مورد مفاهيم دينى از بزرگ ترها مى پرسند. از اين رو، دوره نوجوانى را «دوره ترديد دينى» نام نهاده اند; زيرا در اين سنين، نوجوان مى خواهد باورها و اعتقاداتش را از نو بسازد و از تقليد كوركورانه و صرف خارج شود و با استدلال عقل در معتقدات خود تجديد نظر كند. در اين سنين نوجوان در انجام اعمال مذهبى مثل نماز و روزه سهلـ انگارى مى كند با اين كه پيش از اين سن مرتّب و مقيّد به انجام اين عبادات بوده است، حتى گاهى در مقابل بزرگ ترها كه او را به دليل نماز نخواندن سرزنش مى كنند مى گويد: چرا نماز بخوانم؟ والدين نبايد نگران اين شك و ترديد باشند; زيرا بر حسب فرموده حضرت على(عليه السلام) كه قبلاً هم ذكر شد، شك و ترديد انسان در موضوعات مختلف نشانه عقل و ميزان رشد اوست. در اين موارد، وظيفه اوليا و مربيان است كه طورى براى نوجوان زمينه را فراهم كنند كه از شك براى رسيدن به يقين استفاده كند و در شك باقى نماند.كودك احساس مى كند والدين و بزرگ ترها از اشتباه مبرّا هستند، ولى چنين تصورى در نوجوان وجود ندارد. او بزرگ ترها را جايزالخطا مى داند. بنابراين، احساس مى كند كه به آن ها هم نمى تواند اعتماد كند. از اين رو، نيازمند پايگاهى مستحكم مى شود كه بتواند او را هدايت كند و خود بدون خطا باشد.

 

دوره هاى شكل گيرى دين و مذهب در نوجوانان:

در نوجوانى شاهد تغييرات و تحولات زيادى از جمله تغييرات شناختى هستيم. از اين رو شكل گيرى دين و مذهب در نوجوان چند دوره را طى مى كند:

1. دوره بيدارى دينى: در اين دوره، نوجوان علاقه مند است مثل والدين خود، آداب و مراسم دينى را انجام دهد. همين اعمال موجب افزايش رغبت دينى در او مى شود. از اين رو، شايسته است اماكن عبادى داراى جاذبه باشد تا نوجوان را جذب كند.

2. دوره ترديد دينى: در اين دوره، او به انتقاد مفاهيم دينى مى پردازد و سؤالاتى به ظاهر كفرآميز مطرح مى كند; اگر خدا نباشد چه مى شود، چرا خدا ديده نمى شود؟ او مراسم مذهبى را مورد انتقاد قرار مى دهد، بدون اين كه آن ها را مردود بشمارد.

3. دوره بازسازى دينى: نوجوان احساس مى كند كه به حقايق دينى تازه اى نياز دارد، اما متفاوت از آنچه والدينش بدان معتقد بودند. براى اين منظور، ممكن است به گروه هاى دينى خاص گرايش پيدا كند. در اين جا نقش محيط و اوليا و مربيان روشن مى شود و بايد زمينه سالم را براى او فراهم كنند. نوجوانى كه در دوره ترديد دينى به سر مى برد و مى خواهد زيربناى دين خود را با عقل و استدلال بسازد، نياز شديدى به كمك اوليا و مربيان دارد. فقدان ارشاد آن ها يا ارشاد با شيوه غلط موجب مى شود نوجوان راه خطا در پيش مى گيرد. البته در اين زمينه، نبايد از نقش محيط و دوستان غفلت كرد.

 

ه رشد شخصیت: بر اثر رشد غده ها و تغییر و تحولی كه در جسم نوجوان در این سن ظاهر می شود تغییراتی نیز در نوع رفتار، برخورد و موضعگیری های آنان پدید می آید. این دوره از سن دوره تثبیت شخصیت است؛ یعنی علائق، انگیزه ها، تمایلات رفتاری، همانند سازی و نقش جنسی كه در سن كودكی شكل گرفته بودند، رفته رفته ثابت می شوند. در این قسمت به برخی از ویژگی های شخصیتی نوجوان اشاره می كنیم.

1-در داوری شتاب زده است، زیرا بسیار تابع احساسات است تا عقل و منطق، و این شتاب زدگی در داوری اغلب سازش اجتماعی او را دچار اشكال می كند.

2-با آنكه سطح معلوماتش خیلی پایین است ، غالباً در مورد تخصصی ترین امور اظهار نظر می كند و دلایلش نسنجیده و افكارش نارس است.

3-نوجوان با آنكه متوجه واقعیت و جریانات ظاهری می شود، ولی هنوز فوق العاده ذهن گرا است و گاهی بین حقیقت و مجاز فاصله ای قائل نیست.

4-از ویژگی های دیگر شخصیت نوجوان، پرخاشگری است كه به صورت مخالف یا طرز فكر، ذوق و سلیقه بزرگسالان ظاهر می شود وسپس به صورت تمرد و سركشی خود را نشان می دهد. نوجوان به علت هیجانی بودن، غالباً رفتار پرخاشگرانه خود را با حمله كردن و تهاجم ظاهر می سازد.

به طور كلی در این سن شخصیت رشد می كند، ولی نظام پیوند میان عوامل متعدد شخصیت، سبب پیدایش رفتارهای متضاد در نوجوان می گردد و هیجانات عاطفی نوجوان همواره میان دو قطب متضاد در حال نوسان است. به طور مثال، بدون هیچ دلیلی مشخص ممكن است حالت شادمانه او تبدیل به افسردگی شود یا در عین غرور احساس خود كم بینی و شرمئدگی كند. با آنكه خودپرست و خودخواه است ولی صفت نوع دوستی و خیرخواهی نیز در او رشد می كند وبا آنكه مایل به داشتن دوستان فراوان و آشنایی با دوستان جدید است، گاه به شدت انزوا طلب می شود و در تنهایی به سر می برد. در عین قدرت ستیزی، خواهان به دست آوردن قدرت است و با آنكه دچار بی تفاوتی و بی اعتباری است و شعار «به من چه، به تو چه» را به كار می گیرد، ولی مشتاق حل مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری است و به دنبال عشق می ورزد . و درعین وابستگی به والدین با هر نوع قدرت و آقا بالا سر مخالف است. در حالی كه از همه توقع قبول مسئولیت را دارد، ممكن است خود را از زیر بار پذیرش مسئولیت شانه خالی كند، چون از شكست می ترسد، همه این ها از نوسانات متداول دوران بلوغ به شمار می رود كه غالباً والدین و مربیان را دچار مشكل می كند.

 

* كمتر زیر بار امر و نهی می رود.

* تصمیم گیری اش خیلی سریع است و زودتر از آنچه كه تصمیم گرفته، عمل می كند.

* حس رقابت در او شدید است. اگر در رقابت پیروز شود، شخصیت عاطفی اش ارضاء می شود، اگر شكست بخورد دچار كینه و عداوت می گردد.

* برای لباس و وسایل و به طور كلی هر چیزی كه متعلق به اوست ارزش فوق العاده ای قائل است.

* بسیار مقلد است. گاهی تقلیدی كوركورانه دارد و با تقلید نادرست برای خود خطر ایجاد می كند.

* مفهوم فردی در این سن آشكار می شود. مفهوم فردی را می توان «قضاوت ارزشمندانه ای كه فرد از خود دارد» تعریف كرد. نوجوانی كه دارای مفهوم فردی قوی است، دارای اعتماد به نفس بیشتری می باشد، از ابراز عقاید خود ترس ندارد و به راحتی احساسات خود را بروز می دهد، و بر عكس، كسانی كه مفهوم فردی شان ضعیف است خصوصیاتی مخالف آنچه كه گفته شد از خود نشان می دهند.

* نوجوانی سن خودشناسی و به خود آمدن است.

* دراین سن «استعداد» تحلیل منطقی و استدلال رشد می كند. نوجوان تحت تأثیر منطق قرار می گیرد و نیز متأثر از ارزش هایی است كه آن را درك می كند. او سعی دارد خود را با هدف های اجتماعی، فرهنگی و مدنی تطبیق دهد.

* به زندگی تا حدی بدبین است و احساسات منفی در او دید می آید؛ مثلاً از علاقه اش به مدرسه و معلم كاسته می شود، كه دلیل آن همیشه رفتار معلم نیست، بلكه علت دیگر آن این است كه نوجوان در این دوره از زندگی به مسائل دیگر غیر از آنچه كه در مدرسه به او تعلیم می دهند، توجه و تمایل پیدا می كند.

جلوه های ناخوشایند بلوغ از نظر بزرگسالان

بیشتر رفتارهایی كه از نوجوان سر می زند، مورد پسند بزرگسالان نیست و غالباً سبب اعتراض آنان می شود، انتقاد و اعتراض بی رویه ی والدین به نوجوانان و لجبازی آن ها، برخورد و اختلاف بین این دو گروه را موجب می شود. از جمله رفتارهایی كه از نوجوانان سر می زند و برای بزرگسالان خوشایند نیست عبارتند از:

* عیب جویی و خرده گیری

* سنت شكنی و  نگاه نداشتن حرمت بزرگترها

* خودستایی

* ستیزه جویی و پرخاشگری، بد اخلاقی و لجبازی.

* بی انضباطی

* عدم رعایت مقررات و عدم اطاعت از فرمان

* پر حرفی تلفنی

* دوست گزینی های مداوم و بی فرجام

* بلند پروازی

* قهرمان پرستی

* مد پرستی و قرض دادن لباس خود به دیگران همسالان وعاریه گرفتن لباس آنان (به ویژه در میان دختران)

وقت گذرانی و پرسه زنی

* وسواس و دو دلی

* بی قراری و بی حوصلگی

* انجام كارهای بی هدف و ناتمام گذاشتن كاری كه شروع كرده است.

* خاطره نویسی و یادبود نگاری

* كشیدن سیگار و مانند آن

* تنبلی به بهانه خستگی و مدت طولانی در رختخواب ماندن و به یك نقطه خیره شدن.

* افراط و تفریط در امور تحصیلی یا مذهبی

* میل به گوشه گیری و انزوا

* علاقه به سر و صدا وحركات تند و پرهیجان

و دهها حركات دیگر كه سبب خشم والدین می شود، ولی لازم به تذكر است كه همه این رفتارها و جلوه های بلوغ، بی فایده و بدون دلیل نیستند.

 

فلسفه وجودی جلوه های بلوغ

جلوه های توفانی نوجوانی یا مظاهر تب بلوغ به طور كلی بیماری یا بیهوده و بی فلسفه نیستند. برای مثال:اگر نوجوان از مقررات اطاعت نمی كند و از فرمانبرداری خوشش نمی آید، به این دلیل است كه حس استقلال طلبی در او رو به رشد است .اگر عیب جویی می كند و خرده گیر است، به این دلیل است كه حس داوری و نیروی ارزشیابی و تشخیص در او رو به تكامل نهاده است.قهرمان پرستی و مد دوستی نوجوان در نتیجه نیاز او به نمونه و الگو برای انتخاب بهترین رفتار، شكل و قیافه، طرز حرف زدن، شیوه لباس پوشیدن و خوب جلوه كردن است.وسواس و تردیدش به دلیل نداشتن تجربه، عدم مهارت كافی و عدم آشنایی با معیارهای مطمئن در تشخیص درست از نادرست است.بی قراری، بی حوصلگی، پرسه زدن و وقت گذرانی نوجوان نشانه روح ناآرام، بی تجربگی و ناآگاهی نسبت به هدف زندگی است كه نوجوان را بلا تكلیف و سرگردان می سازد. برای رسیدن به خواستهای ناشدنی شتاب دارد؛ برای رسیدن به تمایلات شدنی هم كه نیازمند صبر و تحمل رنج و زمان بیشتری است عجول است. همه این ها نوجوان را خسته و مأیوس و بی حوصله می سازند.در رویاسازی هایش جهان بینی، آینده نگری و آرمان وی نهفته است. برای شناسایی آینده نامعلوم و تنظیم برنامه ریزی دلخواه و سازنده در تلاش است و در پی كمال مطلوب می باشد.خاطره نویسی ها و یادبود نگاری های نوجوانان و ورزش های تند و حركات هیجانی آن ها عموماً مفری هستند برای صرف هیجانهای شدید عاطفی و روشی است برای خروج انرژی متراكم و مصرف ناشده و لبریز، و وسیله ای است برای تسكین تأثرات شدید روحی و به دست آوردن آرامش.بنابراین هیچ جلوه ای نوجوانی بی معنی، بی هدف و بیهوده نیست و اگر بزرگسالان را دچار خشم و ناراحتی می كند، دلیلش عدم آشنایی آنان با فلسفه وجودی این گونه رفتارهای نوجوان است؛ در حالی كه بسیاری از این رفتارها نیازمند عكس العمل پسندیده و مناسب از سوی والدین می باشد. عكس العمل بجا و یا نابجای والدین در شخصیت و منش نوجوان اثر می گذارد و آن را بهبود می بخشد یا ویران میكند.اگر علل وجودی جلوه های بلوغ را به درستی شناسانده شود و آن ها را به نوجوان بشناسانید، هیچ گاه برقراری ارتباط، رهبری و ارشاد او دشوار نخواهد بود و خواهید دید كه زندگی با یك نوجوان نه تنها مشكل نیست، بلكه بسیار خوشایند و لذت بخش نیز خواهد بود.

 

جوانان و مدگرايى

مُد و مُدگرايى پديده‏اى است كه كمابيش در ميان همه اقشار جامعه وجود دارد ؛ اما در اين ميان، جوانان و نوجوانان بيش از ديگران به «مُد» اهميت مى‏دهند و «مُدگرا» هستند. امروزه جوانان با گسترش وسايل ارتباط جمعى و فناورى‏هاى جديد رايانه‏اى، ارتباطات گسترده‏اى با جوامع و فرهنگ‏هاى گوناگون يافته‏اند و موقعيت آنها در شناخت و فهم ارزش‏ها، باورها و انتخاب هنجارهاى مطلوب، پيچيده‏تر و مشكل‏تر شده است و چه بسا زمينه‏هاى موجود، باعث شده تا جوانان و نوجوانان به رفتارها و هنجارهاى متضاد با ارزش‏هاى جامعه خويش روآورند. يك روز مانتوهاى بلند و روز ديگر مانتوهاى كوتاه، يك روز آرايش موى سر به سبك آلمانى و روز ديگر موهاى بلند و اصلاح نشده، زمانى شلوارهاى با پاچه گشاد كه روى زمين كشيده مى‏شود، و زمانى ديگر، شلوارهاى تنگ و كوتاه، مُد مى‏شوند. اگر از اين همه افرادى كه عادت كرده‏اند رفتار و نوع و سبك لباسشان‏را طبق آخرين مدهاى رايج تنظيم كنند، بپرسيد كه به چه علت اين كار را كرده‏اند، يا مثلاً اين آرم و كلمه روى لباس آنها چه كاركردى دارد، به سختى بتوان پاسخ متقاعد كننده‏اى شنيد، جز آن‏كه: «خُب، قشنگه!»، «براى اين كه مُده!»، «همه مى‏كنند!» و........اين پاسخ‏ها گرچه سطحى به نظر مى‏رسند، اما در يك تحليل روان‏شناختى نشان‏دهنده نوعى از «تعلّق گروهى»، «نوجويى»، «تنوّع‏طلبى» و گرايش جوانان به «امروزى شدن» است و كاملاً يك پديده طبيعى و بهنجار در جهت ارضاى اين نيازها محسوب مى‏شود؛  اما از آن‏جا كه همراه كالاى مُد شده، شيوه‏هاى رفتارى، هنجارى و ارزش‏هاى خاصى در بين جوانان و نوجوانان رونق و شيوع مى‏يابد و مد، عاملى مى‏شود براى انتقال هنجار و ارزشى از جامعه‏اى به جامعه‏اى ديگر، بررسى زمينه‏ها و پيامدهاى مدگرايى، يكى از موضوعات مهم در جامعه ما محسوب مى‏شود كه اين نوشتار، نگاهى است گذرا به همين موضوع.

 

تعريف مُد و مدگرايى

«مد»ها الگوهاى فرهنگى‏اى هستند كه توسط بخشى از جامعه، پذيرفته مى‏شوند و داراى يك دوره زمانى نسبتاً كوتاه‏اند و سپس فراموش مى‏شوند. بنابر اين، «مدگرايى» آن است كه فرد، سبك لباس پوشيدن و طرز زندگى و رفتار خود را طبق آخرين الگوها تنظيم كند و به محض آن‏كه الگوى جديدى در جامعه رواج يافت، از آن يكى پيروى نمايد.

 

گستره مد

گستره مُد به اندازه گستره زندگى انسان است و تمامى شئونات آن‏را دربر مى‏گيرد. تغييرات مُدگونه، در: علوم و فنون، نظريه‏ها، گرايش به جنبه‏هاى مختلف علمى، الگوهاى تربيتى، سبك منش و رفتار، پوشش، آرايش، محيطآرايى و ... قابل تسرّى است.پوشاك و آرايش، شاخص كالاى مُد شونده با وجود آن‏كه مُد و مُدگرايى كُل گستره زندگى اجتماعى را دربر مى‏گيرد، پوشاك و سبك و شيوه آرايش، شاخص‏ترين كالاى مُد شونده محسوب مى‏شود.

 

عوامل و زمينه‏هاى مُدگرايى

در يك نگاه كلى و جامع‏نگر، مُدگرايى را مى‏توان ناشى از عوامل و زيرساخت‏هاى تاريخى، اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى و روان‏شناختى دانست.ريشه‏هاى تاريخى مدگرايى به سال‏هاى بسيار دور برمى‏گردد. با نگاهى به تاريخ ايران، در عصر سلطنت فتحعلى شاه و ناصرالدين شاه كه پاى ايرانيان به فرنگ باز شد، تا عصر رضا شاه كه دوره حسّاسى را در تاريخ ايران رقم زد، فصل متفاوتى در مدگرايى ايرانيان گشوده شد. از آن زمان كه رضا شاه با سلطه سياسى بر كشور، نحوه و شكل لباس پوشيدن مردم ايران را تغيير داد، تاكنون، مُدهاى مختلف در ايران (و بخصوص در بين قشر جوان)، رايج گرديده است.

مدگرايى و غرب‏گرايى

گرچه مدگرايى و غرب‏گرايى دو مفهوم جدا از هم و داراى تعريف متمايز از يكديگرند، اما سير تحولات تاريخى - اجتماعى در ايران به گونه‏اى سرنوشت اين دو مفهوم را با هم گره زده است كه هرگاه سخن از مدگرايى به ميان مى‏آيد، مفهوم غرب‏گرايى نيز به ذهن، تبادر مى‏كند ؛ زيرا پس از رشد تكنولوژى در اروپا، سنّت‏ها مورد انتقاد قرار گرفت و جامعه به تدريج، انديشه‏ها، طرز زندگى و نوع لباس را تغيير داد.همين‏طور در ايران و كشورهايى نظير آن، رشد صنعت در رأس شعارها قرار گرفت و خيلى زودتر از آن، نوع تفكر، طرز زندگى و آداب لباس پوشيدن، دستخوش تغيير شد.

ميل به اروپايى شدن در جامعه ايرانى باعث شد كه به جاى بازسازى و نوسازى چارچوب اقتصادى - اجتماعى جامعه خود، به نماها و نمادها و ظواهر صنعتى شدن توجه كنند كه مهم‏ترين نماى اروپايى شدن، پوشيدن لباس‏هاى اروپايى و ترويج مدهاى غربى به شمار مى‏رفت.ايرانيان بر اين باور شدند كه بايد خود و فرهنگشان را اروپايى كنند، تا بدين ترتيب از ضعف و عقب‏ماندگى رهايى يافته، در رديف كشورهاى پيش‏رفته قرار گيرند.بنابراين «مدگرايى» و «غرب‏گرايى» در ايران، در يك بستر فكرى و دوشادوش هم رشد كرده‏اند. در حال حاضر نيز بيشترين مدهايى كه در جامعه و بخصوص در بين جوانان رايج مى‏شود، برگرفته از الگوهاى غربى و با همان انگيزه است.

 

عوامل و زمينه‏هاى روان‏شناختى مدگرايى در جوانان

علاوه بر زيرساخت‏هاى تاريخى و اجتماعى، مدگرايى در بين جوانان از يك سرى اصول و سازه‏هاى روان‏شناختى نيز تبعيت مى‏كند و با انگيزه‏ها و نيازهاى چندى در ارتباط است.

1. تنوع‏طلبى و نوگرايى

جوانى، فصل تازه‏اى در زندگى و سرآغاز ورود انسان به جهان پرشور و رنگارنگ است كه غرايز طبيعى در شكل‏دهى آن، نقش اصلى را بر عهده دارند. استقلال‏طلبى، تنوّع‏دوستى، هيجان‏خواهى، نقد گذشته و نوگرايى از جمله ويژگى‏هاى دوران جوانى است كه به شدّت، رفتارهاى جوانان را تحت تأثير قرار مى‏دهد. تمايل به امروزى شدن و نوگرايى به درجات مختلف در هر نوجوان وجود دارد و گواه نياز وى به شكستن قالب‏هاى موجود، فاصله گرفتن از هنجارهاى پيشين و رسيدن به هويّتى متمايز از كسانى كه پيش از او بوده‏اند و همچنين گرايش به فاصله گرفتن از والدين است. اين نياز، زمانى كه نمود بيرونى به خود مى‏گيرد و در رفتار جوان منعكس مى‏شود، به صورت مدگرايى ظاهر مى‏گردد.

 

2. مدگرايى و همانندسازى

همانندسازى در مكتب روانْ‏تحليلگرى به فرايندى ناهشيار اطلاق مى‏شود كه فرد، طى آن، ويژگى‏ها (نگرش‏ها و الگوهاى رفتارى)ى فرد ديگرى را براى خود سرمشق قرار مى‏دهد و با تقليد از نگرش‏ها و ويژگى رفتارى وى احساس مى‏كند كه مقدارى از قدرت و كفايت او را نيز به دست آورده است.

منبع اصلى همانندسازى در دوران كودكى والدين هستند ؛ زيرا كودك، اولين و بيشترين برخورد را در زندگى با والدين خود دارد ؛ اما در دوران نوجوانى كه فرد از والدينش فاصله مى‏گيرد، الگوهايى را كه خود را با آنها شبيه كرده است، از دست مى‏دهد و در درون او خلأى به وجود مى‏آيد. چنين خلأى مى‏بايد از طريق يافتن الگوهاى ديگر، يعنى از طريق همانندسازى‏هاى جديد با ديگرى، پر شود.

به اعتقاد روانشناسان، همين خلأ و احساس ناامنى ناشى از آن باعث مى‏شود كه نوجوان در مسير خود به راه حل‏هايى متوسّل شود كه اين راه‏حل‏ها از طريق همانندسازى با شخصيت‏هايى است كه الگوى نوجوان قرار مى‏گيرند. اين شخصيت‏ها مى‏توانند شخصيت‏هاى معروف گذشته، هنرپيشه‏هاى سينما، نوازندگان و آوازخوانان، و يا گروه‏هاى مختلفى مانند «هيپى»ها باشند و فرد، خود را از نظر ظاهرى شبيه آنها ساخته، در شيوه لباس پوشيدن و طرز رفتار با آنان همانندسازى كند. به محض اين‏كه يك هنرمند يا ورزشكار لباسى را بپوشد و در صحنه‏اى ظاهر شود، جوانان با وى همانندسازى نموده، سعى مى‏كنند به عنوان مُد، آن را در جامعه طرح كنند.

 

3.رقابت و چشم و همچشمى با ديگران

انگيزه رقابت و چشم و همچشمى با ديگران، از ديگر عوامل پيروى از مُد در بين جوانان و نوجوانان محسوب مى‏شود. اين انگيزه، در همه افراد وجود دارد و به گونه‏هاى مختلف بروز مى‏كند. رقابت اگر در زمينه‏هاى مثبتْ جهت داده شود، باعث پيشرفت و رشد و تكامل معنوى فردى مى‏شود ؛ اما اگر جهتگيرى آن به‏سوى امور مادّى و مُدپرستى باشد و فرد، سعى كند از لحاظ ظاهرى (و مثلاً در سبك و شيوه لباس پوشيدن) از ديگران عقب نماند، سرانجامِ خوبى نخواهد داشت.

 

 

 

4. مدگرايى و التزام‏هاى ناشى از دوستى

يكى از عوامل پيروى از مُد در بين جوانان و نوجوانان، ترس و نگرانى از مجازات‏هاى خصوصاً غير رسمى از سوى دوستان است. لذا تحقير و تمسخر ، پوزخند زدن و متلك گفتن اطرافيان و ترس از آن، باعث مى‏شود كه جوانان و نوجوانان از مُدهاى رايج پيروى كنند.

5.مدگرايى و جلب توجه ديگران

افرادى هستند كه با تعويض و تغيير هر روزه لباس و آرايش خود و خريدن لباس‏هاى گران قيمت و مُدِ روز، در صدد جلب توجه ديگران برمى‏آيند. استفاده از لباس‏هاى چسبناك و برّاق و رنگارنگ، جوراب‏هايى شبيه تور ماهيگيرى، كفش‏هايى با پاشنه‏هاى خيلى بلند، آرايش تُندى با رنگ‏هاى غير طبيعى و... (كه بيش از همه در بين جوانان و بخصوص دختران رايج است)، باعث جلب توجه ديگران شده، نگاه‏هايى را به خود معطوف مى‏دارد.

 

6 . مدگرايى و تشخُّص‏طلبى

برترى‏جويى و تشخّص‏طلبى از ديگر عوامل پيدايش مُد در بين جوانان است. افرادى كه خود را برتر از ديگران و مربوط به قشر مرفّه جامعه مى‏دانند، سعى مى‏كنند اين برترى را در گويش، لباس پوشيدن، محيطآرايى و سبك آرايش و زيورآلات خود نشان دهند و لذا مُدهاى جديد را مطرح مى‏كنند.

تورْشتايْن وِبْلن (Thorstein veblen) مد را وسيله‏اى براى اين‏كه افراد، نشان دهند ثروتمند و با شخصيت و يا داراى انديشه‏اى خاص هستند، مى‏داند؛  لذا به محض اين‏كه مُدى در جامعه گسترده شد، اشراف‏زادگان و ثروتمندان به سراغ اين مد جديد مى‏روند ؛ زيرا مُد قديمى ديگر آنها را از طبقات ديگر جامعه متمايز نمى‏كند.

 

نقش توليدكنندگان در اشاعه مُد

شركت‏هاى توليدى از طريق روان‏سنجى و شناخت روحيات افراد جامعه و با توجه به همين روحيه نوگرايى و ميل به امروزى شدن در جوانان، هر روز، يك فُرم شلوار، پيراهن، كفش، كلاه، عينك، آباژور، كاغذ ديوارى، گوشى تلفن و... را عرضه مى‏كنند و اندك تغييرى از جانب آنها، يك مُد جديد مى‏شود و حتّى گاهى براى آن‏كه كالاى توليدى‏شان زودتر در جامعه مُد شود، از يك فرد مشهور (مثل يك هنرمند سينما يا ورزشكار)، با اِعطاى مبلغ زيادى پول، مى‏خواهند كه براى يك‏بار هم كه شده، از آن كالاى جديد استفاده كند و در فيلم يا صحنه تلويزيون، ظاهر شود.

يكى از دلايل عمده‏اى كه توليدكنندگان و طرّاحان خارجى توانسته‏اند در سطح جهانى براى خود، جايى باز كنند و مُدآفرينى داشته باشند، آشنايى آنها با مبانى روان‏شناختى «تأثيرگذارى» و به كارگيرى روش‏ها و اصول فنّى مناسب در كار است، در حالى‏كه توليدكنندگان داخلى و محدود، معمولاً به الگوبردارى و تقليد از آنها مى‏پردازند و به نحوى مُدهاى غربى را در جامعه ترويج مى‏كنند.

 

رسانه‏ها و ترويج مُد

شبكه‏هاى تلويزيونى، مطبوعات و پايگاه‏هاى فعّال اينترنتى، انواع مدهاى جديد را تبليغ مى‏كنند و از اين طريق، زمينه را براى گرايش خانواده‏ها و بخصوص جوانان به‏سوى مدهاى نو مهيّا مى‏سازند.

 

اسلام، مدگرايى و امروزى شدن

حال، اين سؤالْ مطرح است كه مدگرايى، تجدُّد و امروزى شدن، تا چه اندازه مطلوب است؟ و نظر اسلام در اين زمينه چيست؟ در يك نگاه كلى، اسلام با همه نوع مُد، مخالف نيست. اسلام، امروزى شدن و نوگرايى در سبك و شيوه لباس پوشيدن را نيز به صورت كلّى پذيرفته است. آنچه اسلام با آن مخالف است، پشت‏پا زدن به ارزش‏ها (مثل: پوشش شرعى، پرهيز از اسراف، و...)، رعايت نكردن اخلاق اجتماعى، آزادى مطلق در روابط دختر و پسر، و همانندسازى با بيگانگان است. حال اگر اين پديده‏هاى انحرافى در قالب مُد به خود جوانان داده شوند و ميل فطرى «نوگرايى» و نيازِ «امروز شدن» به لجنزار انحرافات سوق يابد، اسلام با آن مخالف است.پس مُدهاى خوب داريم و مُدهاى بد! امروزى شدن نيز همين‏گونه است. گاه، امروزى شدن، رابطه انسان را با گذشته‏اش (كه همان سابقه تاريخى و هويت فرهنگى اوست)، قطع مى‏كند و گاه در امتداد ديروز و با حفظ تعلّقات انسان به سنّت‏ها و ارزش‏هاى پيشين است. اسلام با اين نوع تجدُّد و امروزى شدن كه در راستاى ارزش‏ها و با حفظ اصول و مبانى اعتقادى باشد، هيچ‏گاه مخالف نيست.

 

آسيب‏شناسى مدگرايى جوانان

مدگرايى، گرچه ريشه در نيازهاى طبيعى جوانان دارد و برخاسته از روحيه نوگرايى جوانان است، اما به لحاظ آن‏كه مُدها و مُدِل‏ها نمايانگر علايق و ارزش‏هاى مسلّط يك زمان و يك قشر خاص‏اند و افزون بر آن، مى‏بينيم كه امروزه جوانان ما از مدهايى (چون: رَپ، هِوى متال، و...) پيروى مى‏كنند و ناخواسته به رهنجارهايى رومى‏آورند كه چه بسا با فرهنگ و ارزش‏هاى اجتماعى ما در تضاد است، پس مى‏توان گفت كه مدگرايى در جامعه ما تا حدود زيادى كاركرد منفى به خود گرفته است و پيامدهاى آن، به شدّت، جوانان ما را تهديد مى‏كند. لذا بحث از آسيب‏شناسى مدگرايى ضرورت مى‏يابد.

 

 

پيامدهاى منفى مدگرايى

با توجه به اين‏كه بيشتر مُدهاى رايج در بين جوانان و نوجوانان برگرفته از الگوهاى بيگانه و غير خودى است، مى‏توان گفت كه مدگرايى به معناى جديد آن، نوعى از خودبيگانگى و تقليد از فرهنگ غربى را القا مى‏كند، تا آن‏جا كه الآن بعضى از جوان‏ها از نوك پا تا فرق سرشان غربى است و حتّى وقتى نگاه مى‏كنى، مى‏بينى كلمات يا جملاتى بر روى لباس يا داشبورد ماشين يا آينه و كُمد شخصى يا درِ ورودى مغازه‏شان نوشته شده كه كم‏تر ارتباطى با زندگى شخصى يا آرمان‏ها و علايق فردى آنها دارد و گاه حتّى معناى آن را نيز به درستى نمى‏دانند و شايد اگر بدانند، موجب شگفتى، خنده يا ناراحتى‏شان بشود، عباراتى مثل: «ما پسران شيطانيم»، «گروه لجن!»، «سفيد، امّا آشغال»، «گروه سياهان بوگندو!»، «زيبايى كثيف»، «عشق نشئه»، «گناه تا مرگ»، «بوسه بر صندلى الكتريكى» و...اين، چيزى است كه از مُدگرايى يا مدپرستى جوانان امروز ما به چشم مى‏آيد ؛ چيزى كه شايد بتوان گفت تا حدّ زيادى، ناشى از تقليد كوركورانه و غفلت از خويش است ؛ چرا كه كلمات و عبارات بالا، شعارهاى آخرين مُدهاى شخصيتى‏اى است كه غربى‏ها به جوانان جهان تقديم كرده‏اند، درحالى‏كه جوان امروز ما، نگاه خاص خودش، شخصيّت خودش و حتى مشكلات خودش را دارد!تقليد هر روزه از آخرين مدهاى رايج در جهان غرب، به چه معناست، جز: از خودبيگانگى، بحران هويت، تزلزل شخصيت، وابستگى اقتصادى، احساس حقارت و...؟ از همه دردناك‏تر، اين است كه بسيارى از رفتارها و هنجارهايى كه امروزه به عنوان مُد در جامعه ما مطرح است و از سوى عده‏اى تبليغ هم مى‏شود، با اصول اخلاقى و ارزش‏هاى فرهنگى جامعه ما به هيچ وجه همخوانى ندارد. روابط بى‏قيد و شرط دختر و پسر، عدم رعايت پوشش اسلامى، آرايش مو و صورت صرفاً به قصد جلب توجه (مثلاً به سبك جنس مخالف و يا به سبك‏هاى بسيار پيچيده و وقتگير)، آرايش مو به سبك جوانان منحرف غربى (مثلاً به سبك همجنس‏گرايان)، به كارگيرى وسايل تزئينى غيرمتعارف (مثلاً حلقه بينى براى دختران و حلقه گوش و انگشتر طلا براى پسران) و... همه به نحوى شخصيت جوان مدگراى امروزى را به نمايش مى‏گذارند ؛ مدهايى كه به اتلاف وقت و انرژى و قابليت‏هاى فكرى و سرمايه‏هاى مادّى جوانان و خانواده مى‏انجامند و شايد بتوان گفت كه هيچ سهم و نقشى در نو شدن و امروزى شدن جوان و جامعه ندارند!

فرهنگ خودى، اصلى‏ترين ضابطه مدگرايى و امروزى شدن فرهنگ و ارزش‏هاى اجتماعى از اساسى‏ترين عناصر يك نظام اجتماعى هستند كه پايه ارزيابى ما را از پديده‏هاى اطرافمان تشكيل مى‏دهند و در واقع، رفتار ما را نسبت به آنها تنظيم مى‏كنند. بنابراين، در پذيرش يا عدم پذيرش الگوها و مدهايى كه در جامعه رواج مى‏يابند، ابتدا بايد رابطه آنها را با نظام ارزشى حاكم بر جامعه و اصول و مبانى مورد قبول آن مردم، مورد ارزيابى قرار داد و ميزان همگرايى يا واگرايى آنها را از يكديگر سنجيد.به عنوان نمونه، مدهاى لباس، اگر در عين جذابيّت و امروزى بودن، برخاسته از فرهنگ خودى باشند و با اصول و مبانى اعتقادى و اخلاقى جامعه ما تعارض نداشته باشند، نشانه خلاقيّت و نوآورى جوانان ما بوده، هويت فرهنگى آنان را به نمايش مى‏گذارند. بنابراين، بايد تدابيرى سنجيده شود تا مُدها و مُدل‏ها، هم نياز به تنوع‏طلبى و نوجويى و ميل به امروزى شدن جوانان را تأمين كنند و هم جوانان ما از پيامدهاى منفى مدگرايى، درامان بمانند.

 

نكته آخر

همه ما به خوبى مى‏دانيم كه پيروى از الگوها و مدهاى غربى و پوشيدن لباس‏هاى با آرم خارجى يا تقليد از مدل موى سر فلان فوتباليست، نمى‏تواند به ما شخصيت اعطا كند و موجب پيشرفت و ترقّى ما گردد. عوامل اصلى موفقيت در تمامى زمينه‏ها، خودباورى (اعتماد به نفس) و پايبندى به اصول اعتقادى و ارزش‏هاى اخلاقى است. تا زمانى كه علم و دانش در وجود ما شكوفا نگردد و زيرساخت‏هاى شخصيت ما مبتنى بر الگوهاى فرهنگ اصيل اين مرز و بوم، شكل نگيرد، آرايش ظاهر و تقليد از مدها و الگوهاى ديگران، جز بحران هويت و دور شدن از اصالت فرهنگى خويشتن، نتيجه‏اى در پى نخواهد داشت.

پس بياييد يك‏بار ديگر در رفتارمان تجديدنظر كنيم و اصالت‏هاى فرهنگى‏مان را در پرتو جذابيت‏هاى دروغين فرهنگ بيگانه از دست ندهيم.همان‏گونه كه ميل به امروزى شدن و مُدگرايى (كه از ويژگى‏هاى دوران جوانى است)، ناخواسته ما را به پيروى از الگوهاى بيگانه مى‏كشانَد، غرور و احراز هويت نيز به همين دوره سنّى اختصاص دارد. چه خوب است غرور ملى و غيرت دينى را در خويش تقويت كنيم و ميل به امروزى شدن و مدگرايى را با الهام گرفتن از آموزه‏هاى تمدّن‏ساز اسلام و فرهنگ غنى اسلامى - ايرانى خويش و متناسب با هويت فرهنگى خود، به فعليت برسانيم.

 

تمرین شماره 43:

 

 

 

 

تمرین شماره 44:

 

تمرین شماره 45:

 

 

منابع و مآخذ:

۲- شعاری نژاد، علی اكبر. (۱۳۵۱). روان شناسی نوجوان.

۳- گروه نویسندگان. (۱۳۶۴). روانشناسی رشد/ ترجمه نور الله رحمانیان

۴- معتمد، زهرا. رفتار با نوجوان.

. احدي، حسن، و محسني، نيک چهره. (1381). روانشناسي رشد (مفاهيم بنيادي در روان شناسي نوجواني و جواني) پرديس، ج دهم، تهران.

2. برک، لورا.اي. (1385). روانشناسي رشد/2، ترجمه يحيي سيدمحمدي، ارسباران، تهران، چاب هفتم.

3. بيابانگرد، اسماعيل. (1376). روانشناسي نوجوانان. 54ـ محمد على احمدوند، روان شناسى كودكى و نوجوانى، دانشگاه پيام نور.

چان.ل.میشل. روانشناسی بلوغ در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان- ترجمه فضل‌الله شاهسون‌پور - پروین قائمی

خدایاری فرد، محمد. (1373). مسائل نوجوانان و جوانان. تهران: انجمن اولیا و مربّیان جمهوری اسلامی ایران.

بى ریا، ناصر و دیگران. (1375). روان شناسى رشد (2): با نگرش به منابع اسلامى، تهران، سمت.

شریفى درآمدى، پرویز. (1380). نظریه هاى روان شناسى تحولى، اصفهان: خوشنواز.

شرفى، محمدرضا. دنیاى نوجوان، تهران، تربیت.

لطف آبادى، حسین. (1376). روان شناسى رشد 2؛ نوجوانى، جوانى و بزرگ سالى، تهران، سمت.

هنرى ماسن، پاول. (1380). رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید یاسایى، تهران، نشر مرکز، کتاب ماد.

وندر زندن، جیمز دبلیو. ( 1376). روانشناسى رشد. ترجمه: حمزه گنجى، انتشارات بعثت. بخش سوم.

2. غروى‏زاد، احمدرضا. (1373). درآمدى بر تئورى‏ها و مدل‏هاى تغييرات اجتماعى. تهران: جهاد دانشگاهى، ص 196.

3. دهخدا، على‏اكبر. لغت‏نامه. ج 12، ص 18115.



[1]-Rozenberg.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا شما دانش آموز عزیز در انتخابات شورای مدرسه رای می دهید؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 344
  • بازدید کلی : 5,462
  • کدهای اختصاصی
    60380754848709720715.jpg 60380754848709720715.jpg

    ششم و هفتمی ها

    پخش زنده حرم

    پیچک

    روزشمار محرم عاشورا
    وبلاگ رسمی دبیرستان و پیش دانشگاهی نمونه دولتی باقرالعلوم (ع) ایلام
    پیچک دریافت کد ذکر ایام هفته برای وبلاگ


    مترجم سایت

    مترجم سایت


    دیکشنری آنلاین


    بازی آنلاین


    فال امروز

    فال انبیاء

    پیچک


    ابزار چت روم

    چت روم


    کد موزیک

    قالب وبلاگ

    داستان روزانه

    داستان کوتاه

    داستان کوتاه

    دریافت کد پیغام خوش آمدگویی
    زیارت عاشورا دریافت کد خداحافظی 89019454169707188853.jpg